שלב ההכנה:
1. הצגת מטרות הפעילות:
המורה מסביר את מטרות הפעילות:
- לחקור לעומק את עולמן של דמויות ספרותיות ולבחון את הבנתן בהקשרים של זמן, מקום, ערכים וקונפליקטים.
- לפתח חשיבה ביקורתית ויכולת הערכה של תוצרי בינה מלאכותית, תוך כדי יצירת דיאלוג דמיוני שמדגים את ההיכרות עם הדמויות.
2. חזרה על הדמויות והיצירות:
- המורה מציג סקירה קצרה של היצירות הנלמדות ושל הדמויות הבולטות, תוך כדי התייחסות להקשרים היסטוריים, תרבותיים וגאוגרפיים שבהם הן פועלות.
- אפשר להציף את קווי הדמיון והשוני בין הדמויות, גילן, ערכיהן והקונפליקטים המרכזיים שהן מתמודדות איתם.
3. סקירת כלי ה-AI:
- המורה מדגים כיצד להשתמש בכלי בינה מלאכותית, כמו ChatGPT, ליצירת דיאלוגים (מורים שטרם התנסו בכלי AI מחוללי טקסט מוזמנים להיכנס לקישור ולבחור כלי אחד או יותר).
- מושם דגש על חשיבות הבקרה והחשיבה הביקורתית: זיהוי שגיאות, אי-דיוקים או פרשנויות שאינן מתאימות לדמויות ולרקע שלהן.
- התלמידים מתנסים בהפעלת הכלי במסגרת קצרה בכיתה, למשל ביצירת משפט אחד שמדגים את סגנון הדיבור של דמות נבחרת.
4. הנחיות לתכנון הדיאלוג:
- המורה מנחה את התלמידים כיצד לבחור שתי דמויות מיצירות שונות ולחשוב על נושאים שיכולים לשמש בסיס לדיאלוג ביניהן, כמו קונפליקטים מוסריים, ערכים משותפים או דילמות חברתיות.
- כל תלמיד או קבוצת תלמידים מתכננים שאלות ותשובות שיבחנו את עולמן הפנימי של הדמויות, תוך כדי התייחסות למאפייניהן ולרקע שלהן.
- "מה הייתה תגובת הדמות לאתגר בעולמנו כיום?"
- "כיצד הקשר שלה עם דמויות אחרות היה משתנה אם הייתה פועלת בעולם המודרני?"
שלבי העבודה (אחרי שלב ההכנה):
1. בחירת הדמויות והעמקה בהן:
- כל תלמיד או קבוצת תלמידים בוחרים שתי דמויות מיצירות שונות.
- התלמידים מבצעים ניתוח מעמיק של הדמויות:
o מאפייני האישיות שלהן.
o הערכים המרכזיים שלהן.
o דילמות וקונפליקטים מרכזיים שחוו במהלך העלילה.
o ההקשרים ההיסטוריים, התרבותיים או החברתיים שבהם פועלות הדמויות.
2. תכנון הדיאלוג:
- כל קבוצה בוחרת נושא מרכזי לדיאלוג, למשל:
o איך הדמויות מתמודדות עם אתגרים מוסריים.
o תפיסתן לגבי נושאים כמו אהבה, צדק או חירות.
o השוואת חוויות מתקופות או ממקומות שונים. - התלמידים מתכננים שאלות ותשובות ראשוניות לדיאלוג, תוך כדי שמירה על אופיין וסגנונן של הדמויות.
3. יצירת הדיאלוג באמצעות AI
התלמידים מזינים את ההנחיות לכלי הבינה המלאכותית, למשל ChatGPT, ומקבלים טיוטה ראשונית של הדיאלוג.
- המורה מנחה אותם לבדוק את התוצר:
o האם הדיאלוג נאמן לאופי הדמויות?
o האם הוא משקף את הערכים או הקונפליקטים שהוגדרו?
o האם יש חלקים לא מדויקים שיש לתקן?
4. עריכה ושיפור הדיאלוג:
- התלמידים עורכים את הדיאלוג כדי לשקף את מאפייני הדמויות בצורה אותנטית יותר.
- הם מוסיפים פרטים, מדייקים ניסוחים ובוחנים את סגנון השפה והדינמיקה בין הדמויות.
5. הצגת הדיאלוג בכיתה:
- כל קבוצה מציגה את הדיאלוג בפני הכיתה ומסבירה:
o מדוע נבחרו הדמויות?
o כיצד נושא הדיאלוג משקף את אופיין של הדמויות?
o אילו תובנות חדשות על הדמויות עלו במהלך הפעילות? - הכיתה משתתפת בדיון ומציעה רעיונות לשיפור או להרחבת הדיאלוג.
6. פעילות סיכום:
- כל תלמיד כותב חיבור קצר שבו הוא מסכם:
o מה למד על הדמויות שנבחרו.
o כיצד הפעילות תרמה להבנתו את היצירות הספרותיות.
o תובנות אישיות לגבי החשיבה הביקורתית ובקרת תוצרי ה-AI.
פעילות סיכום:
1. הצגת הדיאלוגים בכיתה:
- כל קבוצה מציגה את הדיאלוג שלה בפני הכיתה.
- במהלך ההצגה הקבוצה משתפת בתהליך היצירה:
o מהו נושא הדיאלוג ומה היו הבחירות המרכזיות שהובילו לתוצאה.
o אילו תובנות חדשות על הדמויות התגלו במהלך הפעילות.
o כיצד הניתוח של הדמויות ושל התמות ביצירה השפיע על כתיבת הדיאלוג.
2. דיון כיתתי מסכם:
- לאחר כל הצגה, הכיתה משתתפת בדיון מונחה על ידי המורה, תוך כדי התמקדות בשאלות:
o מה למדנו על הדמויות מהדיאלוג שהוצג?
o אילו מכנים משותפים או הבדלים מעניינים התגלו בין הדמויות?
o כיצד דיאלוג כזה יכול להעמיק את הבנתנו את היצירות הספרותיות?
הדיון מאפשר לתלמידים להשוות בין הדיאלוגים, לזהות רעיונות חוזרים ולדון בהקשרים תרבותיים, היסטוריים וספרותיים בצורה פעילה ומעמיקה.
3. תובנות מסכמות:
- כל תלמיד משתף בקצרה בתובנה אחת שלקח מהפעילות:
o תובנה על הדמויות או היצירה.
o תובנה על תהליך הבקרה והשיפור של תוצרי ה-AI.
o חיבור אישי לרעיונות שעלו במהלך הפעילות.