דלג אל

דיאלוגים חוצי גבולות - מפגשים ספרותיים בעידן ה AI

למאגר הפרקטיקות
דיאלוגים חוצי גבולות - מפגשים ספרותיים בעידן ה AI
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

כותבת הפרקטיקה:
גלית טולדו משגב, מדריכה ארצית להוראת הספרות, אחראית תחום פדגוגיה דיגיטלית, מזכירות פדגוגית

צורך

הצורך בפרקטיקה: דיאלוגים חוצי גבולות – מפגשים ספרותיים בעידן ה-AI.
בעידן של מידע מהיר ושטחי קיים צורך מהותי להעמיק את הבנת עולמן של דמויות ספרותיות ותפיסת עולמן. חיבור בין דמויות מיצירות שונות מספק כלי רב ערך לפיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתית, המאפשרת לתלמידים לחקור לעומק את המניעים, הרגשות והקשרים התרבותיים וההיסטוריים שהשפיעו על הדמויות.
כמו כן, הצורך בהכשרת תלמידים להתמודדות עם בינה מלאכותית טומן בחובו הזדמנות לחזק מיומנויות של ניתוח, איתור אי-דיוקים ושיפור פרשנויות, תוך כדי שמירה על אותנטיות הדמויות ורקע עולמן.
פרקטיקה זו נותנת מענה גם על הצורך בפיתוח אמפתיה והבנה ערכית, בעוד התלמידים מזהים הקשרים ודילמות מוסריות שחוצות גבולות של זמן ומקום, ומחברים בין הספרות לעולמם האישי. הפרקטיקה מפיחה חיים ביצירה הספרותית כך שהיא הופכת את היצירה לחיה, נושמת ורלוונטית.
הפרקטיקה נועדה להעניק עומק, משמעות ורלוונטיות להוראת הספרות בעידן ה-AI.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב ההכנה:

1. הצגת מטרות הפעילות:
המורה מסביר את מטרות הפעילות:

  • לחקור לעומק את עולמן של דמויות ספרותיות ולבחון את הבנתן בהקשרים של זמן, מקום, ערכים וקונפליקטים.
  • לפתח חשיבה ביקורתית ויכולת הערכה של תוצרי בינה מלאכותית, תוך כדי יצירת דיאלוג דמיוני שמדגים את ההיכרות עם הדמויות.

2. חזרה על הדמויות והיצירות:

  • המורה מציג סקירה קצרה של היצירות הנלמדות ושל הדמויות הבולטות, תוך כדי התייחסות להקשרים היסטוריים, תרבותיים וגאוגרפיים שבהם הן פועלות.
  • אפשר להציף את קווי הדמיון והשוני בין הדמויות, גילן, ערכיהן והקונפליקטים המרכזיים שהן מתמודדות איתם.

3. סקירת כלי ה-AI:

  • המורה מדגים כיצד להשתמש בכלי בינה מלאכותית, כמו ChatGPT, ליצירת דיאלוגים (מורים שטרם התנסו בכלי AI מחוללי טקסט מוזמנים להיכנס לקישור ולבחור כלי אחד או יותר).
  • מושם דגש על חשיבות הבקרה והחשיבה הביקורתית: זיהוי שגיאות, אי-דיוקים או פרשנויות שאינן מתאימות לדמויות ולרקע שלהן.
  • התלמידים מתנסים בהפעלת הכלי במסגרת קצרה בכיתה, למשל ביצירת משפט אחד שמדגים את סגנון הדיבור של דמות נבחרת.

4. הנחיות לתכנון הדיאלוג:

  • המורה מנחה את התלמידים כיצד לבחור שתי דמויות מיצירות שונות ולחשוב על נושאים שיכולים לשמש בסיס לדיאלוג ביניהן, כמו קונפליקטים מוסריים, ערכים משותפים או דילמות חברתיות.
  • כל תלמיד או קבוצת תלמידים מתכננים שאלות ותשובות שיבחנו את עולמן הפנימי של הדמויות, תוך כדי התייחסות למאפייניהן ולרקע שלהן.
  • "מה הייתה תגובת הדמות לאתגר בעולמנו כיום?"
  • "כיצד הקשר שלה עם דמויות אחרות היה משתנה אם הייתה פועלת בעולם המודרני?"

שלבי העבודה (אחרי שלב ההכנה):

1. בחירת הדמויות והעמקה בהן:

  • כל תלמיד או קבוצת תלמידים בוחרים שתי דמויות מיצירות שונות.
  • התלמידים מבצעים ניתוח מעמיק של הדמויות:
    o מאפייני האישיות שלהן.
    o הערכים המרכזיים שלהן.
    o דילמות וקונפליקטים מרכזיים שחוו במהלך העלילה.
    o ההקשרים ההיסטוריים, התרבותיים או החברתיים שבהם פועלות הדמויות.

2. תכנון הדיאלוג:

  • כל קבוצה בוחרת נושא מרכזי לדיאלוג, למשל:
    o איך הדמויות מתמודדות עם אתגרים מוסריים.
    o תפיסתן לגבי נושאים כמו אהבה, צדק או חירות.
    o השוואת חוויות מתקופות או ממקומות שונים.
  • התלמידים מתכננים שאלות ותשובות ראשוניות לדיאלוג, תוך כדי שמירה על אופיין וסגנונן של הדמויות.

3. יצירת הדיאלוג באמצעות AI
התלמידים מזינים את ההנחיות לכלי הבינה המלאכותית, למשל ChatGPT, ומקבלים טיוטה ראשונית של הדיאלוג.

  • המורה מנחה אותם לבדוק את התוצר:
    o האם הדיאלוג נאמן לאופי הדמויות?
    o האם הוא משקף את הערכים או הקונפליקטים שהוגדרו?
    o האם יש חלקים לא מדויקים שיש לתקן?

4. עריכה ושיפור הדיאלוג:

  • התלמידים עורכים את הדיאלוג כדי לשקף את מאפייני הדמויות בצורה אותנטית יותר.
  • הם מוסיפים פרטים, מדייקים ניסוחים ובוחנים את סגנון השפה והדינמיקה בין הדמויות.

5. הצגת הדיאלוג בכיתה:

  • כל קבוצה מציגה את הדיאלוג בפני הכיתה ומסבירה:
    o מדוע נבחרו הדמויות?
    o כיצד נושא הדיאלוג משקף את אופיין של הדמויות?
    o אילו תובנות חדשות על הדמויות עלו במהלך הפעילות?
  • הכיתה משתתפת בדיון ומציעה רעיונות לשיפור או להרחבת הדיאלוג.

6. פעילות סיכום:

  • כל תלמיד כותב חיבור קצר שבו הוא מסכם:
    o מה למד על הדמויות שנבחרו.
    o כיצד הפעילות תרמה להבנתו את היצירות הספרותיות.
    o תובנות אישיות לגבי החשיבה הביקורתית ובקרת תוצרי ה-AI.

פעילות סיכום:

1. הצגת הדיאלוגים בכיתה:

  • כל קבוצה מציגה את הדיאלוג שלה בפני הכיתה.
  • במהלך ההצגה הקבוצה משתפת בתהליך היצירה:
    o מהו נושא הדיאלוג ומה היו הבחירות המרכזיות שהובילו לתוצאה.
    o אילו תובנות חדשות על הדמויות התגלו במהלך הפעילות.
    o כיצד הניתוח של הדמויות ושל התמות ביצירה השפיע על כתיבת הדיאלוג.

2. דיון כיתתי מסכם:

  • לאחר כל הצגה, הכיתה משתתפת בדיון מונחה על ידי המורה, תוך כדי התמקדות בשאלות:
    o מה למדנו על הדמויות מהדיאלוג שהוצג?
    o אילו מכנים משותפים או הבדלים מעניינים התגלו בין הדמויות?
    o כיצד דיאלוג כזה יכול להעמיק את הבנתנו את היצירות הספרותיות?
    הדיון מאפשר לתלמידים להשוות בין הדיאלוגים, לזהות רעיונות חוזרים ולדון בהקשרים תרבותיים, היסטוריים וספרותיים בצורה פעילה ומעמיקה.

3. תובנות מסכמות:

  • כל תלמיד משתף בקצרה בתובנה אחת שלקח מהפעילות:
    o תובנה על הדמויות או היצירה.
    o תובנה על תהליך הבקרה והשיפור של תוצרי ה-AI.
    o חיבור אישי לרעיונות שעלו במהלך הפעילות.
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

התכתבות בין דמויות:
במקום דיאלוג פרונטלי, אפשר ליצור חילופי מכתבים או הודעות דיגיטליות (כגון דוא"ל או הודעות ווטסאפ) בין הדמויות.

  • כל קבוצה יוצרת רצף של חילופי מסרים, המשקפים את דעותיהן ורגשותיהן של הדמויות.
  • המורה יכול להוסיף ממד של הפתעה על ידי מתן משימה שבה דמויות מגיבות זו לזו מתוך עולמות שונים לחלוטין.

מטרה: לפתח את היכולת להמשיג ולנסח דיאלוגים באופנים שונים ומקוריים.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

"אולימפיאדת דמויות":
התלמידים יוצרים מפגש דמיוני, שבו הדמויות מתחרות זו בזו בתחרויות מוסריות, חברתיות או אינטלקטואליות.

  • לדוגמה: איזו דמות פועלת בצורה האמיצה ביותר? איזו דמות הייתה מסתגלת טוב יותר לעולם המודרני?
  • הכיתה מצביעה על המנצחת ומנמקת את הבחירות.

מטרה: לעודד דיון דינמי וחשיבה ביקורתית משותפת.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

הנחו את התלמידים - לשימוש מושכל ואחראי בכלי בינה מלאכותית יוצרת
- עודדו חשיבה ביקורתית על התשובות המתקבלות.
- הדגישו את החשיבות של בדיקה צולבת עם הטקסט המקורי.
- זהו כלי עזר יצירתי ולא תחליף לקריאה והבנה עצמאית.
- שלבו את הפעילות כחלק מתהליך לימודי רחב יותר, שמדגיש את חשיבות הקריאה והניתוח של הטקסט המקורי.
- הדגישו לתלמידים שבינה מלאכותית היא כלי עזר יצירתי ולא תחליף לחשיבה עצמאית ולבקרה ספרותית מעמיקה

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

דוגמאות להתנסות בפרקטיקה הכוללות:
- דוגמה לדיאלוג בין הנער המספר מהרומן "הר אדוני" לחיזו מהסיפור הקצר "חיזו בטטה".
- תובנות מהדיאלוג.
- שילוב דמות מיצירה אחרת יכול להעמיק את הדיאלוג ולהוסיף רובד של חקר והשוואה. להלן עדכון לדיאלוג שבו משולבות דמויות נוספות מיצירה אחרת, כמו דמויות מתוך "1984" מאת ג'ורג' אורוול, כדי להעשיר את השיח.
- תובנות מהדיאלוג.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

Portmanteaus - (Blend Words)
The practice will help teachers produce images to teach portmanteaus - (blend words)
"מכתב לעתיד" - לדמיין עתיד בעזרת AI
מטרות הפרקטיקה הן:1. להבין את תהליך ההתאוששות והחוסן הנפשי בעקבות חוויות קשות.2. לפתח מיומנויות לחשיבה חיובית ואופטימית, גם במצבים קשים.3. לדון בערכים של אחו...
רפלקציה קבוצתית
רפלקציה קבוצתית היא הזמנה לחברי הקבוצה להעניק או לקבל משוב מעצים על פעולות שעשו או חוו. פרקטיקה מצוינת לעבודה בקבוצות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.