דלג אל

ניתוח ייצוגי מדיה דיגיטליים

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

פיתוח יכולת לנתח ייצוגי מדיה חזותיים דיגיטליים, להפיק מידע מייצוגים אלו ולקיים סביבם דיון ביקורתי.

הצעות למהלך

כדי לפתח את יכולות התלמידים לנתח ייצוגי מדיה חזותיים, נדריך אותם לזהות אמצעים חזותיים וננחה שיח פרשני וביקורתי שיאפשר לתלמידים לפתח אוריינות מדיה חזותית. יכולת זו תסייע להם לפרש ולהשוות פריטי מידע עתירי מדיה כחלק מתהליך הלמידה בסביבה הדיגיטלית.

  1. הכנה: איסוף

נבקש מהתלמידים לאסוף היצגי מדיה דיגיטליים לתיקייה משותפת במרחב הכיתתי הדיגיטלי (בgoogle drive,או בone-drive ). דוגמאות:

נצפה עם התלמידים בדוגמאות ונדגים אמצעים חזותיים  שונים כגון:

  • יחסי גודל
  • דמות-רקע
  • צבעוניות
  • בהיר-כהה
  • פרספקטיבה
  • טקסטורה
  • התאמה בין קול לתמונה בסרטונים

      2. שיח בזוגות לניתוח המדיה הדיגיטלית

כל זוג תלמידים בוחר אחת מהדוגמאות ומנתח אותה באמצעות שאלות מנחות.

דוגמה 1: פוסטרים בגרמניה הנאצית

  • באיזה אופן האמצעים החזותיים משפיעים על המסר המתקבל מהתבוננות בייצוג המדיה?
  • מהי זווית הצילום בכרזה ומה היא מעצימה?
  • איזו תחושה הכרזה משדרת ומה היא מייצגת ברוח התקופה?
  • איזו פרשנות ניתן לייחס לדמות, לאירוע או לתקופה על פי הדימוי החזותי?
  • מה מבין האמצעים החזותיים מסייע להדגשת המסר לדעתכם?
  • איזה מידע ניתן לאסוף מתוך הכרזות על התקופה וכיצד הוא מסייע להבין את העובדות ההיסטוריות?

דוגמה 2 : תצלומי משפחות ברחבי העולם

היכנסו לאלבומי המשפחות וצפו במשפחות שונות. רעיונות להשוואה:

  • בחרו משפחה ענייה ומשפחה עשירה על פי השכר החודשי המוצג.
  • בחרו גורם אחיד כמו מזון, נעליים, דלת הבית וערכו השוואה ביניהם.
  • בחרו שתי משפחות מאותה מדינה והציגו שאלות על הפערים ביניהן.
  • באיזה אופן ההתבוננות בתמונות של המשפחות שונה מקריאת מידע עליהן?

נתחו  את אופן העברת המסר ואת אופן בחירת האמצעים והנגשת המידע  (אינטראקטיביות, ארגון המידע, חזותיות, זמינות, אמינות, מודעות לבעיה וכד').

עוד רעיון

עוד רעיון

לעל-יסודי: Gapminder

פרקטיקה זו מציעה איסוף ופענוח של מידע על סמך היצגי מדיה במפות וגרפים אינטראקטיביים, באמצעות האתר GAPMINDER.

נחלק את הכיתה לזוגות וכל זוג יבדוק היבט אחד הנובע מהגרף או מהמפה האינטראקטיבית.      

נגדיר לזוגות נושא להשוואה על פני המפה העולמית או ניתן להם לבחור בעצמם. נושאים לדוגמה: הכנסה לנפש, זיהום אוויר, ילודה, חינוך וכד'.

  • השוו בין שלוש מדינות מיבשות שונות: כיצד השתנו מדדים של גודל אוכלוסייה או של זיהום האוויר במאה השנים האחרונות?
  • היכן מצאתם את ההבדלים הגדולים ביותר? האם תוכלו להסביר אותם?
  • באילו מדינות גדלה האוכלוסייה במאה ה-21, ומהן הסיבות לכך לדעתכם?
  • איך אמצעי המדיה הדיגיטלית מסייעים לכם להגיע לתובנות הללו? (אינטראקטיביות, חזותיות)

ראו: סרט הדרכה לאתר GAPMINDER

אפשר גם

אפשר גם

ניתוח כרזה המשלבת טקסט והיבטים חזותיים
נכוון את התלמידים לניתוח הכרזה באמצעות שאילת השאלות הבאות:

  • מהו המסר של הכרזה?
  • באיזה אופן משפיע הטקסט על הפרשנות של הכרזה?
  • מי קהל היעד של הכרזה?
  • איך יוצר הכרזה השתמש באמצעים החזותיים כדי לקדם את הבנת המסר המכוון לקהל מסוים זה?

 ראו: דוגמה לניתוח פוסטר חזותי

לדוגמה: נתחו את הכרזה הדיגיטלית שלפניכם: גזעים של כלבים. באילו כלים חזותיים השתמשו היוצרים?

טיפים

טיפים

חשוב להקדיש זמן להתבוננות בייצוגי מדיה ולניתוח משותף לכל אורך השנה ולא רק בעת למידה מפורשת של הנושא.

מומלץ לאפשר לתלמידים להביא ייצוגי מדיה לאורך השנה ולקדם שיח סביב השימוש באמצעים שונים.

כדאי לעודד את התלמידים לשאול שאלות על ייצוגי המדיה.

אפשר לשלוח את התלמידים למקורות המרחיבים את הידע על ייצוגים מסוימים כגון תצלומים או מפות.

ניתן להשתמש בכלים חזותיים כגון קריקטורות, צילומים, איורים או ציר זמן, גם במהלך אספת ההורים.

ראו: אספת הורים עם כלים חזותיים

כדאי לזכור

כדאי לזכור

פיענוח תוצר דיגיטלי חזותי מבוסס על הבנת השפה החזותית הדיגיטלית. שפה זו מאפשרת לתלמידים להתחשב במספר נקודות מבט או במספר פרשנויות, ומרחיבה את האפשרויות שלהם לעבד ולייצג מידע בכוחות עצמם.

תלמידים שיתאמנו בפיענוח תוצר המבוסס על מדיה חזותית (תמונה, גרף, קומיקס, מפה דינמית וכד'), בתוך סביבה דיגיטלית (כרזה, סרטון, משחק, אתר, גרפים בקבצים שיתופיים, אפליקציה וכד') – יהיו מיומנים באוריינות הנדרשת למאה ה-21.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ייצוג וסנגור עצמי של תלמידים
שימוש במודל רקפ"ת ועוד רעיונות לשיפור יכולת התלמידים לייצג את עצמם ולסנגר על זכויותיהם כדי להעצים את תחושת המסוגלות שלהם ולעזור להם להצליח
מערך שיעור מעודד מעורבות בלמידה מרחוק
למידה מרחוק עשויה לפגוע במעורבות התלמידים והתלמידות במתרחש בשיעור. במעבר ללמידה מרחוק במצב חירום, יש צורך לבנות מערכי שיעור המגבירים מעורבות והשתתפות.
שיחה עם צ׳אטבוט לצורך יצירת טקסט
פיתוח אוריינות התלמידים והתלמידות בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת בכלל, ובשיחה עם צ׳אטבוט לצורך יצירת טקסטים בפרט, ורתימת הבינה המלאכותית לסיוע בהכנת עבודות אישי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.