דלג אל

למידה שיתופית עם ChatGPT לפיתוח שפה ומודעות סביבתית

למאגר הפרקטיקות
למידה שיתופית עם ChatGPT לפיתוח שפה ומודעות סביבתית
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, חינוך לערכים

כותבי הפרקטיקה:
ליאורה אללי, מפמ"ר גרמנית, מזכירות פדגוגית

צורך

הפרקטיקה עונה על הצורך של עובדי הוראה לשלב טכנולוגיה מתקדמת ללמידה מותאמת אישית, תוך כדי עידוד מעורבות אקטיבית של תלמידים בתהליך הלמידה. שימוש ב-ChatGPT מאפשר פיתוח מיומנויות שפה וחשיבה ביקורתית בסביבה אינטראקטיבית ודינמית, המקנה הזדמנויות לתרגול מותאם ורלוונטי לנושאי הלימוד.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון
המורה מציג לתלמידים את ChatGPT ככלי לימודי המסייע בלימוד השפה הגרמנית, ומציג את הנושא "איכות הסביבה". התלמידים מקבלים הסבר על השימוש בכלי, הנחיות לדיאלוגים בגרמנית ורשימת נושאים אפשריים לחקירה.

השלב השני
כל תלמיד מתחבר ל-ChatGPT ושואל שאלה בסיסית בנוגע לאיכות הסביבה, למשל:
"Warum ist es wichtig, die Umwelt zu schützen?" התלמידים קוראים את התשובות, מזהים מילים חדשות וכותבים אותן כחלק מאוצר מילים להמשך.

השלב השלישי
התלמידים בוחרים נושא אחד (למשל, זיהום מים או שינויי אקלים) ושואלים את ChatGPT שאלות ממוקדות לקבלת מידע מפורט. המורה מנחה את התלמידים להשתמש בתשובות כדי לכתוב סיכום קצר או להכין פרזנטציה.

השלב הרביעי
התלמידים מבקשים מ-ChatGPT ליצור עבורם משפטים לדוגמה עם מבנים דקדוקיים רלוונטיים (למשל, שימוש ב"weil" או פעלים עם דטיב). לאחר מכן הם מנסים להשלים משפטים חדשים בעזרת הכלי.

השלב החמישי
התלמידים מנהלים שיחה ארוכה יותר עם ChatGPT, שבה הם מציעים פתרונות לשמירה על איכות הסביבה ומבקשים את חוות דעתו. המטרה היא לפתח שטף בשיחה וביטוי רעיונות מורכבים.

השלב השישי
כל תלמיד כותב חיבור קצר בנושא "Mein Beitrag für die Umwelt", תוך כדי קבלת עזרה מ-ChatGPT ליצירת משפטים, לעריכה ולקבלת הצעות לשיפור.

השלב השביעי
התלמידים משחקים עם ChatGPT משחקי אוצר מילים (לדוגמה, ניחוש מילים לפי תיאורים) ומשתפים בכיתה תובנות או רעיונות חדשים שהתקבלו בשיחה עם הכלי.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

במקום שכל תלמיד יעבוד לבד עם ChatGPT, התלמידים עובדים בזוגות כדי לדון בשאלות שהם שואלים את הכלי. כל זוג מנתח יחד את התשובות ומציע שיפורים. דרך זו מחזקת שיח בין-אישי בכיתה ומעודדת למידה שיתופית.

התלמידים יכולים להיעזר ב-ChatGPT ליצירת פרויקטים יצירתיים. לדוגמה:

  • הכנת קמפיין דיגיטלי בגרמנית לשמירה על הסביבה (כולל פוסטרים וסלוגנים).
  • כתיבת סיפור קצר על עתידו של כדור הארץ אם לא נשמור על הסביבה.

פעילות כזו משלבת חשיבה יצירתית ושימוש שוטף בשפה.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

המורה מבקש מ-ChatGPT ליצור חידון בגרמנית על נושאים סביבתיים. התלמידים עונים עליו בזוגות או בקבוצות, מה שיוצר אווירה משחקית ותחרותית שמחזקת למידה בצורה מהנה.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • לוודא שלתלמידים יש גישה למכשירים מחוברים לאינטרנט (מחשבים, טאבלטים או סמארטפונים) ותוכנת ChatGPT.

  • הגרסה החינמית לא תמיד מספקת מידע מעודכן (המידע מוגבל עד 2021 או 2024, תלוי בגרסה), ולכן יש להצליב מידע חשוב ממקורות אחרים.

  • התשובות של ChatGPT בגרסה החינמית עשויות להיות פשוטות מדי עבור תלמידים מתקדמים, ולכן ייתכן שיהיה צורך להרחיב את המשימות בצורה ידנית.

  • ChatGPT עלול לפרש שאלות בצורה לא מדויקת או לתת תשובות חלקיות. יש ללמד את התלמידים לשאול שאלות ברורות וממוקדות.
חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

התלמידים נוטים להיות סקרנים ואקטיביים יותר כאשר משלבים טכנולוגיה חדשנית בלמידה.
חשוב לשלב את ChatGPT עם פרקטיקות נוספות, כמו למידה שיתופית ופעילויות כיתתיות, כדי לשמור על איזון בין טכנולוגיה ללמידה אנושית.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

כתיבת משוב לתלמידים בסיוע בינה מלאכותית, על בסיס רפלקציה עצמית
כלים כדוגמת קלוד (claude) יכולים לסייע לנו לנסח ביעילות רבה הערכות אישיות ואיכותיות עבור מספר רב של תלמידים ותלמידות. הם חוסכים מאמץ וזמן, ומאפשרים לנו להתמק...
ייצוג המידע או הידע בדרכים מגוונות
האתגר לייצג ידע בצורה אחרת או בדרך הבעה שונה מזו שבה למדנו אותו, מחייב את הלומדים לעבד אותו ואת היחסים בין מרכיביו לעומק, ומשפר את ההבנה
מיזם חברתי בלמידה היברידית
מה זה בעצם למידה היברידית? מה בינה לבין למידה מהבית, למידה מרחוק, למידה מקוונת או למידה מעורבת? איך כל זה קשור לפיתוח לומד עצמאי? ואיך אפשר לרתום את הלמידה ה...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.