מהו קונפליקט?
קונפליקט מוגדר כ: (א) עימות, סכסוך, ריב. (ב) התנגשות בין צדדים בעלי צרכים, אינטרסים, רגשות, דעות, אמונות ו/או ערכים שאינם מתיישבים אלו עם אלו.
יש מגוון כלים ומודלים שיכולים לסייע למורה ללמד את התלמידים כיצד להתמודד עם מצבי קונפליקט.
להלן מספר מודלים והצעות:
תמונות מספרות (לכיתות הנמוכות)
1. קבוצות: כל קבוצה תקבל שישה כרטיסים ובהם איורים המתארים את הקונפליקט בין שני חמורים (מבוסס על "משל ועלילה על שיתוף פעולה").
חברי הקבוצה יתבקשו לסדר את האיורים ברצף, כך שיתקבל סיפור שמציג את הקונפליקט ואת הפתרון שמצאו החמורים ליישוב הקונפליקט.
2. מליאה: קבוצה אחת או שתיים יציגו את הסיפור שלהן במליאה תוך דגש על:
- מה קרה בהתחלה? מה היה הצורך של כל אחד מהחמורים?
- מה קרה באמצע? איך כל חמור התמקד בצורך שלו בלבד? למה זה גרם?
- מה קרה בסוף? מהו הפתרון שמצאו החמורים ליישוב הקונפליקט? כיצד הפתרון ענה על הצרכים של שניהם?
3. מליאה: צפייה בסרטון "משל ועלילה על שיתוף פעולה".
המורה תציג את ההגדרה של קונפליקט ותברר עם הילדים את הקשר בין ההגדרה לסרטון שהוצג.
4. מליאה: יצירת רלוונטיות וחיבור לעולמו של התלמיד
- הביאו דוגמאות מחיי בית הספר.
למשל: קונפליקט סביב שימוש בציוד/רכוש משותף כגון מחשב, מתקני ספורט, ריהוט כיתתי, משחקים וכדומה. - כיצד תוכלו לנהל קונפליקטים אלה?
5. כדי לתרגל את הנושא, ניתן לשחק במשחק לוטו קונפליקטים ולשוחח על פתרונות אפשריים במצבי קונפליקט.
מודל אפר"ת
מהו מודל אפר"ת
המודל מאפשר לבחון פרשנויות שונות שאנו נוטים לתת לאירועים ולברר כיצד הן משפיעות על הרגש ועל התגובה שלנו.
1. הצגת השלבים במודל
אירוע: מה קרה במציאות?
פרשנות: מהי הפרשנות שנתתי לאירוע? מה אמרתי לעצמי במהלך או בתום האירוע?
רגש: איזה רגש התעורר בי בעקבות האירוע? איך הרגשתי אחריו? כמה זמן הרגשתי כך?
תגובה: מה עשיתי בעקבות האירוע? כיצד פעלתי? איך השפיע עליי האירוע?
2. תרגול מודל אפר"ת
תרגלו את השלבים השונים במודל באמצעות המצגת האינטראקטיבית (רצוי לתרגל בזוגות)
3. יצירת רלוונטיות וחיבור לעולמם של התלמידים
א. היזכרו באירוע מחיי היום-יום שלכם שבו התעורר קונפליקט, ונתחו אותו לפי מודל אפר"ת:
אירוע: מה קרה באירוע?
פרשנות: מהי הפרשנות שנתתם לאירוע? מה אמרתם לעצמכם במהלך או בתום האירוע?
רגש: איזה רגש התעורר בכם בעקבות האירוע? איך הרגשתם אחריו? כמה זמן הרגשתם כך?
תגובה: מה עשיתם בעקבות האירוע? כיצד פעלתם? איך השפיע עליכם האירוע?
ב. בעקבות הדברים עליהם שוחחתם. ציינו:
- ממה אתם מרוצים? מדוע?
- מה יכולתם לעשות אחרת? מדוע?
מודל מגשרים צעירים
מהו מודל מגשרים צעירים?
מודל ליישוב סכסוכים בהתערבות "מגשרים צעירים" המסייעים לצדדים המסוכסכים להגיע להסכם מרצון.
מי הם המגשרים הצעירים?
תלמידים שתפקידם לסייע לתלמידים אחרים לנהל קונפליקטים בדרך יעילה ומכבדת.
בכל חודש קבוצת ילדים אחרת תמלא את תפקיד "המגשרים הצעירים".
מהלך להיכרות עם המודל:
א. חשיפת השלבים במודל הגישור:
- תלמידים שהתעורר ביניהם קונפליקט, ממלאים טופס בקשה לגישור ומשלשלים אותו בתיבה המיועדת לכך. בטופס הם מתארים את הסכסוך ואת עמדת שני הצדדים.
- המגשרים הצעירים קוראים את פרטי הבקשה ומזמינים את הצדדים המעורבים לשיחת גישור.
- בשיחת הגישור שני הצדדים משמיעים את עמדותיהם, וכולם יחד מעלים רעיונות שונים ליישוב הקונפליקט. לבסוף בוחרים ברעיון המוסכם על כולם.
- לסיכום שיחת הגישור, הצדדים המעורבים חותמים על טופס הצהרה שיפעלו בהתאם למוסכם.
ב. צפייה בסרטון ודיון
צפו בגישור המוצג בסרטון ושוחחו:
- מה הרגשתם במהלך הצפייה? מה חשבתם?
- מה למדתם על תפקידם של המגשרים?
- כיצד ההתנהגות המכבדת, ההקשבה וההימנעות משיפוטיות תרמו לתהליך הגישור?
ג. תרגול מהלך גישור:
- בחירת קונפליקט שהתרחש בהפסקה (ניתן להתייחס לקונפליקטים המוצגים בסרטון של בית ספר וילקומיץ – מפתח הלב)
- חלוקת תפקידים לחברי הקבוצה: הצדדים המעורבים בקונפליקט, המגשרים, הצופים בתהליך הגישור.
- ניהול תהליך הגישור בהתאם לשלבים הנזכרים לעיל
- שיח על נקודות החוזק והנקודות לחיזוק
ד. התנסות בגישור בחודש הקרוב
- בחרו מגשרים שיפעלו בחודש הקרוב
- התנסו בגישור במהלך הפסקה אחת
- שתפו את הכיתה בהצלחות, בקשיים, בדילמות, בחוזקות