שילוב אוריינות דיגיטלית בתהליך הלמידה
שימו לב! קהל היעד לפרקטיקה זו הוא בעיקר רכזות ומדריכות תקשוב בבית הספר, אך גם מורות ומורים יוכלו להיעזר בה.
כיצד לשלב אוריינות דיגיטלית בתהליך הלמידה?
בעשורים האחרונים מתחדדת ההכרה במערכות חינוך בארץ ובעולם בצורך להתאים את ההוראה לצורכי המאה ה-21, בדגש על טיפוח אוריינות דיגיטלית בקרב לומדים ומורים.
אוריינות דיגיטלית מוגדרת כמכלול היכולות, המיומנויות והידע החיוניים ביותר להתנהלות בסביבה הדיגיטלית במאה ה-21. לפי מסמך מיומנויות דמות הבוגר לשנת 2030, אוריינות דיגיטלית היא היכולת להשתמש בטכנולוגיות מידע ותקשורת למגוון צרכים, הן למטרות לימודיות והן בחיי היום-יום, באופן אחראי, יעיל והולם, להסתגל במהירות לשינויים, לצמצם סיכונים לפגיעוֹת בסביבה המקוונת, ולהסתגל במהירות להתפתחויות טכנולוגיות. למרות היותם "ילידים דיגיטליים", תלמידים רבים אינם מתאפיינים ברמה גבוהה של אוריינות דיגיטלית. כדי להכין את בוגריה לתפקוד מוצלח בחייהם העתידיים, על מערכת החינוך להטמיע בקרב תלמידיה, במשולב עם ידע בתחומי הדעת השונים, גם מיומנויות של אוריינות דיגיטלית שתהיינה נחוצות להם כבוגרים בכל תחומי החיים.
בפרקטיקה שלפניכם מוצעות דרכים לשזירת אוריינות דיגיטלית בתוך תוכנית הלימודים ובתהליכי הלמידה בבית הספר, באופן שיהפוך את ההוראה לרלוונטית ועדכנית.
הצעות למהלך לשילוב אוריינות דיגיטלית בתהליך הלמידה
לפניכם הצעה למהלך הכולל תכנון שנתי לשילוב מיומנויות אוריינות דיגיטלית ואוריינות מידע בסביבה דיגיטלית בתוכנית הלימודים הבית ספרית. התכנון מתייחס לשילוב ממדי האוריינות הדיגיטלית כחלק אינטגרלי מתהליך הלמידה על פי תוכנית הלימודים, באנלוגיה להמלצת ארגון הבריאות העולמי לשילוב ירקות מקבוצות צבע שונות בכל ארוחה. הדגמים והפעילויות המוצעים, מפתחים בחלק מהמקרים יותר ממיומנות אחת, וחלקם מציעים פעילות גנרית שניתן להתאימה לנושאים שונים. לכן יש להפעיל שיקול דעת וחשיבה בעת שיבוץ הפעילויות.
הצעה זו כוללת שני חלקים:
- תכנון בית ספרי - יבוצע על ידי רכזות ומדריכות תקשוב בבית הספר
- תכנון כיתתי/שכבתי - יבוצע על ידי רכזי ורכזות מקצוע ומורים מקצועיים
תכנון בית ספרי
1. בוחרים את המיומנויות של האוריינות הדיגיטלית ואוריינות המידע בסביבה הדיגיטלית בהן יש צורך להתמקד בכל אחת מהמחציות של שנת הלימודים:
- אוריינות מידע בסביבה דיגיטלית
- תפעול ופתרון בעיות בסביבה דיגיטלית
- שיתופיות בסביבה דיגיטלית
- צריכה ויצירה של תוכן במדיה הדיגיטלית
- אתיקה, מוגנות ואבטחת מידע במרחב הדיגיטלי
2. כל אחד מחמשת הממדים של האוריינות הדיגיטלית כולל קשת של מיומנויות לשכבות הגיל השונות. מעיינים ובוחרים באילו מהן מעוניינים להתמקד בשנה זו.
בתהליך הבחירה על הצוות להפעיל מגוון שיקולים, כגון:
- פריסת תוכנית הלימודים של כל אחד מהמקצועות הנלמדים בכל שכבת גיל
- פריסת החגים, המועדים והימים המיוחדים הנחגגים בבית הספר לאורך השנה
- משאבי כוח האדם העומדים לרשות בית הספר
- תשתיות ומשאבים העומדים לרשות בית הספר
- תרבות בית הספר
- רקע ושונות התלמידים בהתייחס להיבטים המשפיעים על הלמידה
- רמת התלמידים בהקשר לתכנים ובהקשר למיומנויות
- העדפות ותחומי העניין של התלמידים והתלמידות
3. מתבססים על לוח השנה בו מסומנים חגים, ימים מיוחדים בשנה ואירועים בית ספריים, ובמקביל מתייחסים לפריסה שנתית של כל אחד מתחומי הדעת הנלמדים בשכבת גיל מסוימת במהלך השנה.
4. מעיינים במאגר דגמי ההוראה הדיגיטליים הכולל מגוון משאבי למידה ודגמי הוראה, ובוחרים את המשאבים המתאימים ביותר לקידום המיומנויות שנבחרו (משאבים כגון "קל לי בדיגיטלי", יחידות הוראה מתוקשבות, מערכי למידה ודגמים דיגיטליים). ניתן לשלב את המשאבים שנבחרו בהתאם לנושאים הנלמדים בתחומי הדעת השונים.
ניתן להיעזר בלוחות תכנון חודשיים ושנתיים, לדוגמה:
-
- לוח תכנון חודשי ליסודי, לחט"ב ולחט"ע
- תכנון שנתי: לכיתה ד, לכיתה ז, לכיתה ט (הקישורים יפורסמו בהמשך)
5. בישיבת צוות בית ספרית, קובעים את חלוקת העבודה ליישום התוכנית שנקבעה בהתאם להוראה בתחומי הדעת השונים.
6. מקדמים שיתופי פעולה בין-תחומיים, כגון:
-
- בין מורות ומורים המלמדים תחומי דעת שונים
- בין מורות ומורים המלמדים אותו תחום דעת באותה שכבת גיל
- בין המורות והמורים לבין רכז/ת התקשוב בבית הספר
- בין קבוצות תלמידות ותלמידים שונות באותה שכבת גיל או בשכבות גיל שונות
שיתופי פעולה בית ספריים מסייעים בגיבוש קהילות מקצועיות הלומדות יחד, בתהליך מתמשך של הטמעת מיומנויות אוריינות דיגיטלית, הפקת לקחים ושיפור מתמיד.
7. מתכננים ישיבות צוות בין-תחומיות מצומצמות ורחבות על מנת לשתף בהצלחות, ולהציע פתרונות לאתגרים בתהליך ההטמעה של האוריינות הדיגיטלית.
תכנון כיתתי - למורה
לפניכם הצעה למהלך הכולל שילוב מיומנויות אוריינות דיגיטלית ואוריינות מידע בתוכנית הלימודים הכיתתית ובהלימה לתוכנית הבית ספרית הכוללת. ניתן ליישם מהלך זה בשיתוף פעולה בין-תחומי, בשיתוף מורות ומורים מתחומי דעת שונים המלמדים באותה כיתה או באותה שכבה.
1. מכינים מרחב דיגיטלי כיתתי הכולל חלוקה לאזורי למידה דיפרנציאלית.
ראו דוגמאות למרחבים שונים:
- Google Classroom
- Teams Microsoft
- Moodle משרד החינוך
- אפשר להיעזר בפרקטיקה: מרחב למידה דיגיטלי כיתתי
2. מעבירים בכיתה שאלון המיועד להתאמת ההוראה להעדפות התלמידים ולהרגלי הלמידה שלהם.
ראו: שאלון לדוגמה (ניתן ליצור עותק ולעשות שימוש בשאלון)
3. משלבים במרחב הדיגיטלי הכיתתי משימות דיגיטליות ומשאבי למידה בהתאם לתוכנית הבית ספרית שגובשה. ניתן להשתמש במשימות מתאימות ליסודי, לחטיבת הביניים ולחטיבה העליונה.
4. מציעים לתלמידים אפשרויות בחירה לפעילויות ולאופני הלמידה בהתאם להעדפותיהם, כפי שהופיעו בתוצאות השאלון. מוסיפים למרחב הדיגיטלי הכיתתי מגוון משאבי למידה בחלוקה לקבוצות, ומשייכים כל תלמיד, תלמידה לקבוצה המתאימה.
לדוגמה, ניתן להציע פעילויות כגון: קריאת קטעי מידע, השתתפות בפעילות מתוקשבת, האזנה לפודקאסט, צפייה בסרטון, ביצוע סימולציה וכד'.
5. מגדירים לוחות זמנים להגשת תוצרי ביניים כדי לסייע לתלמידים בתכנון תהליך הלמידה שלהם.
6.ממיישמים תהליכי למידה הכוללים אסטרטגיות שונות ברוח מודל פדגוגיה מוטת עתיד, כגון: מעבר ללמידה מותאמת אישית, שילוב למידה פורמלית ואי-פורמלית, טיפוח למידה שיתופית פורצת גבולות פיזיים ותרבותיים, למידה במרחבי למידה גמישים, למידה ניידת חוץ-כיתתית, עידוד יזמות, הערכה עצמית ורפלקציה אישית.
7. מקצים משימות לזוגות או לצוותי תלמידים, ומעודדים שימוש בכלים דיגיטליים המיועדים להפקת תוצרי למידה שונים, בזיקה למיומנויות שנבחרו בתהליך התכנון.
- אפשר להיעזר בפרקטיקה: יצירת ייצוגי מדיה דיגיטלית חזותית בסביבה מקוונת