דלג אל

יצירת ייצוגי מדיה דיגיטלית חזותית בסביבה מקוונת

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

פיתוח יכולת ליצור תוצר עתיר מדיה המייצג מידע או רעיון בכלים דיגיטליים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

אוריינות המדיה הדיגיטלית (או אוריינות חזותית), היא מכלול הידע, המיומנויות ותהליכי החשיבה הנדרשים ליצירה ולהפצה של מסרים תקשורתיים עתירי צורות ייצוג – כגון סרטונים, תמונות, גרפים וכד' הפועלים באופן אינטראקטיבי – אשר הם בעלי משמעות קולקטיבית בהקשרים לימודיים, חברתיים ותרבותיים.

היכולת ליצור ייצוגים מסוג זה, מרחיבה את אפשרויות הביטוי של התלמידים ומתאימה אותם לאופני התקשורת העכשוויים.

פרקטיקה זו היא המשך לפרקטיקה: ניתוח ייצוגי מדיה דיגיטליים

מהלך

  1. בחירת נושא

בוחרים נושא בתחום הדעת או משלבים בין מספר תחומי דעת. מומלץ לעבוד בקבוצות.

לדוגמה: דמות מסיפור, תקופה היסטורית, אזור גיאוגרפי, חומר כימי.

  1. דיון במליאה

עורכים דיון על מאפייני הנושא שנבחר. שאלות לדוגמה על פי הנושא הנבחר:

  • דמות מסיפור: רות המואבייה
    מה היו התכונות שלה?
    כיצד ניתן לייצג אותן באופן חזותי?
  • תקופה היסטורית: מלחמת העצמאות
    אילו היבטים חברתיים אפיינו את החיים בישראל בתקופה זו?
    כיצד ניתן לייצג אותם באופן חזותי?
  • יסוד בכימיה: יסוד לבחירה מהטבלה המחזורית
    איזה יישום יש ליסוד שבחרתם בתעשייה, רפואה, אופנה וכד' – למה הוא משמש?
    אילו ייצוגים ויזואליים אפשר למצוא ליישומים הללו?
  1. עיבוד הרעיון ובחירת ייצוג

מנחים את התלמידים לחשוב באיזה אופן המאפיינים שבחרו יכולים לבוא לידי ביטוי באופן חזותי.

ננסה במידת האפשר להעביר את המאפיין או את הרעיון באופן שמעודד חשיבה מסדר גבוה, וליצור אותו באופן חזותי בכלים דיגיטליים.

ראו למשל: מרעיון מופשט למאפייני צילום – מדריך למורה

שיקולים בבחירת סוג הייצוג

  • היקף התהליך: מספר שיעורים שיוקדש לנושא
  • גיל התלמידים והניסיון הדיגיטלי של הכיתה ושל המורה
  • סוג הייצוג: כרזה, סרטון, קומיקס, צילום, אתר וכד'.
  • קהל היעד: מיועד להפצה כיתתית, בית ספרית, פתוח לקהל הרחב וכו'.

ראו: כלי מעוצב להדפסה לסיוע בבחירת ייצוג חזותי-דיגיטלי

  1. בחירת כלי דיגיטלי מתאים

נבחר את הכלי המתאים בהתאמה לתלמידים וללוח הזמנים של התהליך. דוגמאות לייצוגים ולכלים נבחרים:

  1. הפצת התוצר

כל תוצר דיגיטלי ניתן להפצה בבמות שונות (פלטפורמות) ובהיקפי חשיפה שונים:

שימו לב לבחור את היעד המתאים לתלמידים שלכם, לא להפיץ חומרים אישיים, ולא להפיץ במרחב הציבורי חומרים שאינם מוגנים בזכויות יוצרים. דוגמאות להפצה ציבורית:

עוד רעיון - ייצוג מידע מסתעף

עוד רעיון - ייצוג מידע מסתעף

כאשר מדברים על ייצוג של מידע מסתעף, הכוונה היא להצגת נתונים באופן חזותי ואינטראקטיבי המבוסס על קישוריות גבוהה (נקודות חמות המתחברות אחת לשנייה), כאשר דבר נובע מדבר עד ליצירת מכלול שלם.

דרך זו מתאימה לייצוג של מידע ומאפשרת לתלמידים לחלק ביניהם תפקידים בעבודה שיתופית ולהתחבר למידע ולנתונים בדרך יצירתית. ניתן לסכם כך נושא לימודי באופן אינטראקטיבי ושובה עין, באמצעות יצירת ייצוג מסוג זה.

לפניכם דוגמה לבניית כרזה בנושא יערות הגשם. הכרזה משלבת בתוכה, באמצעות נקודות חמות, סיכום מילולי, תמונות, גרף נתונים ושאלון. הפעילות מתקיימת בקבוצות.

ראו: הדרכה על כלים, משימות ותוצרים בכלי גוגל

בניית כרזה עם מידע מסתעף בכלי גוגל

ראו הדרכה ליצירת התוצר: כיצד יוצרים פוסטר דיגיטלי בכלי גוגל?

  • בחרו נושא ואספו עליו נתונים מסוגים שונים.
    לדוגמה: יערות הגשם – מיקום, מאפייני אקלים, חי וצומח וכו'.
  • אספו מקורות חזותיים הנוגעים לנושא: תמונות, סרטונים, ראיונות וכד'.

למשל: אספו מידע חזותי על המינים העיקריים ביערות האמזונס.

  • כל קבוצה תפתח מצגת שיתופית ותחלק תפקידים בין חברי הקבוצה:

כרזה: יערות הגשם – דוגמה סופית המשלבת את תוצרי הקבוצות.

עוד רעיון - בניית חדר בריחה דיגיטלי

עוד רעיון - בניית חדר בריחה דיגיטלי

יצירת משחק דיגיטלי חוויתי על ידי המורה או התלמידים (בהתאם לרמה הדיגיטלית של הכיתה).

הפעלת המשחק בכיתה תאפשר לתלמידים ללמוד וללמד תתי-נושאים בנושא המרכזי באמצעות המשחקים שכל הקבוצות יוצרות. למידה זו תוכל להתבצע בכיתה או מרחוק.

  1. אספו מידע ונתונים בנושא הנבחר.
  2. תכננו חידות המבוססות על המידע שנאסף, ושלבו בהן חומרים חזותיים כמו תמונות וסרטונים.
  3. צרו חדר בריחה באמצעות טופס google: דוגמה 1 ,דוגמה 2

ראו גם: פעילות חדר בריחהפעילות חדר בריחה ליום ירושלים

אפשר גם - תהליכי עומק וחלופות בהערכה

אפשר גם - תהליכי עומק וחלופות בהערכה

ניתן לפתח את המהלך שצוין לעיל – בחירת נושא, דיון במאפיינים, בחירת ייצוג חזותי דיגיטלי, בחירת כלי והפצה – גם לתהליכי עומק המתמשכים על פני מחצית או אפילו על פני שנה שלמה.

מהלך זה מתאים לתהליכים ארוכי טווח של חקר, תלקיט, למידה מבוססת פרויקטים, פרויקט גמר וכד', ולתכנון של ייצוגים המיועדים להפצה לקהל יעד רחב. ראו למשל את הדוגמאות הבאות:

ראו גם את הכלי תלקיט דיגיטלי בתוך הפרקטיקה: תלקיט (פורטפוליו)

טיפים

טיפים
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פיל ירוק ביער: חשיבה ביקורתית על בינה מלאכותית
הבינה המלאכותית היא כלי חדש המשתנה ומשתדרג בכל רגע. כרגע, וכנראה שעוד הרבה זמן, התחום יהיה פרוץ לחלוטין. כאנשי חינוך, איננו יכולים להרשות לעצמנו שלא לחנך את ...
חיזוק תחושת החוסן
איך נסייע לתלמידים לסגל לעצמם גמישות מחשבתית ויצירתית בהתמודדות עם מצבי לחץ ואי-ודאות, בעזרת פרקטיקה פשוטה של שלושת כובעי הקסם
הערכות ביניים של החומר הנלמד בכיתה
הערכה מעצבת פירושה שאין לחכות להערכה המסכמת של פרק הלימוד כדי לקבל תמונת מצב על התקדמות התלמידים – אלא לקיים מדידות ביניים שיתנו למורה ולתלמידים תמונה עדכנית...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.