דלג אל

מדמות מורכבת לתמונה מתארת

למאגר הפרקטיקות
מדמות מורכבת לתמונה מתארת
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

כותב הפרקטיקה:
מוריה בר-און, מדריכה ארצית של ספרות חמ"ד, מזכירות פדגוגית

צורך

תלמידים לעיתים מתקשים להבין לעומק דמויות ספרותיות ולהבחין בין אפיון ישיר לאפיון עקיף. כמו כן יש תלמידים שקשה להם להבין את המורכבות של הדמות הספורתית. הפרקטיקה מאפשרת לתלמידים להעמיק בהבנת הדמות, לייצג אותה ויזואלית ולנתח את הבחירות שלה, תוך כדי שימוש בכלי בינה מלאכותית להפקת דימויים חזותיים.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב 1: ניתוח דמות ספרותית

א. בחירת דמות:

  • התלמידים יבחרו דמות מתוך יצירה ספרותית שנלמדה בכיתה (לדוגמה, תהילה מתוך "תהילה" של ש"י עגנון).

ב. אפיון הדמות:

  • התלמידים ינתחו את הדמות ויכתבו לעצמם את מאפייניה, תוך כדי הבחנה בין:
    o אפיון ישיר: תיאורי מראה חיצוני, צורת דיבור או מידע מפורש שניתן בטקסט.
    o אפיון עקיף: התנהגות, משמעות השם, אנלוגיות, שימוש במטאפורות או סגנון דיבור שמרמז על תכונות אופי.

ג. תיעוד המאפיינים:

  • הנחו את התלמידים לכתוב את המאפיינים בצורה מסודרת, כך שיהיו בסיס ליצירת התמונה.

שלב 2: יצירת דמות חזותית באמצעות מחולל תמונה

א. תרגום הפרומפט:

  • הסבירו לתלמידים שהם יכולים לכתוב את התיאור הראשוני של הדמות בעברית, ואז לתרגם אותו לאנגלית באמצעות Google Translate לפני השימוש במחולל התמונה.

ב. כתיבת פרומפט מפורט:

  • למדו את התלמידים לנסח פרומפט שמתייחס לשלושה היבטים מרכזיים:
    o תיאור הדמות: מאפיינים פיזיים כמו גובה, גיל, צבע שיער, לבוש ועוד.
    o פרטים קטנים וקישוטים: פריטים סמליים הקשורים לדמות, כמו חפצים או סביבה.
    o סגנון התמונה: בחירת סגנון אומנותי שמתאים לאופי היצירה (לדוגמה, ציור ריאליסטי, סגנון קלאסי או וינטג').

ג. שימוש במחולל תמונה:

  • התלמידים ייכנסו לכלי תמונה (כגון Bing Image Creator ,Ideogram או Padlet).
  • בקשו מהם להזין פרומפט ראשוני שמתאר את הדמות בהתאם לאפיונים שכתבו, וכפי שפורט בשלב הקודם.

ד. שיפור התמונה:

  • לאחר קבלת התוצאה הראשונית, בקשו מהתלמידים לערוך את הפרומפט ולהוסיף פרטים או לשנות את הניסוח עד לקבלת תמונה שמתאימה לדמות באופן מדויק. שלב זה חשוב מכיוון שהתלמידים צריכים להשוות בין התוצר לבין היצירה שלמדו. אפשר לבקש מהם לכתוב בשלב זה מה היה מתאים ליצירה, מה לא מתאים, מה יש לשנות כדי שיתאים יותר.

שלב 3: דיון וניתוח

א. שיתוף התמונות:

  • העלו את כל התמונות ללוח שיתופי כיתתי (כמו Padlet).

ב. ניתוח הדמות:

  • כל תלמיד יציג את התמונה שיצר ויסביר:
    o אילו מאפיינים ישירים ועקיפים נראים בתמונה?
    o מה חסר בתמונה שהיה יכול להעשיר את הדמות?
    o איך תהליך היצירה עזר לו להבין את הדמות לעומק?

דוגמה מפורטת: דמותה של תהילה
1. אפיון הדמות:

  • אפיון ישיר:
    o אישה מבוגרת מאוד, זקנה עם קמטים עמוקים ופנים קורנות.
    o לובשת בגדים פשוטים וצנועים בצבעים כהים, עם מטפחת ראש.
    o נמצאת ליד הכותל המערבי בירושלים או ברחוב ירושלמי עתיק.
  • אפיון עקיף:
    o התנהגות: אישה מלאה חוכמה, יראת שמיים וצניעות.
    o משמעות השם: תהילה מרמזת על הערכה ותהילה שמוקנית לה בזכות חייה המוסריים.
    o תהילה מושווית לירושלים, תהילה צריכה להיות מבוגרת אך זוהרת.
    o סמליות: יושבת בחדר מואר באור שמש רך, המסמל טוהר ואמונה.

2. פרומפט לדמות במחולל תמונה:
o "An elderly woman with deep wrinkles and a glowing, kind face. She wears modest, dark clothing and a headscarf. She is sitting in a sunlit room, holding a small prayer book. The room is simple, with a wooden chair and table, and the light creates a soft, warm atmosphere. The style of the image is realistic, with soft brushstrokes reminiscent of a classic oil painting."

3. תוצאה:

  • התלמיד מתאר כיצד התמונה מייצגת את דמותה של תהילה ומוסיף:
    o מה בתמונה מדגיש את האפיון הישיר?
    o אילו פרטים נוספים יכלו להעמיק את הייצוג?
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

שימוש בצ'אט GPT לשיפור הפרומפט:

  • בשלב יצירת התמונה, התלמידים יכולים להשתמש בצ'אט GPT כדי לעזור בניסוח פרומפט מפורט וברמה גבוהה יותר.
    ○ לדוגמה: "עזור לי לנסח פרומפט לתיאור דמות ספרותית: גבר בשנות ה-40 לחייו, מראה רשמי אך עייף, עומד בספרייה עם מבט חודר".
    ○ כמו כן אפשר לכתוב לצ'אט: "אתה מחולל פרומפטים לתמונה ברמה גבוהה. תעזור לי לכתוב פרומפט שיתייחס גם לתיאור התמונה, גם לקישוטים וגם לסגנון התמונה, כולל זווית מצלמה, תאורה וכו'. הדמות שלי היא.. והיא נראית.. מאפיין אותה…
חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

שימוש במטאפורות:

  • במקום אפיון דמות, אפשר לבקש מהתלמידים לכתוב מטאפורה שנלמדה או מטאפורה לבחירתכם (למשל, מטאפורה למחצית שהייתה או שתהיה).
  • זו הזדמנות ללמד תלמידים מהי מטאפורה תוך כדי הדגמה חיה.
  • התלמידים יזינו את המטאפורה למחולל התמונה, יעלו את התמונות ללוח שיתופי, והכיתה תתבקש לנחש לאילו מטאפורות מהיצירות שנלמדו מתייחסת כל תמונה.
חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • פעילות זו מחזקת את הבנת הטקסט ואת יכולת ההבעה היצירתית של התלמידים.
  • כדאי להקדיש זמן להדרכה על שימוש בכלי התמונה ולחשיבות הניסוח המדויק של פרומפטים.
  • אפשר לשלב את הפעילות כחלק מהערכה חלופית בשיעורי ספרות, בעוד הדימויים החזותיים והתובנות האישיות הם התוצר המרכזי.
חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

עבדתי בפרקטיקה זו בכמה כיתות בשיעורי ספרות.

למשל, בכיתה י"א התלמידות יצרו את דמותה של תהילה מתוך הסיפור של ש"י עגנון. הן ניתחו את האפיונים הישירים והעקיפים של הדמות, כתבו פרומפטים מפורטים למחולל תמונות ושיפרו את התוצאות עד שקיבלו ייצוג חזותי שהביע את הדמות כפי שדמיינו אותה. במהלך הדיון בכיתה, התלמידות הסבירו כיצד התמונה משקפת את המאפיינים שהן זיהו, ודנו באלמנטים נוספים שהן היו יכולות להוסיף לתמונה להעמקת הדמות.

בכיתה י"ב, בפתיחת השנה, התלמידות כתבו מטאפורות כאיחולים לשנה החדשה. לדוגמה: "שהשנה תהיה גלידה טעימה שרוצים שלא תיגמר לעולם", "שהשנה תהיה כמו מכונית מרוץ מצטיינת".

המטאפורות הוזנו למחולל תמונות, ולאחר יצירת הדימויים התלמידות הציגו את התמונות על לוח שיתופי בכיתה. הכיתה ניסתה לנחש מהי המטאפורה שמאחורי כל תמונה ודנה במשמעויות שלה.

למדתי רבות מההתנסות. אחד הדברים שהיו חשובים לי היה חיזוק החשיבה היצירתית: שילוב של ייצוג חזותי עם ניתוח טקסטואלי גרם לתלמידות לחשוב לעומק על הדמויות והמשמעויות שמאחורי המטאפורות.

היה לי חשוב שהתלמידות ילמדו לשפר את הפרומפטים ויבינו את החשיבות של הפירוט והניסוח המדויק שמשפיעים על התוצר. גם הדגמנו כמה זה חשוב בשאלת בגרות.

מעבר לכך, הפעילות יצרה עניין ומעורבות רבה בכיתה, בייחוד משום שהתלמידות קיבלו חופש יצירתי בבחירת הדימויים ובאופן ההצגה שלהן. השימוש בדימויים חזותיים חיזק את ההבנה של אפיונים ישירים ועקיפים ושל הקשרים בין טקסט חזותי לטקסט מילולי. לבסוף, העלאה ללוח שיתופי ודיון בקבוצה חידדו את ההבנה של כל התלמידות וסייע להן ללמוד זו מזו.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פרקטיקות לעידוד אישי למעורבות חברתית ואזרחית
אחת ממטרות החינוך היא "לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק ...
יצירת תמונה בסיוע בינה מלאכותית
פיתוח אוריינות התלמידים בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת בכלל, וביצירת דימויים בסיוע בינה מלאכותית בפרט, תוך רתימת הבינה המלאכותית לסיוע בהכנת עבודות אישיות או קב...
למידה שיתופית עם chatgpt סביב השיר יאנקעלע של מרדכי געבירטי
פיתוח מיומנויות קריאה, יצירה וחשיבה בקרב תלמידים, תוך כדי תמיכה בלמידה מותאמת אישית ועידוד של סקרנות ולמידה פעילה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.