דלג אל

שיחה בין דמות מפורסמת לפילוסופ/ית

למאגר הפרקטיקות
 שיחה בין דמות מפורסמת לפילוסופ/ית
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

כותב הפרקטיקה:
איזקוביץ לב, מדריך ארצי לפילוסופיה, מזכירות פדגוגית

צורך

העשרת יכולת השיח הפילוסופי. תרגום רעיונות פילוסופיים לשפה יישומית בהקשרים שונים.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב א
בחירת הפילוסוף והסוגיה הנידונה. למשל, תפיסת המוסר אצל קאנט. אפשר גם למקד ולצמצם את הסוגיה לרעיון מסוים. למשל, תפיסת המוסר כנובע מחובה של ההיגיון אצל קאנט.

שלב ב
בחירת דמות שאליה רוצים להפנות את הפילוסוף. למשל, שיחה בין קאנט לבין רבין. הנושא צריך להיות רלוונטי הן לדמות הנבחרת והן להגותו של הפילוסוף. למשל, מוסר בעולם הפוליטיקה.
לחלופין, אפשר גם ליצור שיחה בין פילוסופים על דמות מסוימת.

שלב ג: ניסוח פרומפט ל-ChatGPT
יש להבדיל בין דיאלוג מבוסס דימוי ציבורי, המאפשר לצ'אט חופש רב יותר, לבין יצירה "שמרנית" של הדיאלוג, המתבססת על התבטאויות והתנהגות של הדמות בפועל.
בדוגמה לשיחה בין קאנט לרבין, הפרומפט יכול להיראות כך (חופשי):
"צור לי דיאלוג בין עמנואל קאנט לבין יצחק רבין בנושא מוסר בעולם הפוליטיקה. בסס את הדיאלוג על מה שידוע לך על כל אחת משתי הדמויות ועל עמדותיהן".
או כך (שמרני):
"צור לי דיאלוג בין עמנואל קאנט לבין יצחק רבין בנושא מוסר בעולם הפוליטיקה. בסס את הדיאלוג אך ורק על כתביהם ועל ציטוטים שלהם".

שלב ד
קריאת הצ'אט שנוצר על ידי זוג תלמידים וסיכום הנקודות העיקריות בדיאלוג על ידי התלמידים או הצגת הדיאלוג לשאר הכיתה.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר ליצור באותה צורה דיאלוג ישיר בין התלמיד לדמות מסוימת, תוך כדי שימוש במושגים שנלמדו. למשל, פנייה לזאב מ"כיפה אדומה" ושאלה אליו בנוסח כזה: אם הייתי שופט אותך בבית משפט על מעשיך כלפי כיפה אדומה וסבתא שלה, כיצד היית מגן על עצמך באמצעות הגישה הדטרמיניסטית של ג'ון הוספרס?

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

חשוב להגיע לבקיאות מסוימת בפילוסופיה שבה משתמשים, כדי להבין עד כמה הצ'אט אכן עונה על השאלה, ולדייק את הפרומפט הנדרש על ידי בדיקה. את הבדיקה אפשר לעשות על ידי שאילת שאלות את ה-chat עצמו, כגון: על סמך מה בנית את תשובתך? באילו התבטאויות של הדוברים השתמשת? איזה רעיון פילוסופי של הפילוסוף עמד בבסיס תשובתך וכו'. לכן רצוי לבצע את הפעילות רק לאחר סיום הלימוד של אותו פילוסוף על ידי התלמידים.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

תמיכה בלומד העצמאי בסביבה הדיגיטלית
במרחב למידה דיגיטלי ניתן לשלב הנחיות המותאמות לרמות שונות של משימות ללמידה עצמאית, וכן לגוון בסוגי הכלים הדיגיטליים ובסוגי הפעילויות המוצעות בהתאם לצרכים השו...
משוב מקדם למידה - מתן משוב מילולי בסיוע תמונה
ייעול התהליך של הכנת משוב מקדם למידה מותאם אישית לכל תלמיד ותלמידה, כדי לסייע לתהליכי הוראה, למידה והערכה.
التقييم النهائيّ
امتحان مغلق، امتحان مفتوح، نص غير معروف، منتج محسوس، ورقة إبداء موقف، مهمّة بحث، مردود وغيره- قاموس مصطلحات وكل ما تحتاج لمعرفته عن التقييم النهائي بنهاية ال...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.