דלג אל

הצהרת נגישות

מה הסרטון שלך? למידה דרך שאילת שאלות בעזרת סרטונים בסיוע AI

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

שילוב סרטונים היא דרך נהדרת לייצר עניין בשיעורים. דפי עבודה הכוללים שאלות על הסרטון יהפכו את הלמידה לפעילה יותר. יצירת דפי עבודה עם מגוון שאלות מכל הסוגים עבור סרטון, היא מלאכה לא פשוטה גם בימי שגרה וגוזלת זמן רב, כמחצית השעה ועד שעתיים. בימים אלה, עם כל הלחץ וחוסר הוודאות, קשה אף יותר להשקיע זמן ביצירת שאלות. בדיוק לזה יכול לעזור השימוש ב-AI. ניתן לעשות שימוש בפרקטיקה זו בהוראה וגם בלמידה (לתת לתלמידים לעשות זאת).

כותבת הפרקטיקה:
עינבל אריאלי, יחידת החדשנות, המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

ניתן לחולל שאלות באמצעות מספר יישומים. בחרנו להדגים באמצעות המחולל ChatTube

שלב 1 - בחירת הסרטון

נבחר סרטון שמתאים לחומר הלימוד שלנו.
נוודא שהוא לא עולה באורכו על 15 דקות, עקב אילוצי מחולל השאלות.

שלב 2 - הדבקת הסרטון למחולל השאלות

נדביק את כתובת הסרטון במקום המיועד לכך במחולל ChatTube.
אם עדיין לא נרשמתם או התחברתם למחולל זה, תתבקשו לעשות זאת בשלב זה.

הערה: הדרך הקלה ביותר להתחבר לאפליקציה היא באמצעות בחירת האופציה ״התחברות באמצעות ג'ימייל״.

שלב 3 - התנעת השיח עם הבוט ויצירת סיכום

אחרי שהסרטון עלה, נלחץ על הכפתור הכחול - Summarize and chat.
כעת הכלי יוציא סיכום קצר של הסרטון (באנגלית) וייתן לנו אפשרות לשאלות נוספות.

שלב 4 - אינטראקציה עם הבוט

כעת נפתחת שורת תכתובת, שם אפשר להכניס את הבקשות שלנו. משלב זה ההתכתבות עם הבוט יכולה להיות בשפה המבוקשת (עברית, ערבית וכו'). ניתן לבקש למשל לסכם את הסרטון בעברית.
הצעה לפרומפט: "סכם לי את הסרטון בעברית ב-400 מילים".

אפשר לנהל שיחה עם הבוט ולבקש ממנו לייצר שאלות מסוגים שונים. דוגמאות לפרומפטים אפשריים:

  • שאלות רב-ברירה: "כתוב X שאלות רב-ברירה עם 4 אפשרויות תשובה שיוודאו הבנה של הסרטון".
  • שאלות פתוחות: "כתוב X שאלות פתוחות המתייחסות ליישום החומר הנלמד בסרטון".
  • שאלות ברמת חשיבה גבוהה: "כתוב X שאלות ברמת חשיבה גבוהה וציין איזו רמת חשיבה זו".
  • הצעות לפעילות: "כתוב פעילות יצירתית לתלמידי כיתה X לאחר שיצפו בסרטון".
  • מילוי מילים חסרות: "כתוב X משפטים עם מילים חסרות, כדי שהתלמידים יוכלו להשלים את המילים החסרות". פרומפט המשך: "כתוב את התשובות: השלם את המילים החסרות במשפטים שהצעת".

אפשר לדייק כל קבוצת שאלות על ידי המשך השיח עם הבוט, עד לקבלת תוצאה רצויה.
שימו לב שעבור כל  סרטון יש אפשרות לנהל שיחה הכוללת 15 הודעות לכל היותר.

שלב 5 - העברת השאלות לדף נקי

 אחרי שנוצרו כל השאלות שרצינו, נעביר אותן לדף עבודה מחוץ לכלי. יש שתי אפשרויות:

  1. בתחתית כל תשובה יש סימן של שני דפים (COPY).
    לחיצה עליו תאפשר להעתיק רק תשובה ספציפית אחת.
  2. בתחתית המסך יש מספר לחצנים:
    Summarize - סיכום הסרטון (כמו בהתחלה)
    Transcripts - יצירת כתוביות (הכתוביות יווצרו בשפת הסרטון)
    Copy conversation - העתקת כל השיחה, כולל תגובות המשתמש והכלי (אחרי שמעתיקים אותה אפשר להדביק בקובץ WORD)
    Copy link and share - העתקת קישור השיחה לחלון נקי (לא ניתן לעשות שינויים)    

שלב 6 - יצירת דף עבודה

עתה ניצור את דף העבודה בקובץ וורד או גוגל פורמס. בשלב זה אפשר לתקן שיבושים לשוניים או אחרים שזיהינו בשאלות שהבוט יצר. הכלל הוא 80/20: הבוט מבצע 80 אחוז מהעבודה, אך עלינו לבדוק את התוצרים שלו ולדייק אותם. לא לשכוח לצרף לדף העבודה את הקישור לסרטון!  

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר לתת לתלמידות ולתלמידים לבנות בעצמם את דף העבודה. בעזרת משימה זו התלמידים יכירו את הכלי ChatTube וילמדו כיצד להשתמש בו כדי ליצור דפי עבודה אינטראקטיביים.

המשימה תעזור לשפר אוריינות דיגיטלית, בעזרת השימוש בכלי להפקת תוכן המבוסס על וידאו.

התלמידים יפתחו מיומנויות של שאילת שאלות מסוגים שונים, חשיבה ביקורתית כדי להבטיח רלוונטיות ועומק (על ידי הערכה וחידוד השאלות שנוצרו אוטומטית), ותרגול למידת עמיתים ושיתוף ידע בין קבוצות.

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • בגרסה החינמית של המחולל ChatTube ניתן להעלות:
    • עד 3 סרטונים ביום
    • עד 15 דקות כל סרטון
    • עד 15 התכתבויות עם הצ'ט בשיחה
  • כדאי לבחור סרטון קצר שרלוונטי לחומר הלימוד ולחיי התלמידים.
  • הסרטונים יכולים להיות בעברית, ערבית, אנגלית או כל שפה אחרת.

כדאי לשלב גם שאלות יישום, כדי שהתלמידים יתקרבו אל התוכן הלימודי, וגם שאלות ידע והבנה.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הצגת טיעון וביסוסו
שימוש בטיעונים באופן עקבי בשיח הכיתתי, בכתיבה ובדיבור, היא דרך מצוינת לשפר את כושר הטיעון ואת יכולתם של התלמידים להפעיל חשיבה ביקורתית
הערכה פנימית במסגרת למידה היברידית
למידה היברידית המשלבת תהליכי הוראה-למידה פיזיים ומקוונים, דורשת גם חשיבה מחודשת על כלי הערכה מותאמים. איך נדע לבחור את כלי ההערכה המתאימים לנו? ואילו מאגרים ...
זיהוי והערכה של השקפות עולם ונורמות תרבותיות שונות
עבור כל אדם, התרבות שלו כמעט "שקופה" עד שהוא נפגש עם תרבות אחרת. זיהוי תרבויות שונות, היכרות עמן והכרה בהן, הוא תהליך שגורם לנו להיות מודעים לכך שהתרבות שלנו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.