דלג אל

למידה שיתופית עם ChatGPT לפיתוח שפה וסולידריות

למאגר הפרקטיקות
ChatGPT
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, חינוך לערכים

כותבי הפרקטיקה:
ליאורה אללי, מפמ"ר גרמנית, מזכירות פדגוגית

צורך

הפרקטיקה עונה על הצורך של עובדי הוראה להפעיל את התלמידים באופן יצירתי ושיתופי, תוך כדי עידוד מעורבות אישית וחברתית. דרך יצירת התמונות והדיון סביבן התלמידים מפתחים אוצר מילים בהקשר משמעותי ורגשי, המשלב למידה חווייתית עם פיתוח כישורים שפתיים.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

פתיחה יצירתית - פעילות בפדלט

הנחיה לתלמידים: ליצור תמונות מצחיקות על הנושא "סולידריות" בפדלט.
דוגמאות לנושאים: עזרה הדדית בין בעלי חיים, עזרה במצבים יום-יומיים (למשל, מישהו עוזר לשאת שקיות כבדות).
דיון קצר בכיתה: מה אתם רואים בתמונות? למה הן מצחיקות?

שאלות על הנושא:
לשאול את ChatGPT מהי סולידריות? דוגמאות למעשים סולידריים בהיסטוריה או בחיי היום-יום.
לברר איך סולידריות באה לידי ביטוי בתרבויות שונות.

למידת אוצר מילים:
לבקש רשימת מילים וביטויים שקשורים לסולידריות, כולל פירושים, דוגמאות ומשפטים.
תרגול המילים דרך יצירת דיאלוגים או משפטים חדשים.

כתיבת סיפור:
- פנו ל-ChatGPT ובקשו ממנו לעזור לכם לכתוב סיפור קצר על מעשה סולידרי.
- התחילו בהצגת הדמויות, מקום ההתרחשות, והבעיה שדורשת פעולה סולידרית.
- בקשו מ-ChatGPT הצעות איך להמשיך את הסיפור.

שאלו שאלות כמו:

  • "אילו רעיונות יש לך לפתרון הבעיה?"
  • "באילו מילים אוכל להשתמש כדי לתאר את התחושה של עזרה?"
  • "מה יכול להיות סוף מעניין או מפתיע לסיפור?"

- כל תלמיד כותב פסקה אחת בעזרת ChatGPT ולאחר מכן משתף עם חבריו בכיתה.
- כל קבוצה או תלמיד מקריאים את הסיפור שיצרו.
- שאר התלמידים נותנים משוב ומצביעים על הביטויים הסולידריים ואוצר המילים ששולבו בסיפור.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

משחק תפקידים דיגיטלי:
- בקשו מ-ChatGPT לייצר סיטואציות דמיוניות שבהן התלמידים יצטרכו לגלות סולידריות (למשל, עזרה בבית ספר, תמיכה בחבר במצוקה).
- כל קבוצה תקבל סיטואציה שונה ותציג כיצד היא מתמודדת עם המצב תוך כדי שימוש באוצר מילים רלוונטי.

אתגר מילות סולידריות:
- תנו ל-ChatGPT ליצור רשימת מילים או ביטויים שקשורים לסולידריות.
- בקשו מהתלמידים להשתמש בכמה שיותר מילים מתוך הרשימה בכתיבת סיפור, שיר או דיאלוג.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

משימת מכתב אישי או קבוצתי:
- התלמידים בוחרים דמות דמיונית או מצב אמיתי שבו נדרשת סולידריות (למשל, מכתב תמיכה לילד שעבר למקום חדש או מכתב עידוד לקהילה שנפגעה מאסון טבע).
- בעזרת ChatGPT הם כותבים מכתב שמביע תמיכה, עידוד או הצעה לעזרה.

שלבים לביצוע:
- שאלו את ChatGPT איך להתחיל מכתב מנומס שמביע סולידריות או בקשו ממנו ניסוחים מתאימים לאמפתיה ולעידוד.
דוגמה לשאלה: "איך אפשר להתחיל מכתב תמיכה למישהו שעובר תקופה קשה?"
- לאחר הכתיבה ChatGPT יכול להציע שיפורים במכתב, כמו הוספת ביטויים רגשיים מתאימים או ניסוח מחדש של חלקים מסוימים.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

הכנה מראש: כדי למנוע בזבוז זמן במהלך השיעור, כדאי להכין מראש את השאלות ואת הנושאים שהסטודנטים יפנו אליהם ב-ChatGPT. הכוונה מראש תסייע למנוע תסכולים ותאפשר שימוש יעיל.

הבהרת הציפיות: יש לוודא שהתלמידים מבינים מה המטרה של השימוש ב-ChatGPT כדי לעודד יצירתיות, לתמוך בהבנת החומר ולהעשיר את אוצר המילים.

שיתוף פעולה קבוצתי: כדאי לעודד את התלמידים לעבוד בקבוצות על משימות בעזרת ChatGPT, דבר שמחזק את המעורבות ומגביר את הלמידה החווייתית.

מעורבות תלמידים: התלמידים יהיו מעורבים יותר כשיש להם הזדמנות ליצור סיפור או משימה בשיתוף פעולה עם ChatGPT. ככל שהשאלות יהיו יצירתיות ומאתגרות יותר, כך תגדל המעורבות.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הכרת שמות התלמידים
איך נזכור את שמות כל התלמידים בכיתה בתוך זמן קצר? משחקים והפעלות לפתיחת השנה
משוב מקדם למידה
במחקר שערך ג'ון האטי התגלתה אסטרטגיית משוב מקדם למידה כפרקטיקת ההוראה בעלת ההשפעה החיובית הגדולה ביותר. כשמורים השתמשו שימוש עקבי במשוב מקדם למידה עלו משמעות...
סקר או משאל רחוב בנושאים ערכיים ודיון בממצאים
משאל רחוב יכול לשמש כלי חינוכי המרחיב את מעגל הדעות והעמדות שהתלמידים נחשפים אליהן, לאפשר למידה חווייתית מהשטח ולזמן מפגשים עם אחרים בחברה ובקהילה כדי לעודד ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.