דלג אל

יצירת תמונה של דמויות מופת

למאגר הפרקטיקות
יצירת תמונה של דמויות מופת
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות, הבניית ידע   ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב, יישום תהליכי הוראה

כותב הפרקטיקה:
טליה אפיק גרוסמן, מפמ"ר תרבות יהודית-ישראלית ואריאל אביב מדריך ארצי לתרבות יהודית-ישראלית ומחשבת ישראל ממלכתי, מזכירות פדגוגית

צורך

המטלה מאפשרת לייצר המחשה ויזואלית ויצירתית של דמויות המופת, שנלמדו במסגרת תוכנית הלימודים בכיתה ז'. מהמידע שהפנימו התלמידים מלימוד הטקסטים שעסקו בדמויות אלה, הם ידייקו את תכונות האופי של הדמות, את המציאות ההיסטורית והחברתית שבה היא פעלה, בעיקר את השפעתה כדמות מופת על החברה, וייצרו תמונה באמצעות מחולל תמונות של הדמות – על סמך הידע שרכשו, כסיכום יצירתי (בהסבר על אילו נתונים התבססו ביצירת התמונה ומה היא מעידה על הדמות).
הפרקטיקה מאפשרת לחבר את התלמידים לנושא הנלמד בצורה אינטראקטיבית ומעניינת, נותנת מענה גם ביצירת כלי הערכה חלופי אפשרי, תוך כדי רכישת כישורי ביטוי עצמי, שיח רגשי וחשיבה יצירתית בקרב תלמידים.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון: סיכום וכתיבת פרטי מידע על דמות המופת

איגוד של כל פרטי המידע על דמות המופת שנלמדה בכיתה או שנבחרה על ידי התלמיד (אפשר להשתמש כשיעור מבוא בשאלה - מהי דמות מופת בעיניך? מדוע בחרת בה? (כולל שתי תכונות אופי, שני ערכים שהיא מייצגת, או כסיכום על דמות מופת שכבר נלמדה בכיתה).

אם המטלה היא כלי סיכום ללימוד דמות המופת בכיתה, התלמידים יסתמכו על כלל הטקסטים שנלמדו עליה ויוכלו להוסיף עליהם טקסטים ומידע נוסף שאספו מהמרחב האינטרנטי.

אפשרות: אם יוצרים את המשימה על דמות מופת שכבר נלמדה בכיתה, כהערכה מסכמת, אפשר לאסוף את כלל התשובות של התלמידים על הדמות (תכונות אופי, השפעתה כדמות מופת) בפדלט משותף.

השלב השני: יצירת תמונה המייצגת את דמות המופת – על ידי מחולל תמונות

  1. המורה מלמד ומדגים איך אפשר להשתמש ב-GPT לכתיבת פרומפטים מותאמים ליצירת תמונות, כולל מתן דוגמאות פרקטיות.
    לדוגמה, המורה יכול לבקש מ-GPT את הפרומפט הבא: "כתוב פרומפט למחולל תמונות AI שיציג את הדמות של הלל הזקן, שמייצגת תכונות של סובלנות וסבלנות, סבר פנים יפות לכל אדם, חוכמה ואופטימיות ביצירה אחת".
  2. המורה חושף את התלמידים לכלי ליצירת תמונות - creator Image Bing BLinkShot ,Ideogram או כל כלי זמין אחר - ומדגים את הפרומפט שהוצע על מחולל התמונות.
    נוסף על כך, הוא מראה איך אפשר לעשות שיפורים בפרומפט כדי לקבל תמונה מתאימה יותר.
  3. התלמידים מבקשים מ-GPT לכתוב להם פרומפט שיתאים לתכונות האישיות שהם כתבו בחלק הראשון. אחרי שה-GPT מציע להם פרומפט, הם מתקנים ועושים התאמות לצרכים ולרצונות שלהם.
  4. התלמידים ניגשים למחולל תמונות ויוצרים תמונה אישית ייחודית ועושים התאמות ושינויים עד שהם מגיעים לתוצר מספק.
    התלמידים מעלים את התמונה לפדלט מתחת לתכונות שהם כתבו על הדמות.

השלב השלישי: דיון על התוצרים

חשוב לייצר דיון על התמונות, על הקשר בין התכונות שזיהו לבין התמונות שיצרו, ולקשר לחומר הלימוד תוך כדי שימוש בחשיבה ביקורתית:

  1. האם התמונה אכן מייצגת לדעתם את הדמות – הן מבחינת תכונות אופי, הן מבחינת מציאות היסטורית וחברתית (תוך התייחסות לרקע התמונה, לבוש הדמות ומאפייניה).
  2. האם התמונות מהימנות מבחינת המציאות ההיסטורית? (שימו לב למאפיינים הדומים בין התמונות בנוגע לסוגיית הלבוש והרקע, לצד המאפיינים השונים שניכרים בלבוש, בכיסוי הראש).
  3. האם התמונות מביאות לידי ביטוי את התכונות של הדמות שנתבקשו בפרומפט? (לדוגמה, סבלנות וצניעות).
  4. אילו מסרים נוספים ניכרים בתמונות אלו? (חוכמה, הערכה או הערצה, רצון ללמוד מהלל).
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון
  • אפשר לשלב כתיבת פרומפטים בצוותים קטנים כדי לעודד שיח קבוצתי ושיתוף.
  • אפשר לקיים דיון כיתתי רחב על "איך AI מצליח או לא מצליח לבטא תכונות אנושיות". כמו כן לערוך הבחנה בין הכלים השונים של AI והתוצרים השונים שמתקבלים, בשילוב חשיבה ביקורתית.
  • אפשר לשלב עם הוראה בין-תחומית עם מורה לאומנות, ולייצג סגנונות יצירה והשראה שונים ביצירת התמונות השונות (בחיבור לסגנונות אומנות שונים מתקופות שונות שנלמדו בכיתה, או הבחנה בין רישום לאומנות פלסטית, לפיסול לדוגמה).
חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

כדאי לשלב עם אתר "מדרש אמנות" של תל"י, שבו מגוון יצירות בנושאים שונים מהמקרא - כולל מיפוי של דמויות מופת מקראיות (כדוגמת משה, אליהו, רות וכו') - שיכולים להיות השראה והכנה לקראת יצירת התמונות בבינה המלאכותית, כאמצעי גם ללימוד דרך מדרשי תמונה וניתוח תמונה כפרשנות.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

- חשוב להבהיר את עקרונות השימוש האתי במחוללי תמונות.
- יש לוודא שהתלמידים מבינים שהתכונות הן חלק ממי שהם, אך אינן מגדירות אותם לחלוטין.
- יש לייצר שיח ביקורתי ורפלקטיבי על יתרונות הבינה המלאכותית לצד הבחינה אם הם מספקים. מה קיים ומה חסר.
- נדרשת הגשת הפרומפט לצד התמונה, בוודאי אם מדובר על הערכה חלופית יצירתית, לצד ניתוח אורייני בכתב על תהליך העבודה, כולל רפלקציה על התוצר הסופי.
- מומלץ לייצר מחוון מראש.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

שימוש יישומי באמצעות פרקטיקות וכלים שכבר באו לידי ביטוי בתחומי דעת נוספים, וכאן נעשתה התאמה לתחום הדעת בתרבות יהודית-ישראלית, בחיבור לתוכנית הלימודים בכיתה ז' בנושא "דמויות מופת".

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פיתוח הרגלי אכילה בריאה
מהי פירמידת המזון? אילו קבוצות מזון נכללות בה? כיצד בונים תפריט מאוזן? ומה חשוב לדעת על התוויות שמופיעות על מוצרי המזון שאנחנו אוכלים? ואיך אפשר לשלב את כל א...
יצירת תמונת ב- AI לעידוד שאילת שאלות
יצירת תמונות ב-AI יכולה להיות כלי חינוכי מצוין כדי לעודד תלמידים לשאול שאלות ולחקור נושא מסוים בצורה יצירתית ומעורבת. כאשר המורים משתמשים בטכנולוגיה כזאת, הם...
הערכה חלופית באמצעות יצירת תמונה עם בינה מלאכותית
ביצוע הערכה ללמידה בתחומי מורשת, חברה ורוח, הרלוונטית לחיי התלמידים בעולם רווי בינה מלאכותית. הפרקטיקה משלבת יצירת תמונה עם בינה מלאכותית ומאפשרת להעריך, בנו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.