השלב הראשון: זיהוי וניתוח ערכים מרכזיים
1. קריאה וניתוח הכתבה:
- התלמידים יקראו בעיון את הכתבה או את הטקסט העוסקים בדמות הנבחרת.
- יזהו פעולות, החלטות והתנהגויות משמעותיות של הדמות
- ירשמו ציטוטים או אירועים המשקפים את עולם הערכים של הדמות
2. זיקוק הערך המרכזי:
- ניתוח הפעולות והמעשים לכדי ערכים מופשטים.
- דיון או חשיבה רפלקטיבית: מהו הערך המרכזי שמנחה את הדמות?
- ניסוח הערך במילים ספציפיות (למשל: "אומץ אזרחי", "חמלה פעילה", "מצוינות מתמדת")
- חיבור בין הערך המזוקק למעשים ולבחירות הקונקרטיות של הדמות.
השלב השני: המשגה ויזואלית של הערך
1. חשיבה מטאפורית וסמלית:
- התלמידים יחשבו על ייצוגים חזותיים שיכולים לבטא את הערך שזיהו.
- סיעור מוחות: אילו סמלים, דימויים, סיטואציות או פעולות מגלמים את הערך?
- התייחסות לאלמנטים ויזואליים, למשל:
- דמויות ומחוות גוף (תנוחות, הבעות פנים)
- אינטראקציות בין אנשים
- סביבה ואווירה
- סמלים תרבותיים אוניברסליים
לדוגמה: כדי להביע את הערך של שהייה במעשה שאנחנו עושים ''בכל דרכיך דעהו", נוכל להציג תמונה של אישה מרוכזת בנגינה מתוך הקשבה פנימית או קבוצת נערים המשוחחים ביניהם מתוך הקשבה ונוכחות. כדי להציג את הערך של מנהיגות, נוכל להציג אדם שמוביל אחריו קבוצת לוחמים וכו'.
השלב השלישי: יצירת פרומפט וייצור התמונה
1. ניסוח פרומפט ראשוני:
- התלמידים יכתבו פרומפט המתאר בבהירות את התמונה המבוקשת.
- הפרומפט יכלול:
- תיאור מדויק של הסצנה ופעולת הדמויות
- פרטים על הרקע והסביבה
- אווירה וסגנון ויזואלי מבוקש
- הקשר עם הערך שזוהה
2. בחינה ביקורתית של התוצאה:
- האם התמונה מבטאת את הערך המבוקש?
- אילו אלמנטים בתמונה עובדים היטב ואילו פחות?
- מה חסר או מה צריך לשנות?
עדכון הפרומפט באופן ממוקד:
- הוספת פרטים שחסרים
- שינוי אלמנטים שלא עובדים
- דיוק הסגנון או האווירה
חזרה על התהליך עד לקבלת תמונה מספקת
השלב הרביעי: עיבוד, שיתוף והצגה
1. הכנה להצגה: התלמידים יתכוננו להציג בקצרה (3-2 דקות) את התוצר שלהם במצגת שיתופית (Google Slides ,PowerPoint Online וכד').
- תכנון נקודות עיקריות לשיתוף:
- הצגה קצרה של הדמות ופועלה
- הערך המרכזי שזוהה ומדוע
- התהליך של יצירת התמונה והאתגרים שהיו
- התובנות מהתהליך והתוצר הסופי