דלג אל

יצירת תמונה באמצעות בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

צורך

הפרקטיקה עונה על הצורך לעבד את התוכן הנלמד, להמשיג את הערכים המרכזיים של הדמות ולהיעזר בדרך לא מילולית להציג ערך.

אבני דרך: ערבות הדדית, הנצחה וגבורה

מתודה: ניתוח סרטון, טקסט או מושג, ניסוח פרומפט, ניתוח דמות

כותבי הפרקטיקה: הרב ד''ר יוחאי רודיק מפמ"ר מחשבת ישראל חמ"ד, חנה ריקלין, מדריכה ארצית, מזכירות פדגוגית

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון: זיהוי וניתוח ערכים מרכזיים

1. קריאה וניתוח הכתבה:

  • התלמידים יקראו בעיון את הכתבה או את הטקסט העוסקים בדמות הנבחרת.
  • יזהו פעולות, החלטות והתנהגויות משמעותיות של הדמות
  • ירשמו ציטוטים או אירועים המשקפים את עולם הערכים של הדמות

2. זיקוק הערך המרכזי:

  • ניתוח הפעולות והמעשים לכדי ערכים מופשטים.
  • דיון או חשיבה רפלקטיבית: מהו הערך המרכזי שמנחה את הדמות?
  • ניסוח הערך במילים ספציפיות (למשל: "אומץ אזרחי", "חמלה פעילה", "מצוינות מתמדת")
  • חיבור בין הערך המזוקק למעשים ולבחירות הקונקרטיות של הדמות.

השלב השני: המשגה ויזואלית של הערך

1. חשיבה מטאפורית וסמלית:

  • התלמידים יחשבו על ייצוגים חזותיים שיכולים לבטא את הערך שזיהו.
  • סיעור מוחות: אילו סמלים, דימויים, סיטואציות או פעולות מגלמים את הערך?
  • התייחסות לאלמנטים ויזואליים, למשל:
    - דמויות ומחוות גוף (תנוחות, הבעות פנים)
    - אינטראקציות בין אנשים
    - סביבה ואווירה
    - סמלים תרבותיים אוניברסליים

לדוגמה: כדי להביע את הערך של שהייה במעשה שאנחנו עושים ''בכל דרכיך דעהו", נוכל להציג תמונה של אישה מרוכזת בנגינה מתוך הקשבה פנימית או קבוצת נערים המשוחחים ביניהם מתוך הקשבה ונוכחות. כדי להציג את הערך של מנהיגות, נוכל להציג אדם שמוביל אחריו קבוצת לוחמים וכו'.

השלב השלישי: יצירת פרומפט וייצור התמונה

1. ניסוח פרומפט ראשוני:

  • התלמידים יכתבו פרומפט המתאר בבהירות את התמונה המבוקשת.
  • הפרומפט יכלול:
    - תיאור מדויק של הסצנה ופעולת הדמויות
    - פרטים על הרקע והסביבה
    - אווירה וסגנון ויזואלי מבוקש
    - הקשר עם הערך שזוהה

2. בחינה ביקורתית של התוצאה:

  • האם התמונה מבטאת את הערך המבוקש?
  • אילו אלמנטים בתמונה עובדים היטב ואילו פחות?
  • מה חסר או מה צריך לשנות?

עדכון הפרומפט באופן ממוקד:

  • הוספת פרטים שחסרים
  • שינוי אלמנטים שלא עובדים
  • דיוק הסגנון או האווירה

חזרה על התהליך עד לקבלת תמונה מספקת

השלב הרביעי: עיבוד, שיתוף והצגה

1. הכנה להצגה: התלמידים יתכוננו להציג בקצרה (3-2 דקות) את התוצר שלהם במצגת שיתופית (Google Slides ,PowerPoint Online וכד').

  • תכנון נקודות עיקריות לשיתוף:
    - הצגה קצרה של הדמות ופועלה
    - הערך המרכזי שזוהה ומדוע
    - התהליך של יצירת התמונה והאתגרים שהיו
    - התובנות מהתהליך והתוצר הסופי
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר לבקש בפרומפט באופן ישיר את התמונה שמשקפת את הערך. למשל: "צור תמונה של אנשים מרוכזים בתפילתם". אפשר גם לבקש מהבינה המלאכותית ''לחשוב בעצמה'' איזו תמונה יכולה לבטא את הערך. למשל: "צור תמונה שמבטאת ריכוז של אנשים במה שהם עושים ללא הסחות דעת".
כדאי לעודד את התלמידים לנהל שיח ביקורתי עם הבינה המלאכותית ולנסות לדייק את התוצאה.

חזרה לראש הדף

כדאי לזכור

כדאי לזכור

יש לזכור שבפעם הראשונה שנכנסים עם התלמידים לכלי הבינה המלאכותית החדש, ההרשמה לאתר עשויה לקחת זמן.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ציירי לי חידה
בימי מלחמה, התמודדות עם אובדן וערעור הביטחון האישי, יצירה עשויה להוות עוגן של תקווה, חוסן ועיבוד תהליכים. בעזרת כלי יצירה עם בינה מלאכותית ניצור תמונות מרשימ...
המחשת מצוות צדקה והלוואה באמצעות יצירת סרטון באמצעות הבינה המלאכותית
מורים רבים מחפשים סרטונים כדי שיהיו גרייני למידה או אמצעי המחשה, וקשה למצוא סרטונים מתאימים. פרקטיקה זו מסייעת ביצירת סרטונים באמצעות הבינה המלאכותית
ניתוח ייצוגי מדיה דיגיטליים
תלמידים שיתאמנו בפיענוח תוצר המבוסס על מדיה חזותית בתוך סביבה דיגיטלית – תמונה, גרף, קומיקס, מפה דינמית – יהיו מיומנים באוריינות דיגיטלית הנדרשת למאה ה-21 וי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.