דלג אל

יצירת קשר חיובי מורים-הורים

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים

מטרה

להקים ערוצי תקשורת ושגרות של עבודה משותפת מיטבית בין צוות בית הספר וההורים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שותפות אמיתית!

הורים ומורים הם שותפים לחינוך הילדים וזו לא רק תחושה שיש ליצור אלא שותפות שנוצרת דרך שיח אמיתי. ההורים רוצים להיות מעורבים ולעיתים אינם יודעים איך. אם נקדים ונציע דרכים חיוביות, הורים רבים יצטרפו וייקחו חלק. בנוסף, ככל שננגיש להורים יותר מידע על הנעשה בכיתה ועל ילדם, כך יוכלו להיות שותפים ולהתייחס בבית גם לנעשה בכיתה.

פרקטיקה זו עוסקת ביצירת קשר חיובי בין מורים להורים בשני מרחבים:

(1) צוות בית הספר וההורים כקהילה אחת

(2) מורה הכיתה עם ההורים כקבוצה

בנוגע למרחב חשוב נוסף – מורה הכיתה עם הורי תלמיד/ה, ראו את הפרקטיקה: מענה לפניית הורה

(1) צוות בית הספר וההורים כקהילה אחת

כדי להפוך את בית הספר לקהילה, אפשר לאמץ מגוון יוזמות שנותנות מקום לעבודה משותפת של הגורמים השונים:

  • מעגלי שיח תלמידים-הורים-מורים

המטרה היא ליזום ולהנחות מפגש קבוצתי בין הורים, מורים ותלמידים, בצורה של מעגלי שיח (או: שולחנות עגולים). המעגל מאפשר לצוות ביה"ס לשמוע באופן בלתי מתווך את התלמידים ואת הוריהם, מאפשר להורים לקבל פרספקטיבה גם של הורים אחרים, ומייצר התייחסות לתלמידים כאל בוגרים שדעותיהם ותחושותיהם חשובות לא פחות מאשר של המבוגרים.

  1. יש לפרסם את קיום מעגלי השיח מראש ולאפשר הרשמה של המשתתפים לנושא מועדף, תוך הגבלת מספר המשתתפים (10-15) לכל מעגל, ושמירה על קבוצות מעורבות – תלמידים, הורים ומורים.
  2. מומלץ להקים צוות היגוי ובו מחנכי הכיתות ונציגים מקרב התלמידים, שיגדירו מה יהיו נושאי הדיון. נושאים לדוגמה:
  • מערכת השעות והתמודדות עם עומסים
  • מעורבות חברתית
  • יחסי תלמידים-מורים
  • מה אני צריכ/ה כדי להצליח?
  1. נגדיר לכל מעגל מנחה דיון (מורה, או תלמיד/ה אם מדובר בשכבות הבוגרות), ומתעד/ת. כל קבוצה תדון בנושא אחר שנקבע מראש. התיעוד יאפשר עיבוד של הדברים לאחר מכן, ובעיקר – מתן מענה.
  2. לאחר המפגש חשוב שהצוות החינוכי ישב עם תוצרי הדיון, יקבל החלטות על המשך פעולה וידאג לעדכן את התלמידים והוריהם לגבי הבקשות שעלו והפעולות שננקטו בעקבותיהן. התנהלות כזו תתרום להגברת האמון ולייעול העבודה החינוכית והפדגוגית.
  • הורים מלמדים (יום בית ספרי)

ביום זה הורי התלמידים מחליפים את המורים בכיתות ליום אחד, ומלמדים נושאים הקשורים לעולמם, משחקים, סדנאות ומקצועות לימוד על פי בחירתם. ניתן להוציא קול קורא מפורט להורים בתחילת השנה (הורים יכולים לנהל זאת).

ראו לדוגמה: בוקר הורים מלמדים בביה"ס הריאלי בחיפה; הורים מלמדים בביה"ס בן גוריון ברמלה; הורים מלמדים בבית החינוך מתן בדרום השרון

  • בית מדרש להורים

תוכנית שנתית של מפגשי הורים לשם למידת נושאים חשובים לבית ולבית הספר כגון:

  • תקשורת מקרבת עם הילדים
  • סכנות האינטרנט
  • מסוגלות הורית
  • תזונה-למידה-התפתחות

הורים יכולים להציע לצוות בית הספר נושאים למפגשי בית המדרש. מבנה המפגש יכלול הרצאת אורח או הרצאה על ידי מישהו מצוות בית הספר או על ידי מישהו מההורים. לאחר ההרצאה דיון בקבוצות או במליאה בהתאם למספר המשתתפים.

  • שילוב הורים בצוותי פעולה

דרך טובה נוספת לקדם קשר חיובי ולרתום את ההורים לשותפות היא להזמין את ההורים לקחת חלק בצוותי פעולה סביב נושאים שונים הקשורים בכיתה ובביה"ס.

  1. הכנת רשימת נושאים לצוותי הפעולה

נעבור על הדברים שעלו באספות ההורים ובפניות אישיות של הורים. נחלץ מתוכם נושאים שעשויים להיתרם ממעורבות של הורים. נוסיף נושאים שעל סדר היום הכיתתי או הבית ספרי. לדוגמה:

  • פעילויות עם הקהילה
  • קידום אורח חיים בריא של התלמידים
  • טיולים
  • פעילויות העשרה
  1. שיבוץ הורי התלמידים

נפרסם את רשימת הנושאים ונזמין את ההורים להירשם. לשם האפקטיביות כדאי להגביל את כמות המשתתפים לכל צוות פעולה, עד 5 משתתפים ולא יותר.

  1. התנעה משותפת

ניפגש עם כל צוות פעולה בנפרד. כדאי לערוך תיאום ציפיות לפי הדגשים הבאים:

  • מטרות ולו"ז: נגדיר יחד את מטרות הצוות וניתן להורים לעצב לוח זמנים ריאלי עבורם.
  • צוות הפעולה ככתובת: הורים אחרים שרוצים להשפיע, מוזמנים לפנות ישירות לצוות.
    אין צורך לעבור דרך המורה או המנהל/ת וכד'.
  • שקיפות: יש לשמור על שקיפות בפעולת הצוות אל מול כלל ההורים.

הערה: כדי לעודד שיתופיות ושקיפות ולתת במה לכל הפעילויות שנעשות בביה"ס, אפשר לפתוח קבוצת פייסבוק של קהילת בית הספר. ראו דוגמה כאן: קבוצת הפייסבוק של קהילת ביה"ס בראשית בגבעת עדה.

(2) מורה הכיתה עם ההורים כקבוצה

  • רשימת ווטסאפ כיתתית

אומנם הטכנולוגיה מגשרת על מגבלות זמן ומקום, ויכולה לשמש גשר לתקשורת שוטפת עם ההורים ובכך לקדם מעורבות פעילה ולתרום לאווירת שותפות, אך הדרך המומלצת היא ליצור רשימת תפוצה המאפשרת לנו ליצור קבוצת תפוצה אליה נוכל לשלוח הודעות.

כל הורה מקבל את ההודעה בהודעה אישית, ובמידה שהוא בוחר לענות התשובה תהיה אישית למורה.

ראו גם הפרקטיקה: ערוצי תקשורת מקוונת עם ההורים

  • משימות כיפיות לשיתוף ההורים

חשוב שמדי פעם ניתן לילדים משימה כיפית הביתה שבה יוכלו לשתף את ההורים. למשל לשאול אותם שאלה על הילדות שלהם או על השקפת עולמם, או לבקש מהם עצה מסוימת. אפשר לשלוח שאלת חשיבה לילדים ביחד עם ההורים כשיעורי בית, כגון: "מהו הערך הכי חשוב במשפחתנו?", או לבקש מהם לכתוב סיפור משפחתי מצחיק.

  • מכתב לילד/ה לסוף השנה

בתחילת השנה אפשר להציע להורים לשבת ולדמיין את ילדם בסוף השנה: לדמיין את המאמצים ואת הדרך שהילדים יעברו עד סוף השנה ואת ההישגים שחשובים להם. אפשר לתת שאלות לדוגמה:

  • מה תרצו לומר לילד/ה בסוף השנה?
  • מה חשוב במשפחה שלכם?
  • מהם הערכים שאתם חיים לאורם?
  • מהן הציפיות שלכם מהילדים?

ההורים ישתפו את הילדים במכתבים בתחילת השנה, ואז נבקש מהם לשים את המכתב במעטפה סגורה עם שם הילד/ה, ונשמור את המכתבים עד לסוף השנה. נעניק את המכתבים לילדים יחד באספת ההורים האחרונה לשנה, ונקיים שיח על מה התממש מתוך האיחולים והציפיות, מה הפתיע לטובה ולא חשבנו עליו כלל בתחילת השנה, ומה התגלה כמאתגר ונרצה לחשוב עליו לקראת השנה הבאה.

  • הורים מלמדים בכיתה

פעם בחודש, בימי שישי בבוקר אם מתאפשר, הורה מגיע להעביר פעילות או שיעור (קצר) בתחום עניין או מומחיות שלו.

עוד רעיון - דרך משותפת

עוד רעיון - דרך משותפת
  • סבב שיחות: תמרורים לאורך הדרך ניתן לדמות את שנת הלימודים ואת ליווי הילדים לדרך משותפת, שהמורים וההורים עושים יחד. לאורך הדרך המשותפת יש להיות פעילים ופרואקטיביים ביצירת הקשר עם ההורים ובשימורו. לאור כך, לאורך השנה ניזום סבב של שיחות טלפון לכלל הורי התלמידים בכיתה כך שנשוחח באופן יזום לפחות עם כל הורה פעמיים בשנה.
    - מטרת השיחה היא קודם כל לשדר להורים שאנחנו כאן בשבילם. כדאי לספר משהו חיובי שקרה לילד/ה בזמן האחרון ולשאול האם יש משהו שחשוב שנדע בשלב הזה.
    - בנוסף, נשתף עם ההורים את השעות שבהן ניתן לתאם פגישה בבית הספר על פי צורך.
    - כדאי לעגן את השיחות בלוח השנה, ולקיים 3-2 שיחות בשבוע.
  • אופציה אחרת: שיחות מבוא
    נקיים שיחות מבוא עם כל ההורים בתחילת השנה (לפני שעולות בעיות), ונכתוב נקודות חשובות מכל שיחה באלפון על פי שם הילדים כדי להוסיף ולעקוב בהמשך הדרך.
  • מהמורות בדרך: פנייה יזומה וממוקדת
    מתח, התמרמרות או טינה של הורים עלולים להוות "מהמורה בדרך". אם חשים שמתהווה מצב כזה, מומלץ לטפל בו באופן ממוקד ולא להמתין עד שההורים יפנו. מוטב ליצור קשר ואף להזמין אותם לשיחה פנים אל פנים. פנייה ביוזמת הצוות החינוכי מעבירה מסר של אחריות ואכפתיות.
    ראו על כך בפרקטיקה: מענה לפניית הורה
  • עצירה בצמתים במהלך השנה
    בשליש הראשון של השנה נקיים שיח עם ההורים סביב אתגרי התלמידים למחצית, כוחותיהם והמשאבים שלרשותם. בסוף השליש השני נקיים שיחה על התהליך וההתקדמות שעשו התלמידים.
    ראו גם בפרקטיקה: מפגש הורה-מורה-תלמיד/ה ביום הורים

עוד רעיון - השתלמות מחנכות ומחנכים לקראת יום הורים

עוד רעיון - השתלמות מחנכות ומחנכים לקראת יום הורים

פעילות 1: סדנה להמחשת טיב התקשורת בין הורים למורים

1. אישי: ננחה את המחנכות והמחנכים לצייר ציור שמשקף את הדרך לליבו של ההורה לדעתם. רצוי להדגיש בהנחיה שלא צריך "לדעת לצייר"… הכוונה היא ליצור ייצוג ויזואלי של דימוי כלשהו שיהווה בסיס לשיחה בהמשך. 

2. בזוגות: נבקש לשתף בייצוגים הוויזואליים שבחרו לצייר, ולהסביר מה היה משמעותי עבורם בהמחשת הקשר.
שאלות מנחות לשיח בזוגות: 

  • כיצד הציור שציירת מייצג את טיב התקשורת הרצויה בינך לבין ההורים?
  • מה מקדם אותך בקשר עם ההורים? 
  • מה חשוב לך שיבוא לידי ביטוי במהלך השיחה? 
  • מה מעכב אותך בשיחה בפרט או בתקשורת עם הורים בכלל? 

3. איסוף במליאה: נקיים שיח לעיבוד השיתוף.
שאלות מנחות לדוגמה:

  • איך הרגשת כאשר נתבקשת לצייר את הקשר עם ההורים?
  • מה היה משמעותי עבורך בהמחשת הקשר? 
  • מה למדת בעקבות השיתוף בזוגות, שלא חשבת עליו קודם? 

פעילות 2: סימולציות תקשורת בין הורים למורים

1. אישי: כל משתתף או משתתפת יבחרו אירוע משמעותי שחוו עם תלמיד או תלמידה, ויכתבו אותו. 

2. במליאה או בקבוצות קטנות: נתנסה בשיקוף האירוע להורים באמצעות סימולציה, כאשר מורה אחת מתרגלת את סיפור האירוע שכתבה, שתי מורות משמשות בתפקיד ההורים, ומורות "תומכות אירוע" נעמדות בזמן הסימולציה מאחורי המורה המדגימה כדי להגיב ולהציע דרכים אפשריות אחרות לשיתוף ההורים בפרטי האירוע. ניתן לתרגל מספר פעמים עד שהמורה המדגימה תרגיש ביטחון באופן שבו בחרה לשקף להורים את האירוע.

ראו גם: מצגת מסייעת להשתלמות - תקשורת מקרבת הורים-תלמידים-מורים

(קרדיט: הרעיון להשתלמות המחנכות והמצגת המלווה נשלחו לאתר על ידי הדר דיזנגוף, יועצת חינוכית באולפנת אמית חיפה)

אפשר גם - דף מידע (ניוזלטר בדוא"ל)

אפשר גם - דף מידע (ניוזלטר בדוא"ל)

ניתן לשתף באתר כיתתי או בית ספרי את מערכת השעות ואנקדוטות ממה שנעשה בכיתה, ולשלוח להורים כדף מידע שבועי במייל. הילדים יכולים לכתוב באתר ולא רק המורה. לעיתים גם הורים יכולים לכתוב בו רעיונות, משוב, סיפור ועוד. המורה יכול/ה לפרסם באתר את "האני מאמין" החינוכי שלה/שלו. הבנת ההורים כי זהו "האני מאמין" של המורה יכולה למנוע אי הבנות רבות, שכן נקודת המוצא ברורה יותר לכל הצדדים.

דף המידע מהמורה להורים יכול להתחיל בפנייה רשמית וחגיגית – "שותפים יקרים". זוהי דרך לשבור את הפניה הסטנדרטית "שלום להורים" או "הורים יקרים" ולהציף את מהות השיתוף.

ראו גם: כלי דיגיטלי שמאפשר קיום קשר עם הורים - Apparent

אפשר גם - בלמידה מרחוק: מעגלים מעגלים

אפשר גם - בלמידה מרחוק: מעגלים מעגלים

כדי שתלמידים ירגישו עטופים ובטוחים, בעיקר בעת מעבר ללמידה מרחוק, עלינו לדאוג למעגלים שיעטפו אותם; מעגלים שיטפחו קשר אישי, ללא מסכות וללא דיסטנס. כאשר מדברים עם התלמידים בגובה העיניים ומראים להם שהם חשובים לנו, התגובה חיוביות ועשויה לעודד מעורבות והגברת מוטיבציה ללמידה.

  • מעגל ראשון: מורה-תלמיד/ה
    קיום קשר אישי ויום יומי עם התלמידים כדי לברר ולשמוע איך הם מרגישים, האם יש מצוקה, פחדים וכו'. שתיים-שלוש פעמים בשבוע מקיימים שיעור חינוך בשעה קבועה בבוקר, תוך התמקדות בדברים חיוביים, שיתוף בדברים טובים שקרו לנו וכד'. בנוסף, מדי ערב מזכירים לתלמידים שיש לנו שיעור למחרת ושאנחנו מחכים ומצפים לראות את כולם. 
  • מעגל שני: מורים מקצועיים
    נהיה בקשר עם המורים המקצועיים כדי לקבל דיווח שוטף מי מהתלמידים איחר או לא הגיע לשיעור מקוון שנקבע. כך נוכל לבדוק מה קורה ולהציע עזרה לתלמיד/ה או להורים. 
  • מעגל שלישי: מורה-הורים
    זהו מעגל הפידבקים... מתקשרים להורים כדי לספר על הצלחות קטנות של התלמידים וכך גם לחזק את התלמידים ולתת להם את התחושה שרואים אותם ומעריכים את ההשתתפות והעשייה שלהם.

(מבוסס על פעילות של בית הספר התיכון עתיד רזיאל הרצליה)

אפשר גם - סקר שביעות רצון

אפשר גם - סקר שביעות רצון

מדי פעם, ובעיקר כאשר בית הספר נמצא לקראת תהליך שינוי או בעת יציאה משגרה (כגון במעבר ללמידה מרחוק בעתות חירום), אפשר לקיים סקר דיגיטלי לבחינת שביעות הרצון של כל השותפים בקהילת בית הספר – תלמידים, הורים ומורים.

את השאלון יש לבנות בהתאם לצרכים הספציפיים של בית הספר ובהתייחס להיבטים הרלוונטיים באותה עת שעליהם נרצה לקבל משוב והצעות לשימור ולשיפור.

ראו לדוגמה: סקר שביעות רצון מהלמידה מרחוק בתקופת הקורונה, ביה"ס אלנהדה, ירכא (בערבית, עם תרגום לעברית):

טיפים

טיפים

חשוב למסד דרכי תקשורת בתחילת השנה לפני שיש בעיה ולשאול על החוזקות של הילדים ועל מה חשוב להורים.

כדאי להבין שיחס אדיב מצד המורה, שיש לו ביטוי מוחצן, ברוב המקרים יפגוש תגובה דומה מצד ההורים.

מומלץ להבין אם יש צורך במתורגמן במקרים בהם ההורים אינם דוברי עברית.

מומלץ להעביר להורים כל הזמן את המסר שעל מנת להצליח, שיתוף הפעולה המלא ממשפחותיהם של התלמידים הוא חיוני ביותר ושמורים זקוקים לעזרת ההורים כדי להצליח עם ילדיהם.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הערכה פנימית במסגרת למידה היברידית
למידה היברידית המשלבת תהליכי הוראה-למידה פיזיים ומקוונים, דורשת גם חשיבה מחודשת על כלי הערכה מותאמים. איך נדע לבחור את כלי ההערכה המתאימים לנו? ואילו מאגרים ...
פרקטיקות להוראה מפורשת
כל יחידת לימוד היא חלק ממארג שלם של משמעויות והקשרים. חשוב לאפשר לתלמידים להיזכר ביחידה הקודמת ולחבר אותה ואותם ליחידה הנוכחית תוך הבהרת המטרות שנרצה להשיג ב...
مشاركة التلاميذ في عمليّة التقييم: اختيار أداة التقييم والتقييم الذاتيّ وتقييم الزملاء
يعتبر التقييم جزء لا يتجزأ من عملية التعلم! مهارات التقييم الذاتي وتقييم الزملاء مرتبطة بمدى فاعلية التلاميذ في عملية التعلم، بالإضافة إلى اعتبارهم شركاء في ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.