דלג אל

הצהרת נגישות

העמקת ההיכרות עם התלמידים

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     קשר מורה תלמיד/ה

מטרה

העמקת ההיכרות בין המורה לתלמיד במהלך השנה בהיבטים שונים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

כף היד שלי

  1. נחלק לכל תלמיד/ה ציור של כף יד או נבקש מהתלמידים לצייר את כפות הידיים שלהם.
  2. במרכז כף היד הם יכתבו: מה אני אוהב/ת?
  3. נערוך סיעור מוחות ונכתוב מגוון קטגוריות אפשריות על הלוח.
    למשל: ספר, דמות, חג, חפץ, שיר, סרט, מקום בארץ, מקום בעולם, מאכל אהוב וכדומה.
  4. כל תלמיד/ה מתבקש/ת לבחור 5 קטגוריות ולהשלים את התשובה לכל קטגוריה על אצבעות כף היד האישית.
  5. במהלך השנה, מדי חודש נחזור על הפעילות ונבחר קטגוריות אחרות.

כפות הידיים שלנו

  1. כהמשך לפעילות 'כף היד שלי': במליאה, נציין קטגוריה מסוימת
    וכל התלמידים שבחרו בה יוזמנו לשתף במה שכתבו ביחס אליה.
    לדוגמה: כל מי שבחר את הקטגוריה "חג", ישתף מהו החג האהוב עליו ביותר ומדוע.
  2. נתייחס לדומה ולשונה בדברים שהוצגו על ידי תלמידים שונים ונעודד הקשבה וריבוי דעות.
  3. אפשר לשמור את "כפות הידיים" בתיקייה אישית או לתלות על לוח בכיתה.

הרוח נושבת

דרך נוספת היא להשתמש ב"כפות הידיים" שיצרו הילדים כבסיס למשחק חימום ושבירת הקרח, על ידי חיפוש המשותף והשונה בין חברי הקבוצה בווריאציה על "משחק הכיסאות" המוכר:

  1. יושבים במעגל על כיסאות. המורה עומד/ת במרכז ואומר/ת: "הרוח נושבת לכיוון כל מי ש...", ואז מציינת ספר, דמות, חג וכו' (לפי הקטגוריות שהילדים כתבו קודם לכן על כפות הידיים). כל מי שאמירה זו נכונה לגביו, קם ומחליף מקום עם מישהו אחר שגם הוא קם.
  2. אם הכיתה בשלה למשחק תחרותי, מוציאים בכל פעם כיסא אחד, כך שלאחד המשתתפים אין מקום.
  3. המשתתפ/ת ללא הכיסא עומד/ת במרכז ואומר/ת – "הרוח נושבת לכיוון...". בזמן החילופים כולם מחפשים לעצמם שוב מקום. מישהו אחר נותר ללא כיסא והוא זה שאומר "הרוח נושבת לכיוון...", וכן הלאה.
  4. עיבוד: לאחר סיום המשחק, כדי לנהל שיח רפלקטיבי סביב שאלות כגון –
  • שמתם לב מתי קמו רק שני ילדים? ומתי כולכם החלפתם מקום?
  • במה אנחנו מיוחדים ובמה אנחנו דומים לאחרים?
  • איך הרגשתם במהלך המשחק?
  • מה גיליתם על עצמכם?
  • מה גיליתם על אחרים?
  • מה אתם לוקחים הלאה?

(ראו בהרחבה: הרוח נושבת)

משחק ניחושים

אופציה נוספת: לאחר הכתיבה האישית ולפני השיתוף במליאה,
אפשר לתלות את כפות הידיים על אחד הקירות בכיתה או להניח אותן על הרצפה ולשבת במעגל מסביבן,
ולאפשר לילדים לנחש למי שייכת כל כף יד לפי התשובות שכתבו על כפות הידיים.

שיחה אישית

במשך השנה אפשר להשתמש בכפות הידיים שהילדים ציירו בתור בסיס לשיחה אישית.
להציע לתלמידים להתבונן במה שכתבו בתחילת השנה ולחשוב יחד: האם האהבות שלהם השתנו?
מה נוסף? מה כבר לא אקטואלי? מדוע?
אפשר להציע להם להכין כפות ידיים חדשות כל כמה זמן, ובסוף השנה להתבונן בתהליך שעברנו.

מושיטים יד

על מנת שהמורה י/תכיר טוב יותר את התלמידים ואת החוזקות שלהם, באחת הפעמים שבה חוזרים על הפרקטיקה, אפשר לבחור את הנושא ערבות ההדדית:

  1. כל אחד יוכל לכתוב באצבעות כף היד נושאים ותחומים בהם ישמח להגיש עזרה לחברים.
  2. לאורך השנה, תלמיד שיזדקק לעזרה בתחום מסוים, יוכל לפנות למאגר הידיים ולראות לאיזה חבר הוא יכול לפנות בנושא.
  3. המורה תבקש מהתלמידים לשתף אותה כשזה קורה, לשם משוב ופרגון ל"עוזרים" ולשם סיוע נוסף ל"נעזרים" במידה ויש צורך בכך.

עוד רעיון - תמונת ילדות

עוד רעיון - תמונת ילדות

להעמקת ההיכרות של המורה עם התלמידים, ולהעמקת ההיכרות בין התלמידים לבין עצמם, אפשר לבקש בתחילת השנה מכל התלמידים להביא תמונות שלהם מהילדות, ומדי פעם להציג תמונה אחת בכיתה, התלמידים ינסו לזהות במי מדובר, ולאחר שגילו, נזמין את התלמיד/ה שבתמונה לספר משהו על ההקשר שבו היא צולמה או לשתף בזיכרון ילדות שמתקשר לתמונה.

גיוון ללמידה מרחוק

בעת למידה מרחוק, כדי לעודד שיתוף המעמיק את ההיכרות בין התלמידים, מדי ערב תלמיד/ה מציע/ה רעיון אחר לשיתוף מחר בבוקר. למשל:

  • תמונת ילדות שלכם
  • תמונה של המקום האהוב עליכם בבית
  • הגעה למפגש זום עם הפיג'מה האהובה עליכם
  • מתכון של המאכל האהוב עליכם

כולם מתכוננים לפי הרעיון שהציע/ה התלמיד/ה, ובבוקר התלמיד/ה פותח/ת את היום בהזמנת כל הילדים לשתף את הפריט בפני הכיתה במפגש הסינכרוני. (אולפנית אורט טבריה)

עוד רעיון - מורה מארח

עוד רעיון - מורה מארח
  • הכנה מקדימה
    המחנכ/ת ואנשי צוות נוספים המלמדים את הכיתה (מורים מקצועיים, תומכי הוראה קבועים), יחלקו ביניהם את תלמידי הכיתה: כל מורה עתיד/ה "לארח" קבוצה בת חמישה תלמידים למפגש בעל אופי בלתי-פורמלי.
    כל איש צוות יתכנן פעילות שתתקיים במקום לא-שגרתי במרחב הבית ספרי: משרד המורה, פינה נסתרת בחצר ביה"ס, חדר המורים (בשעה שהוא ריק), חדר האומנות וכדומה.
    המורים המארחים יכולים לתכנן יחד את הפעילויות אם הם מעוניינים בכך, ולכל הפחות רצוי שישתפו ביניהם את המידע על תוכניותיהם כדי שכל המפגשים יהיו בסגנון דומה, פחות או יותר.

** כדאי להכין הזמנות אישיות מעוצבות לתלמידים.

  • המפגש עצמו
    כל המארחים ייפגשו עם קבוצות התלמידים שלהם לפעילות שאינה לימודית אלא נושאת אופי של אירוח. המטרה היא העמקת ההיכרות והידוק הקשר בינינו לבינם ובינם לבין עצמם. מומלץ לכלול עשייה משותפת כגון:
    - הכנת ארוחה
    - משחק היכרות או גיבוש
    - שיפוץ או קישוט המרחב הבית ספרי

כדאי לספר גם על עצמנו ולא רק לדובב את התלמידים.

  • סיכום ועיבוד
    לאחר שכל המפגשים התקיימו, רצוי להקדיש זמן לשיח רפלקטיבי עם התלמידים. אפשר לעשות זאת במסגרת שיחות אישיות בין המחנכ/ת לתלמיד/ה, או במילוי שאלון אישי בשיעור חינוך, או בשיח כיתתי אם המורה מרגיש/ה שהאקלים בכיתה מתאים לכך. נשאל שאלות כגון:
    - איך הרגשתם במפגש? 
    - מה למדתם על המורה שאירח/ה אתכם? 
    - מה למדתם על חבריכם לפעילות? 
    - האם אתם מרגישים שאתם מכירים טוב יותר בעקבות המפגש?
  • רפלקציה למורה המארח/ת
    אפשר לקיים גם שיח רפלקטיבי של המורים המארחים לאחר סיום כל המפגשים – במפגש משותף לכל המארחים לטובת שיתוף ולמידת עמיתים, או בשיח בין המחנכ/ת לכל מארח/ת כדי לקבל מהם תובנות על השתתפות התלמידים, או במילוי שאלון לאחר המפגש והתשובות עוברות למחנכ/ת.

עוד רעיון - כלים דיגיטליים להעמקת ההיכרות

עוד רעיון - כלים דיגיטליים להעמקת ההיכרות

שימוש בכלים דיגיטליים יכול לסייע למורה לעמיק את ההיכרות עם התלמידים ולחזק את הקשר הבין אישי ואת הגיבוש הכיתתי. לדוגמה:

אפשר גם - שישה שלבי שיחה

אפשר גם - שישה שלבי שיחה

שיחה אישית היא תמיד כלי מצוין להעמקת ההיכרות. בשיחה משמעותית רצוי לקיים שישה שלבים:

  1. שיקוף
    השיקוף הוא חזרה על דברי בן השיח (תלמיד/ה, הורה, מורה), לא כדי לשנן ולחזור על המילים סתם, אלא כדי להאזין בערנות ולהראות לשני ששמעת כל מילה שנאמרה על ידו. השיקוף מסייע גם לדובר עצמו, מכיוון שהוא מאפשר לו לשמוע את הדברים שאמר בקול אחר, ולדייק את הנוסח או לעשות סדר בדבריו. פתיחה מתאימה למשפט שיקוף יכולה להיות: "שמעתי אותך אומר/ת ש....".
  2. אישוש
    מתן לגיטימציה והבנה לנקודת הראייה של הזולת, ללא מחויבות להסכים עימה. האישוש משדר לצד השני שאנחנו מסוגלים לראות את המידע מזווית הראיה שלו ולקבל אותו כסביר, מאחר שזו האמת שלו. נוכל לומר למשל: "אני מבינ/ה אותך, זה באמת משמח/מרגיז/מרגש/מפחיד...."
  3. סיכום
    בשלב זה אנחנו מסכמים רק את החלק הראשון של השיחה, בו נשטחו הטענות של הדובר/ת ונעשה שיקוף ואישוש שלהן על ידינו (אין לבלבל בין שלב זה לבין סיכום השיחה כולה בסיומה).
  4. אמפתיה
    בשלב זה אנחנו משדרים לצד השני כי מה שהוא מרגיש, מובן לאור מה שחווה. לעיתים יהיה ברור לנו מה הצד השני מרגיש, ואם לא – מותר לנסות לשער. פתיחה מתאימה להבעת אמפתיה יכולה להיות: "כשזה קורה אני מתאר/ת לעצמי שאת/ה מרגיש/ה...."; "אני מניח/ה שאת/ה מרגיש/ה במצב זה...." (לדובר תינתן אפשרות להגיב על ההשערה שלנו).
  5. התכוונות לפעולה
    נשאל את התלמיד/ה: מה את/ה צריכ/ה? מה עשוי לסייע לך?
  6. לקראת יציאה לפעולה
    נעודד את התלמיד/ה לשאול: מה הצעד הראשון שאנקוט? ומה הצעד השני?

(מבוסס על כלי שנוצר על ידי בי"ס יסודי נחשוני החולה, יסוד המעלה. ראו: בית ספר מתמיד, עמ' 100)

אפשר גם - עיצוב קיר אישי בכיתה

אפשר גם - עיצוב קיר אישי בכיתה

המטרה היא ליצור בתוך המרחב הכיתתי המשותף, מקום שיאפשר ביטוי אישי שבו הילדים יכולים להציג תכנים על פי בחירתם כדי שחבריהם לכיתה יכירו אותם יותר.

  1. הכנת הכיתה
    בוחרים קיר גדול מספיק בכיתה ומחלקים את הקיר למתחמים אישיים לכל ילד/ה. אפשר לשתף פעולה עם המורה לאומנות לקראת השיעור הראשון שיוקדש לכך.
  • אפשרות 1: לצפות את כל הקיר בלוח סקוטשים ואחר כך לחלק אותו לחלקים שווים על פי מספר הילדים בעזרת רצועות קרטון גלי, פלגל, עץ וכד'. באופן כזה נוצר לכל ילד/ה מתחם – מעין "מסגרת תמונה" שבה ניתן להציג את התכנים.
  • אפשרות 2: הקיר יכול להיות מורכב מרצף של לוחות שעם אישיים. חשוב להקפיד שלכל ילד/ה יש מקום מספיק להצגה האישית – לא פחות מגודל של דף 3A.
  1. עיצוב הקיר האישי
    כל ילד/ה במתחם האישי שמוקצה לו/לה מוזמנ/ת להציג תכנים אישיים או לימודיים. ילדים יכולים לבחור לשים במתחם האישי שלהם למשל:
  • תמונות משפחה, תמונה של חיית מחמד...
  • תוכן לימודי שהם גאים בו (ציור משיעור אומנות, צילום של פרויקט במדעים)
  • המלצה על ספר שקראו, סרט, סדרה... 
  • הישגים אישיים מפעילויות שמחוץ לביה"ס (מדליה מתחרות שחייה, תעודת השתתפות בצעדה עירונית וכד')
  1. שיח כיתתי ועדכון הקיר
    אחת לחודש בשיעור חינוך נקיים שיעור בנושא "הקיר האישי" –
  • נציע למספר ילדים להציג את הקיר שלהם למליאת הכיתה
  • ניתן זמן חופשי שבו הילדים מסתובבים ומתבוננים ב"תערוכה" שעל הקיר ושואלים שאלות זה את זה או כותבים תגובות למיצגים של אחרים לפי בחירתם
  • נקדיש זמן להוספת פריטים, לעדכון ולחידוש המוצגים על הקיר כדי שהתערוכה לא תהפוך למשהו סטטי שהתלמידים כבר אינם מבחינים בו.
  • מומלץ להביא לשיעור חומרי מלאכה ויצירה.
  1. מפגש אישי
    אפשר ללוות את עיצוב הקיר האישי בשיחות אישיות בין המחנכ/ת לתלמידים כ-4-3 פעמים בשנה, סביב שאלות כגון:
  • מהם התכנים שבחרתי להציג?
  • מדוע בחרתי אותם?
  • מה עוד אוכל להציג כדי שיכירו אותי טוב יותר?

אפשר גם – תמונה במתנה

אפשר גם – תמונה במתנה

כלי זה מתאים לפתיחת שנה, או כחלק מתהליך מתמשך של גיבוש הכיתה ויצירת קשרים בין תלמידים שונים שלא בהכרח התקרבו זה לזה באופן יזום מצדם.

  1. משחק "רכבת"
    בשיעור חינוך, בתחילת השנה למשל, נחלק את הכיתה לשתי קבוצות. הילדים בכל חצי כיתה יסתדרו ב"רכבת" על פי א-ב של שמותיהם, א-ב שמות המשפחה, תאריכי יום ההולדת שלהם החל מספטמבר, לפי הגובה מהנמוך לגבוה או כל קטגוריה אחרת שנבחר. בסוף הסידור, כל אחד מתבקש לזכור מי עמד/ה מאחוריו בטור (האחרונ/ה בטור זוכר/ת מי עמד/ה בראש הטור...). 
    הערה: בכיתה קטנה אפשר להסתדר ב"מעגל רכבת" במקום בשני טורים.
  1. צילום תמונה
    הילדים מקבלים משימה לבית – לשיעור הבא כל תלמיד/ה מצלמ/ת תמונה של מקום אהוב או כל תמונה יפה אחרת, שאותה יתנו במתנה למי שעמד/ה מאחוריהם ב"רכבת". מדפיסים את התמונות.
  1. הענקת התמונות
    הילדים מגיעים עם התמונות שצילמו, בכיתה מפוזרים בריסטולים ומגוון צבעים. כל תלמיד/ה מדביק/ה את התמונה שצילמ/ה על שמינית בריסטול, וכותב/ת ברכה שמחברת בין התמונה לילד/ה שעמד/ה מאחור כאשר הסתדרו בטור. הילדים מעניקים את התמונות והברכות זה לזה.

אפשר גם - מעגל שיח

אפשר גם - מעגל שיח
  • אפשר לערוך בכיתה מעגל שיח שיש בו שאלה מובילה הקשורה להצלחה או לחוזקה אישית. נוכל למשל לפתוח בבקשה: ספרו על הצלחה שחוויתם בכל תחום שעולה על דעתכם (אישי, לימודי, חברתי, משפחתי, הישג ספורטיבי ועוד). כל ילד או ילדה בתורם יציגו חווית הצלחה ולסיום נוכל לדון בנקודות החוזק שעלו מתוך החוויות. נקפיד שכל התלמידים יציגו חוזקה אישית.
  • בזמן שהילדים משתפים, נמנה אחראי/ת לתיעוד ההצלחות והחוזקות שעזרו לכל תלמיד/ה להצליח.
  • לסיום אפשר להכין לוח כיתתי המציג את ההצלחות והחוזקות של כל התלמידים.
  • בחטיבת הביניים ניתן להיעזר בתמונות אישיות המספרות את סיפור ההצלחה.
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פיתוח מודעות לגלוי ולסמוי בתרבות
אנשים נוטים להבין ולפרש אחרים לפי אמות המידה הנהוגות בתרבות שלהם, מה שמוביל לעיתים לאי-הבנה ולשיפוטיות. איך נזהה את הגלוי והסמוי ב"קרחון התרבותי" שמסביבנו?
שילוב הערכה מתוקשבת בהוראה
משימות מתוקשבות מאפשרות לקדם אוריינות דיגיטלית. שימוש בהיבחנות מתוקשבת עשויה להגביר את המוטיבציה של התלמידים ואת ההנאה מהלמידה
למידה עצמאית ושיתופית ברשת
פרקטיקה בהשראת עבודתו החינוכית של פרופ' סוגטה מיטרה, זוכה פרס TED שערך את הניסוי פורץ הדרך "החור שבקיר", ובהשראת המודל שפיתח בעקבות תוצאות הניסוי: סביבת למיד...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.