דלג אל

דיאלוג על המקור עם הוגה

למאגר הפרקטיקות
דיאלוג על המקור עם הוגה
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות, הבניית ידע   ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב, יישום תהליכי הוראה   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

כותבת הפרקטיקה:
חנה ריקלין, מדריכה להוראת מחשבת ישראל חמ"ד, מזכירות פדגוגית

צורך

עיבוד של המקור, היכרות מעמיקה יותר עם דמות ההוגה.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון - לימוד בכיתה
המורה ילמד את המקור של החזון אי''ש בתוכנית הלימודים ''אמונה וביטחון'' ויתייחס בעיקר להגדרת הביטחון בה', לפי החזון אי''ש ולדעה שהוא שולל.

השלב השני - כתיבת פרומפט ראשוני
המורה יבקש מהתלמידים לכתוב פרומפט ראשוני לבינה המלאכותית (ChatGPT או Cloude).
"אני רוצה לערוך ריאיון דמיוני עם החזון אי''ש בעקבות ספרו ''אמונה וביטחון''. אני רוצה להבין יותר לאיזו דעה הוא מתכוון בהגדרת ''ביטחון בה'" ומהו לדעתו ביטחון בה'. הריאיון יתנהל בפורמט של שאלה ותשובה. אני אשאל שאלה ואתה תכתוב לי תשובה. גם אתה תוכל לכתוב לי שאלות. אל תמשיך את השיחה לפני שאני משיב לך. חשוב לי גם להרגיש שהוא מדבר מהלב. אשמח שהריאיון יכלול גם התייחסות לתקופה של החזון אי''ש ולתולדות חייו בקצרה ושהוא יתייחס גם לתקופה שלנו. המטרה הסופית היא שאני אבין היטב את עמדתו בקשר לביטחון בה'. בתחילת השיחה תשאל את שמי וכך נוכל לשוחח כמו מכרים ותיקים. האם הבנת?"

השלב השלישי - הנחיות להמשך הריאיון
נהלו עם דמותו הדמיונית של החזון אי''ש שיח בעקבות המקור שלמדנו. חשבו אילו שאלות תוכלו לשאול אותו כדי להבין את המקור טוב יותר.
תוכלו לספר לו מה המקור חידש לכם, ולבקש ממנו התייחסות לדעה שאליה הוא מתנגד בהגדרת ביטחון בה' ולעמדה הנכונה לדעתו.
תוכלו לבקש ממנו דוגמאות להתמודדות שמעידה על ביטחון בה', לדמויות מההיסטוריה היהודית שאכן הראו ביטחון בה', הציגו לו דילמות בנושא הזה. זכרו שאף על פי שהריאיון דמיוני, יש לנהל את אותו בכבוד הראוי לחזון אי''ש.

השלב הרביעי - משוב על הבנת המקור
בקשו מהבינה המלאכותית לבחון אתכם על המקור או להציע לכם משחק שיעזור לכם לחזור ולהבין טוב יותר את מה שלמדנו.

השלב החמישי - שיתוף ברפלקציה על התהליך
התלמידים ימלאו בטבלה שיתופית רפלקציה על תהליך הריאיון.
להלן השאלות שיופיעו בראש העמודה בטבלה:

  1. במה שגתה או לא דייקה הבינה המלאכותית?
  2. במה תרמה לי הבינה המלאכותית בהבנת המקור של החזון אי"ש?
  3. במסגרת הבוחן / המשחק שקיבלת מהבינה המלאכותית, איזו שאלה משמעותית היא שאלה אותך?
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

במקום לקיים ריאיון עם דמותו של החזון אי''ש, אפשר לעבד את המקור בדרכים נוספות. לשאול את התלמידים שאלות על המקור ועל הרקע של דמותו של החזון אי''ש, ולבקש מהם לחוות דעה על תשובות הבינה המלאכותית - במה היא צדקה? במה טעתה או לא דייקה? במה עזרה להבין את המקור טוב יותר?

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

חשוב להסביר לתלמידים את יתרונות הבינה המלאכותית בשיעורי מחשבת ישראל: יכולת לעבד את החומר, להרחיב את הדעת ולקבל נקודות מבט נוספות, דוגמאות, שאלות, בוחן או משחק לתרגול וכו', אך גם את הצורך להיות ביקורתיים כלפי הדברים.
חשוב להנחות את התלמידים להתייחס לבינה המלאכותית כסוג של חברותא, שאפשר ללמוד ממנה, אך יש לכוון אותה ולתקן אותה לפעמים.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

בהתנסות שלי התלמידים היו מסויגים בשלב הראשון ולקח להם קצת זמן להתגבר על המבוכה בניהול שיח עם דמות ההוגה. ייתכן שכדאי להכין פרומפט אלטרנטיבי למי שהפעילות לא מתאימה לו או נראית לו לא מכבדת את ההוגה (ייתכן שניהול ריאיון עם תלמיד דמיוני של הדמות עשוי להתאים יותר לחלק מהתלמידים).

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

المعرفة السابقة للطلاب: الإلمام الأساسي بمهارة استخدام الذكاء الاصطناعيلإنشاء صورة (canva)
استخدام الوسائل الرقمية مع التركيز على مهارات الذكاء الاصطناعي:يسمح للمعلم بإنشاء صور للظواهر والمواقف التي تتضمن أخطاء علمية / تكنولوجية (التحضير للدرس) وأث...
בניית מערך פעילויות בהתאם לפעולת ההפקה [דיבור - הבעה בע"פ] בשילוב הבינה המלאכותית
תוכנית המסגרת להוראת עברית כשפה שנייה מורכבת משבע פעולות, כל פעולה מבוססת על סולמות ותבחינים ברמות שונות. באמצעות ChatGPT אפשר לקבל מגוון רחב של הצעות לפעילו...
שיח ערכי על בסיס טקסט
כמעט כל טקסט – כתוב, חזותי או שמיעתי – יכול להיות בסיס לשיח ערכי. באיזה אופן יזמין הטקסט את המשתתפים להפעיל חשיבה ביקורתית ולבחור בחירה מושכלת ולא אוטומטית ב...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.