דלג אל

אמפתיה לזולת

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

פיתוח יכולת הפרט לראות ולהבין את נקודת מבטו של הזולת.

הצעות למהלך - "מַבָּט אֶמְפָּתִי" – כלי המאפשר התבוננות אמפתית על הזולת

הצעות למהלך - "מַבָּט אֶמְפָּתִי" – כלי המאפשר התבוננות אמפתית על הזולת

התבוננות אמפתית על דמות מתוך התוכן הנלמד, לשם העמקת התובנות הלימודיות על הדמות כהזדמנות לתרגול אמפתיה בין-אישית.

התלמיד/ה מנסה להבין את הדמות ב"מַבָּט אֶמְפָּתִי" – שבעזרתו הוא מתבונן בה ומחפש רמזים שיסייעו לו להבין את עולמה הפנימי ואת החוויה שלה. לשם כך התלמיד מוזמן לעבור מה"כיסא" שעליו הוא יושב לכיסא עליו "יושבת" דמות הקשורה לתכני השיעור – דמות ספרותית (הדובר בשיר, המספר בפרוזה), דמות היסטורית או תנ"כית, חוקר/ת בתחום המדעים, דמות בציור, בפסל, אמן ועוד.

המעבר מהכיסא של התלמיד/ה לכיסא של הדמות מלווה בשאלות המסייעות בהתבוננות ובהבנת נקודת מבטה של אותה דמות:

  • התלמיד ישב בכסאו ויזהה את הרגש הראשוני שעלה בו במפגש עם הדמות.
  • התלמיד יעבור לכסא של הדמות, ובעזרת 3 שאלות יתחקה אחר רגשותיה ומחשבותיה של הדמות.
  • התלמיד ישוב לכסא שלו ויבחן מחדש את תחושותיו ועמדותיו כלפי אותה דמות.

ניתן לתרגל זאת הלכה למעשה עם כסאות או רק באופן מטאפורי.

נקפיד לענות על השאלות לפי הסדר, מימין לשמאל (שימו לב: השאלה "מה אני מרגיש/ה כלפי הדמות?" חוזרת פעמיים, לחידוד התובנות שמתקבלות מהמבט האמפתי).

לסיכום התהליך נזכיר לתלמידים מהי אמפתיה: להכיר באופן ספציפי ומדויק את נקודת ראותו הסובייקטיבית המורכבת של הזולת, ולבטא זאת באופן שהזולת ירגיש שהובן (אוסטרויל, 1995).
נדון בתהליך הלימודי והרגשי שחוו ונעזור לתלמידים לזהות כיצד שכללו את יכולתם לגלות אמפתיה, ומה התהליך העניק להם כלומדים.

יש להשתמש במַבָּט אֶמְפָּתִי רק ביחס לדמות מתוך התוכן הלימודי, ולא ביחס לזולת המוכר אישית על ידי תלמידי הכיתה (חבר/ה מהכיתה, איש מקצוע שפגשו).

מאמפתיה למעשה
אחרי שענינו על השאלות, הבנו את נקודת המבט הייחודית של הדמות וחשבנו מה הצרכים שלה, אפשר לדמיין כיצד ייראה מצבה לאחר קבלת העזרה שהיא זקוקה לה. נוכל לעשות זאת באמצעים שונים: כתיבה, ציור, המחזה, יצירה אמנותית ועוד, ולהציע דרכים לסייע לה.

עוד רעיון: סרטון סימולציה – לשבת בכיסא של האחר

עוד רעיון: סרטון סימולציה – לשבת בכיסא של האחר

הסרטון מבט אמפתי מתרחש בשיעור ספרות בו המורה מלמדת את התלמידים את שירו היפיפה של המשורר ארז ביטון, 'שיר קנייה בדיזינגוף'. כבר בפתיחת הסרטון אנחנו מלווים את דניאל שנענה בחיוב להזמנת המורה לשבת לרגע בכיסא של הדובר בשיר ולנסות להבין את עולמו הפנימי, עמדותיו ותחושותיו, מתוך השיר.

בעזרת תרגול מבט אמפתי דניאל וחבריו חווים שינוי בעמדתם כלפי הדובר בשיר. התרגול מאפשר להם לפתח רגישות ופתיחות כלפי עולמו של הדובר ומתוך כך מעמיק את הבנתם את השיר.

הסרטון מלמד אותנו כיצד אפשר להזמין תלמידים להתבוננות אמפתית על דמות מתוך התוכן הנלמד, הן לשם העמקת התובנות הלימודיות על הדמות והן כהזדמנות לתרגול אמפתיה בין-אישית. מבט אמפתי ניתן ליישום בלמידה פנים אל פנים ובלמידה מרחוק.

קישור לסרטון הסימולציה: מבט אמפתי

עוד רעיון - להיכנס לנעלי הדמות

עוד רעיון - להיכנס לנעלי הדמות
  1. נבקש מהתלמידים לדמיין את הנעליים של הזולת: האם מדובר בנעלי בית? נעלי ספורט? נעלי עקב? מגפיים? מה הצבע של הנעל? מה מידת הנעל?
  2. אפשר להציג תמונות של נעליים ולהזמין את התלמיד לבחור.
  3. בדומה ל"משחק הכיסאות", נשאל תחילה מה אני מרגיש/ה כלפי הדמות, עם מה מתמודדת הדמות, מה אותה דמות מרגישה וחושבת ולמה היא זקוקה.
  4. לאחר הכניסה לנעלי הדמות נבחן מחדש את הרגש שלנו כלפיה, ונעמוד על היכולת שלנו להרחיב את הבנתנו באמצעות התנסות במבט אמפתי.

ראו: לנעול את נעלי האחר – גרסה להדפסה

בדומה לכך, אפשר להזמין את התלמידים "להרכיב" את המשקפיים הייחודיות לדמות, ולנסות לבחון את מעשיה ורגשותיה מנקודת ראותה. גם כאן נשאל את חמש השאלות ונבחן את השוני, אם קיים, בין הרגש הראשוני כלפי הדמות ובין התחושות והמחשבות אודותיה לאחר התנסות במבט אמפתי כלפיה.

עוד רעיון - שלישייה מציירת

עוד רעיון - שלישייה מציירת

בסביבה הבית ספרית נדרשת מהתלמידים אמפתיה גם כלפי מי שנמצא בעמדת המלמד/ת או המנחה (מורה או תלמיד/ה אחר/ת שמסבירים דבר מה), וגם כלפי מי שנמצא בעמדת למידה והתנסות (חברים לספסל הלימודים, כל אחד וקצב ההבנה וההתקדמות שלו). הכלי הבא מאפשר להמחיש את החוויה של כל אחד מאלו ולתרגל אמפתיה כלפיהם.

1. עבודה בשלשות
בכל שלשה מחלקים תפקידים:

  • לומד/ת: מקבל/ת דף ומספר טושים או צבעים לציור.
  • מלמד/ת: מקבל/ת דף עם שרטוט של ציור ילדים פשוט (לדוגמה: ראו כאן).
  • תצפיתנ/ית: מקבל/ת דף, עט והנחיות לתצפית – לתאר את כל מה שמתרחש בין הלומד/ת למלמד/ת במהלך התרגיל.
  • ההנחיה: רק המלמד/ת רואה את ציור הילדים. באמצעות הנחיות מילוליות ומחוות ידיים בלבד, על המלמד/ת להנחות את הלומד/ת כיצד לצייר ציור שיצא כמה שיותר זהה למקור. בינתיים התצפיתנ/ית מתעד/ת את האינטראקציה. 

2. עיבוד בשלשות
לאחר סיום הציור, ננחה את התלמידים לקיים שיח פנימי בשלשות, סביב שלושה נושאים אשר נקרין או נכתוב על הלוח:

  • הלומד/ת מספר/ת מה הרגיש/ה בתהליך.
  • המלמד/ת מספר/ת על החוויה מנקודת המבט שלה.
  • התצפיתנ/ית מתאר/ת איך זה נראה מהצד. 

3. עיבוד במליאה
נזמין שלשות שמעוניינות בכך, להציג את הציור המקורי ואת הציור שצייר/ה הלומד/ת בעקבות ההנחיה. נשאל:

  • מה הרגשתם במהלך התרגיל? 
  • מה התרגיל יכול ללמד אותנו על החוויה של מי שנמצא בעמדת למידה? איך הוא מרגיש? מה קשה? מה מהנה?
  • מה התרגיל יכול ללמד אותנו על החוויה של מי שמלמד/מנחה? איך ההרגשה? מה קשה? מה מהנה?
  • האם התובנות הללו יכולות לשרת אותנו? כיצד נוכל להיות אמפתיים, מבינים ותומכים יותר, בעזרתן?

אפשר גם - תצפית תלמידים

אפשר גם - תצפית תלמידים

תצפית שהתלמידים מבצעים על חבריהם בזמן ההפסקה, עשויה להיות כלי לפיתוח מודעות חברתית ולתרגול מיומנויות של התבוננות וקשב, ומתוך כך לשפר את היכולת לפתח אמפתיה לזולת בקרב תלמידים.

  1. נבחר קבוצת תלמידים שיבצעו את התצפית. נקדיש זמן בשיעור שפה או בשיעור חינוך, לתרגל עם התלמידים כיצד מבצעים את הצפייה והדיווח.
  2. נכתוב שאלון תצפית לתלמידים הצופים, מומלץ בשיתוף עם התלמידים עצמם. דוגמה לשאלון: דף צפייה בהפסקה (רצוי להתאים את השאלון למאפיינים הספציפיים של ביה"ס). כדאי להנגיש את השאלונים על ידי יצירת פלטפורמה מקוונת. לשם כך יש להצטייד במכשירי קצה בכמות מספקת (טאבלט, מחשב נייד או סמארטפון).
  3. התלמידים יצאו לפעילות בזוגות במהלך ההפסקה וימלאו את שאלון התצפית. במסגרת התצפית הם יאספו עדויות הנוגעות לאקלים הבית ספרי, לקשרים בין התלמידים בחצר, שפת גוף, אינטראקציה עם מבוגרים, סוגי פעילויות והרכבים חברתיים שזיהו בהפסקה ועוד.
  4. נפנה זמן לשיח מורים-תלמידים לאחר ביצוע התצפית ומילוי השאלון. נשוחח עם התלמידים על החוויה שלהם בזמן הצפייה – לאילו פרטים שמתם לב בזכות התצפית, שלא שמתם לב אליהם קודם? האם התצפית גרמה לכם להתייחס אחרת לתלמיד/ה או לקבוצות תלמידים? מדוע?

מבוסס על פיתוח של ביה"ס התיכון ע"ש זיו ומרקס, ירושלים: כלי התצפית לתלמידים לפיתוח מודעות חברתית (מסלול חממו"פ, משה"ח)

אפשר גם - מעגלי הקשבה

אפשר גם - מעגלי הקשבה

ביום ובשעה קבועה במערכת, כל תלמידי בית הספר ואנשי הצוות מתכנסים בקבוצות של עד 15 משתתפים לשיח במעגלי הקשבה. כולם משתתפים: מחנכות, הנהלה, מורות שילוב, תומכי הוראה וכו'. יש הדממה כללית: בכל פינה בבית הספר ניתן לראות ילדים ומבוגרים יושבים יחד במעגלים, משוחחים ומקשיבים זה לזה.

את אותם העקרונות אפשר להפעיל גם בלמידה מרחוק במרחב דיגיטלי סינכרוני – "זום הקשבה". גם כאן נשמור על אותן נורמות שהנהגנו במעגלי ההקשבה כשנערכו במרחב הפיזי: כל אחד משתף בתורו, והאחרים מקשיבים, מגיבים מתוך נקודת מבט אמפתית, ומשתפים בתורם. הדגש הוא על ביטוי אישי רגשי באמצעים נרטיביים (סיפוריים), ותגובה סובלנית ואמפתית ללא שיפוטיות.

(מבוסס על פעילות בביה"ס היסודי ויצמן רחובות, בעקבות השתלמות מעגלי הקשבה של מרכז אוריאל)

אפשר גם - ליסודי: הדוור הגיע

אפשר גם - ליסודי: הדוור הגיע

מטרת הכלי לאפשר לילדים להתבונן על חברי כיתתם במבט אמפתי – מבט המסייע להם לפתח את ההבנה הרגשית ביחס לחברות ולחברים בכיתה ולזהות בהם נקודות חיוביות: יכולות, מעשים, מחשבות, השתתפות בפעילויות ועוד. מומלץ להשתמש בכלי במסיבת סיום שנה כיתתית, או בסיום תהליך משמעותי שבו לקחה חלק הכיתה כולה. 

הכנה

חשוב לגבש יחד עם ילדי הכיתה קוד אתי לניסוח מכתבים לחברים: יש לבסס הסכמה כי מכתבים אלו ייכתבו בלשון אוהדת וחברית, יצביעו על דברים חיוביים שעשת/ה החבר/ה, ויבטאו הערכה ופירגון.

הפעלה

  1. נחלק לכל אחד ואחת מהתלמידים כ-10 "מכתבונים": חצאי דף A4, שעם סיום כתיבתם חותמים עליהם, מקפלים לשניים וכותבים על הצד החיצוני את שם הילד/ה שאליו או אליה המכתב ממוען.
  2. נזמין את התלמידים לכתוב מכתבים קצרים לחבריהם, בכל פעם לפי הנחיה מוגדרת אחת. למשל:
  • מעשה טוב שעשו במהלך השנה/המחצית/הפרויקט הכיתתי. 
  • דבר חדש וטוב שגיליתי בהם במהלך השנה.
  • משהו משותף שהרגשתי שיש בינינו.
  • משהו טוב שארצה לאחל להם לחופשת הקיץ/למחצית השנייה.
  1. הנחיה חשובה: בכל סבב כותבים לילדים אחרים מאלו שכתבתי להם בסבב הקודם. יש לשים לב שכל הילדים מקבלים מכתבים. אפשר לוודא זאת בכמה דרכים כגון:
  • כותבים לשני חברים שיושבים מימיני ומשמאלי במעגל.
  • כותבים ל-3 ילדים שיצא לי בהגרלה לכתוב להם.
  • כותבים לכל מי שיושב בטור/בשורה שלי בכיתה.
  1. בסיום כל סבב של כתיבה – הדוור מגיע! אפשר להחליט שהמורה "הדוור/ית" מעביר/ה את המכתבים הנשלחים בין הילדים, או למנות שניים-שלושה תלמידים "דוורים" שיעבירו את המכתבים לנמענים שלהם.
  2. לאחר תום כל סבבי הכתיבה והעברת המכתבים, נקדיש זמן לקריאת המכתבים ונציע למי שרוצה לשתף במכתב מפתיע או משמח במיוחד.
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

تقييمات مرحليّة للمادّة التي تعلّمها التلاميذ
التقييم التكويني هدفه ألا ننتظر حتى نتائج التقييم النهائي للفصل الدراسي للحصول على صورة عامّة عن تقدّم التلاميذ - وإنما يتوجب علينا من خلال التقييم التكويني ...
צ׳טבוט כמתרגל אישי
מתן מענה תרגול דיפרנציאלי לכל תלמיד ותלמידה, דורש מהמורה לאבחן את יכולות התלמידים ואת תחומי העניין שלהם, להכין תרגילים מותאמים אישית, לבדוק אותם ולתת להם משו...
משפט מבוים
שופטים, עדים, סנגורים וקטגורים בכיתה: משחק הדמיה לפעולת בית משפט. במשחק מעלים לדיון פומבי דילמה, אירוע או בעיה היסטורית או אקטואלית לצורך נקיטת עמדה וקבלת החלטה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.