אנחנו מוצפים במידע על נושאים בריאותיים וחשוב לפתח אצל התלמידים את היכולת להיות מודעים לקיומו ולחשיבותו של המידע, ובהמשך לכך גם לפתח מיומנויות של בחינה ביקורתית של המידע והערכת מידת המהימנות שלו.
קריאה ביקורתית של מידע בריאותי
- במליאה: הצגת הנושא
נציג לתלמידים כתבה מהעיתון או ממקור מידע אחר, שעוסקת במידע בריאותי. לדוגמה:
- תזונה: מזון אולטרה מעובד (Ynet); מזון מעובד (אפשרי בריא)
- פעילות גופנית: מדוע חשוב לנוער לעשות פעילות גופנית (Ynet); 90 דקות אבודות (שעת כושר לאומית)
- היגיינה: היגיינה (Ynet); סרטון שטיפת ידיים (משרד הבריאות)
- דיון כיתתי
נקיים דיון בכיתה סביב השאלות:
- האם המידע הבריאותי שהוצג לנו הוא מהימן?
- איך נדע?
במהלך הדיון נציג קריטריונים שחשוב לתת עליהם את הדעת:
- מיהו איש המקצוע שעומד מאחורי המידע?
- מהי מידת המהימנות שלו? (האם מומחה, רופא/ה, מדענ/ית...)
- מתי פורסם המידע והאם היו פרסומים אחרים על אותו נושא לאחר מכן?
- סיכום אישי
התלמידים יכתבו תובנות שעלו בעקבות קריאת המקור והדיון שלאחריו –
- מה למדתי ממקור המידע שהוצג לי?
- אילו המלצות יש לי עתה בנוגע לנושא שבו עסק מקור המידע?
ראו גם את הפרקטיקות: הערכת המהימנות של מקורות מידע ; פיתוח חשיבה ביקורתית בנושאי בריאות