דלג אל

חקר ציר זמן ומרחב

למאגר הפרקטיקות
חקר ציר זמן ומרחב
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית, שותפויות להצלחת התלמידים   מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

כותבי הפרקטיקה:
שרון שפלן לזר – מפמ"ר אומנות חזותית, ליאת רשף - מדריכת אומנות מעשית ארצית AI ודיגיטל, מזכירות פדגוגית

צורך

חקר עיוני - הפרקטיקה עונה על הצורך של תלמידי מגמת האומנות להבין הקשרים בין אומנות, חברה ותרבות לאורך התקופות, התרבויות והמרחבים השונים. השימוש בבינה מלאכותית נועד להעשיר את החקר והלמידה, ולאפשר לתלמידים גישה לכלים המסייעים לניתוח השוואתי ולהבנת המאפיינים הייחודיים של יצירות אומנות מתרבויות שונות.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב 1: בחירת נושא חתך

  • חלוקה לקבוצות: התלמידים מתחלקים לקבוצות
  • כל קבוצה בוחרת נושא חתך מרכזי לחקר. דוגמאות לנושאים יכולים להיות: דיוקן עצמי, מודל היופי באומנות, מגדר, אהבה ועוד. הנושא צריך להיות כזה שמאפשר חיבור בין יצירות ממגוון רחב של תקופות ותרבויות, ופותח אפשרויות לדיון עשיר. גם בסיעור המוחות על נושא החתך אפשר להיעזר בצ'אט.

שלב 2: חקר ציר הזמן המערבי

  • על כל קבוצה לבחור 3 יצירות אומנות מהקאנון המערבי, שמתאימות לנושא החתך שבחרו, מתקופות שונות הפרוסות על ציר הזמן.
  • שימוש בכלי בינה מלאכותית: התלמידים יכולים להיעזר בכלים כמו ChatGPT, Claude או Perplexity כדי להעמיק בחקר היצירות.

דוגמאות לפרומפטים שאפשר להשתמש בהם:

  • הסבר על דיוקנאות עצמיים בזרמים ובתקופות שונות באומנות החזותית המערבית, מיוון ורומי ועד היום, תן דוגמאות לאומנים ולאומניות בולטים שכדאי להתמקד בהם לאורך ההיסטוריה.
  • איך שונה הצגת העצמי בתקופת הבארוק לעומת המודרניזם?

ניתוח והשוואה:

  • התלמידים ינתחו את השוני והדמיון בין היצירות, ויבחנו כיצד כל יצירה משקפת את המאפיינים התרבותיים, החברתיים והאומנותיים של התקופה שלה.
  • התלמידים יבדקו ויחקרו את דרך המבע (הסגנון) של היצירות שבחרו ויערכו השוואה ביניהן.

שלב 3: חקר ציר המרחב

  • בחירת יצירות נוספות על פני ציר המרחב: כל קבוצה תבחר כעת 3 יצירות נוספות העוסקות באותו נושא חתך, אך מתרבויות אחרות, שאינן חלק מהקאנון המערבי הקלאסי.
  • חקירת תרבויות שונות: אפשר לחקור יצירות מאפריקה, מאסיה, מתרבויות האסלאם ועוד. לדוגמה: דיוקנאות עצמיים מתרבויות אחרות כמו הדפס יפני מהמאה ה-17.
  • שימוש בבינה מלאכותית: התלמידים ישתמשו בכלי AI כדי לחקור את היצירות ולזהות הקשרים תרבותיים, חברתיים וסגנוניים.
  • אפשר לבקש עזרה בחיפוש של אומנים שעסקו בנושא החתך שלהם בזמן שאנו, צוות ההוראה, שמים דגש על חשיבה ביקורתית, בדיקת החומרים (חשדנות כלפי טעויות ומידע כוזב) והדגשת השימוש בבינה מלאכותית כעוזרת אישית ולא כמייצרת תוכן במקומם.

שלב 4: הכנת מצגת ודיון בכיתה

  • הכנת המצגת: כל קבוצה תכין מצגת שתסכם את ממצאי החקר שלה בצירי הזמן והמרחב. המצגת תכלול:
  • השוואה בין היצירות המערביות ליצירות מתרבויות שאינן מערביות.
  • תשובות לשאלות כמו: איך הנושא מתבטא בזרמים ובתקופות שונות באומנות המערבית ואיך מתבטא בתרבויות שונות? אילו אלמנטים נשמרו ואילו השתנו?
  • הצגת הממצאים: הקבוצות יציגו את המצגות בכיתה וישתפו את תובנותיהן הן בהיבט החקר והן על אודות השימוש בבינה מלאכותית במהלך החקר.

שלב 5: רפלקציה ודיון מסכם

  • השלב הזה מהווה סיכום ורפלקציה הן על החקר עצמו והן על השימוש בבינה מלאכותית לצורכי חקר. הקבוצות יציגו את המצגת שהכינו ותקציר של החקר.
  • דיון משותף: המורה ינחה דיון משותף על השימוש בבינה מלאכותית בתהליך החקר. תלמידים יוזמנו לשתף בתובנותיהם על התהליך, על חשיבות בחינת המידע שהתקבל בצורה ביקורתית. הדיון יתמקד בשאלות כמו:
    • כיצד תרם השימוש בבינה מלאכותית להבנת היצירות?
    • האם היו מגבלות, טעויות או הטיות בכלים שבהם השתמשו?
    • כיצד תרם המידע שהתקבל להבנת הנושא?
    • האם השימוש בבינה מלאכותית עורר שאלות חדשות במהלך החקר?
  • שיתוף בשיטות עבודה: הקבוצות ישתפו בשיטות עבודה מוצלחות ובתובנות משמעותיות שגילו במהלך התהליך.

הערות כלליות

  • מומלץ לעודד יצירתיות ושיח ביקורתי לאורך כל התהליך.
  • יש לוודא שהתלמידים מאמתים את אמינות המידע המתקבל מכלי הבינה המלאכותית ומשלבים מקורות מידע נוספים.
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר להיעזר במחוללי תמונות כמו DALL-E או Ideogram כדי "לדמיין" שילוב בין דיוקן עצמי בתקופה מסוימת בתרבות המערבית, אם היה נעשה בתרבות שאינה מערבית ולהפך.

כל תלמיד יוכל ליצור דימוי חדש שמתחבר לנושא החתך באמצעות מחולל תמונות AI, ולדון כיצד הוא מייצג או מאתגר את המוסכמות האומנותיות של התרבויות השונות שבהן עסקו.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

השימוש בבינה מלאכותית יכול לעזור לתלמידים לקבל מבט רחב יותר ולהיחשף ליצירות שקשה למצוא במקורות אחרים.

כדאי להקדיש זמן לתכנון פרומפטים ברורים לכלי ה-AI כדי להניב תוצאות רלוונטיות, וכן לעודד את התלמידים להתנסות בפרומפטים שונים ולקבל תוצרים מגוונים.

לפעמים יש צורך בכמה דיוקים ותיקונים בקוד הראשוני ש-ChatGPT ו-Claude מספקים עד שמקבלים את התוצר הרצוי. אל ייאוש. התייחסו אליו כאל עוזר אישי והמשיכו לדייק את השיחה עד לתוצר רצוי.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

הפרקטיקה יושמה במגמת האומנות בתיכון במגוון אירועי חקר ולמידה. העבודה עם כלי הבינה המלאכותית, כגון מחוללי טקסט ותמונות, אפשרה לתלמידים גישה למידע מגוון ורחב שלא היה נגיש להם קודם לכן, והעשירה את הלמידה שלהם על ידי יצירת הקשרים חדשים ומפתיעים, כמו גם אימנה את היכולת הטכנולוגית והחשיפה ל-AI.

בזכות השימוש בבינה מלאכותית, התלמידים למדו כיצד לבנות פרומפטים ולהשתמש בהם כדי להוציא את המיטב מהכלים הדיגיטליים. זה תרם לא רק להבנת התכנים אלא גם לפיתוח מיומנויות חקר והבעה. תהליך זה תרם לפיתוח החשיבה הביקורתית שלהם, כשהם התבקשו לבחון את המידע שהתקבל דרך כלי הבינה המלאכותית ולאשר את מהימנותו.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

דיון דילמה
איך נשלב בלמידה התנסות בדילמה מוסרית – המציבה התנגשות בין שני ערכים ומשמשת בסיס לדיון ערכי – ונקדם חשיבה מוסרית בד בבד עם מתן אפשרות לביטוי אישי ולגיטימציה ל...
חיבור ליצירה מוזיקלית באמצעות דיאלוג
חיבור התלמיד לאסטתיקה מקובלת מהעבר, לדמות היסטורית (מלחין) או לדמות פנטסטית מיצירה מוזיקלית באמצעות דיאלוג.
תלמידים חוקרים מתמטיקה
התלמידים נחשפים למאמר מתמטי, מסכמים ומעבדים את המידע בשילוב בינה מלאכותית. מתאים לתלמידים מצוינים ומחוננים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.