שלב 1: בחירת נושא חתך
- חלוקה לקבוצות: התלמידים מתחלקים לקבוצות
- כל קבוצה בוחרת נושא חתך מרכזי לחקר. דוגמאות לנושאים יכולים להיות: דיוקן עצמי, מודל היופי באומנות, מגדר, אהבה ועוד. הנושא צריך להיות כזה שמאפשר חיבור בין יצירות ממגוון רחב של תקופות ותרבויות, ופותח אפשרויות לדיון עשיר. גם בסיעור המוחות על נושא החתך אפשר להיעזר בצ'אט.
שלב 2: חקר ציר הזמן המערבי
- על כל קבוצה לבחור 3 יצירות אומנות מהקאנון המערבי, שמתאימות לנושא החתך שבחרו, מתקופות שונות הפרוסות על ציר הזמן.
- שימוש בכלי בינה מלאכותית: התלמידים יכולים להיעזר בכלים כמו ChatGPT, Claude או Perplexity כדי להעמיק בחקר היצירות.
דוגמאות לפרומפטים שאפשר להשתמש בהם:
- הסבר על דיוקנאות עצמיים בזרמים ובתקופות שונות באומנות החזותית המערבית, מיוון ורומי ועד היום, תן דוגמאות לאומנים ולאומניות בולטים שכדאי להתמקד בהם לאורך ההיסטוריה.
- איך שונה הצגת העצמי בתקופת הבארוק לעומת המודרניזם?
ניתוח והשוואה:
- התלמידים ינתחו את השוני והדמיון בין היצירות, ויבחנו כיצד כל יצירה משקפת את המאפיינים התרבותיים, החברתיים והאומנותיים של התקופה שלה.
- התלמידים יבדקו ויחקרו את דרך המבע (הסגנון) של היצירות שבחרו ויערכו השוואה ביניהן.
שלב 3: חקר ציר המרחב
- בחירת יצירות נוספות על פני ציר המרחב: כל קבוצה תבחר כעת 3 יצירות נוספות העוסקות באותו נושא חתך, אך מתרבויות אחרות, שאינן חלק מהקאנון המערבי הקלאסי.
- חקירת תרבויות שונות: אפשר לחקור יצירות מאפריקה, מאסיה, מתרבויות האסלאם ועוד. לדוגמה: דיוקנאות עצמיים מתרבויות אחרות כמו הדפס יפני מהמאה ה-17.
- שימוש בבינה מלאכותית: התלמידים ישתמשו בכלי AI כדי לחקור את היצירות ולזהות הקשרים תרבותיים, חברתיים וסגנוניים.
- אפשר לבקש עזרה בחיפוש של אומנים שעסקו בנושא החתך שלהם בזמן שאנו, צוות ההוראה, שמים דגש על חשיבה ביקורתית, בדיקת החומרים (חשדנות כלפי טעויות ומידע כוזב) והדגשת השימוש בבינה מלאכותית כעוזרת אישית ולא כמייצרת תוכן במקומם.
שלב 4: הכנת מצגת ודיון בכיתה
- הכנת המצגת: כל קבוצה תכין מצגת שתסכם את ממצאי החקר שלה בצירי הזמן והמרחב. המצגת תכלול:
- השוואה בין היצירות המערביות ליצירות מתרבויות שאינן מערביות.
- תשובות לשאלות כמו: איך הנושא מתבטא בזרמים ובתקופות שונות באומנות המערבית ואיך מתבטא בתרבויות שונות? אילו אלמנטים נשמרו ואילו השתנו?
- הצגת הממצאים: הקבוצות יציגו את המצגות בכיתה וישתפו את תובנותיהן הן בהיבט החקר והן על אודות השימוש בבינה מלאכותית במהלך החקר.
שלב 5: רפלקציה ודיון מסכם
- השלב הזה מהווה סיכום ורפלקציה הן על החקר עצמו והן על השימוש בבינה מלאכותית לצורכי חקר. הקבוצות יציגו את המצגת שהכינו ותקציר של החקר.
- דיון משותף: המורה ינחה דיון משותף על השימוש בבינה מלאכותית בתהליך החקר. תלמידים יוזמנו לשתף בתובנותיהם על התהליך, על חשיבות בחינת המידע שהתקבל בצורה ביקורתית. הדיון יתמקד בשאלות כמו:
- כיצד תרם השימוש בבינה מלאכותית להבנת היצירות?
- האם היו מגבלות, טעויות או הטיות בכלים שבהם השתמשו?
- כיצד תרם המידע שהתקבל להבנת הנושא?
- האם השימוש בבינה מלאכותית עורר שאלות חדשות במהלך החקר?
- שיתוף בשיטות עבודה: הקבוצות ישתפו בשיטות עבודה מוצלחות ובתובנות משמעותיות שגילו במהלך התהליך.
הערות כלליות
- מומלץ לעודד יצירתיות ושיח ביקורתי לאורך כל התהליך.
- יש לוודא שהתלמידים מאמתים את אמינות המידע המתקבל מכלי הבינה המלאכותית ומשלבים מקורות מידע נוספים.