מחשבות ורגשות בחייהם של ילדים נשארים במקרים רבים סמויים עבור הילדים עצמם ועבור המבוגרים בחייהם. כתיבת מכתב מאפשרת לילדים לתת ביטוי לעולמם הפנימי, לספר אירועים חיצוניים מנקודת מבטם, להביע את רגשותיהם ומחשבותיהם ולהיות מודעים יותר לעצמם. השימוש בכלי מומלץ לנוכח אירועים משמעותיים המתרחשים בבית הספר, ביישוב או במדינה.
- שלב ראשון: בחירה בנמען
הילדים יבחרו למי הם רוצים לכתוב את המכתב. אפשר להציע מספר נמענים ולתת נושא מוגדר לכתיבה, או להשאיר את הנושא פתוח לבחירת כל תלמיד/ה.
דוגמה להזמנה לכתיבת מכתב המעודד ביטוי עצמי:
ילדים יקרים,
דמיינו את עצמכם כהורים בעוד הרבה שנים, ודמיינו שיש לכם ילד או ילדה בדיוק בגילכם.
כתבו לילד או לילדה שלכם מכתב, שבו אתם מספרים מה זה קורונה ומה קורה במדינה ובעולם בזמן מגפה. תוכלו לכתוב על עצמכם, איך אתם מסתדרים, מה זה "למידה מרחוק", איך לומדים מהבית, מה קל, מה קשה, מה כיף גדול ומה מאכזב ומתסכל... לסיום תנו לילד או לילדה שלכם שלוש עצות טובות, איך מסתדרים בתקופות מאתגרות.
- שלב שני: כתיבת המכתב
שלב זה יכול להתרחש בכיתה או בבית. ילדים צעירים יכולים לצייר ציור או לכתוב בקצרה (משפט או פסקה), או לשתף הורה ולבקש ממנו לתמלל את מחשבותיהם, תוך שמירה על פרטיות ואתיקה. יש לזכור שזו אינה מטלה לשם חיזוק יכולת הכתיבה ולכן חשוב להימנע מתיקון שגיאות כתיב, ניסוח וכד'.
- שלב שלישי: מסירת המכתב
הילדים יביאו למורה את המכתבים שכתבו. אם הנמען הוא דמות אמיתית (ולא דמות בדיונית כמו בדוגמה לעיל), ניתן להציע לתלמיד/ה לשלוח אליו את המכתב בדואר או במייל. המורה בוחר/ת אם לענות במכתב אישי לכל אחד, או לכתוב מכתב כללי לכל תלמידי הכיתה שבו יש התייחסות למכתבים השונים שהילדים כתבו.
המלצה: כפתיחה לפעילות, או כחלק משיעור הסיכום, אפשר לקרוא את השיר: יש לי מחשבה בראש, מאת המשוררת נורית זרחי.