דלג אל

הצהרת נגישות

כתיבת משוב לתלמידים בסיוע בינה מלאכותית, על בסיס רפלקציה עצמית

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

מטרה

מתן הערכה היא הזדמנות חשובה לספק לתלמידים משוב בונה על תהליך הלמידה שעברו. כמורים ומורות, אנו שואפים ליצור הערכות איכותיות, מפורטות ומותאמות אישית לכל תלמיד ותלמידה. אולם, המשימה יכולה להפוך למורכבת ומאתגרת כאשר מדובר בכיתות רבות וגדולות. זה נכון בשגרה, ונכון במיוחד בימי שגרת החירום בהם נכתבה פרקטיקה זו.

כאן נכנס לתמונה הפוטנציאל הגלום בשימוש בבינה מלאכותית. כלים כדוגמת קלוד (claude) יכולים לסייע לנו לנסח ביעילות רבה הערכות אישיות ואיכותיות עבור מספר רב של תלמידים ותלמידות. הם חוסכים מאמץ וזמן, ומאפשרים לנו להתמקד בהוראה עצמה במקום בעבודה מנהלתית.

כותבת הפרקטיקה:

רבקי סגל, מורה לאוריינות דיגיטלית ומובילת AI בפסג"ה תל אביב-יפו

הצעות למהלך

הצעות למהלך

המהלך המתואר להלן יאפשר לך, מורה במקצוע מסוים, להעריך את למידת התלמידים והתלמידות שלך, בשישה שלבים: 

  1. הכנת שאלון רפלקציה של התלמידים על הלמידה שלהם במקצוע בו מתבצעת ההערכה
  2. רפלקציה של התלמידים באמצעות השאלון
  3. הוספת תובנות המורה על כל תלמיד, לתובנות של התלמידים
  4. עיצוב פרומפט לכתיבת משוב הערכה לתלמידים
  5. קבלת משוב מהצ׳אטבוט על כל אחד מהתלמידים
  6. עריכה ושילוב בתעודה  

התהליך הזה מרובה שלבים, אבל אם יש לכם תלמידים רבים - תגלו שהוא חוסך זמן רב ומייצר הערכה מפורטת ואף אישית יותר. 

שלב ראשון: כתיבת שאלון לרפלקציה של התלמידים על הקורס או השיעור

נכתוב שאלות משוב בשאלון מובנה. השאלון יכלול היגדים הקשורים למטרות הלמידה ולמיומנויות שנלמדו בקורס.
משתפת בשאלון לדוגמה על קורס של אוריינות דיגיטלית. הרפלקציה צריכה להיות מותאמת למקצוע הנלמד.
 

נוכל לכתוב בעצמנו את השאלות, או לחלופין להשתמש בצ׳אטבוט [למשל קלוד] כדי להכין את השאלון לתלמידים. 

בפרומפט נתאר באופן מדויק וברור מה למדנו במהלך השנה, מה היו מטרות הקורס, מה היו המיומנויות שהקורס נועד לקדם. אפשר להטעין את התוכנית השנתית כקובץ PDF. ננחה את הצא׳טבוט לכתוב שאלות לרפלקציה, או סדרת היגדים על קורס.
את ההיגדים או השאלות שהצ'אטבוט יציע, נעתיק לטופס.

פרומפט לדוגמה: [העתיקו, התאימו את התכנים שבסוגריים והדביקו לצ׳טבוט]

  • מי אני: אני מורה בקורס [אוריינות דיגיטלית] בכיתות [ג׳-ו׳]. 
  • מי אתה: אתה העוזר האישי שלי, המתמחה ביצירת שאלונים בכלל, ושאלונים המאפשרים רפלקציה של תלמידים אודות קורסים בהם למדו. 
  • אודות הקורס: הקורס נועד לפתח מיומנויות אלה: [שימוש ביישומי מחשב, שימוש בבינה מלאכותית, חשיבה מחשובית]. הקורס שילב את השיטות הבאות: [הצגה פרונטלית של תכנים, תרגול אישי של התלמידים בזמן השיעור, ביצוע פרויקט קבוצתי משותף]. 
  • מידע נוסף: כדי שתכיר טוב יותר את הקורס, העליתי לך קובץ עם תוכנית הקורס.
  • הבקשה ממך: הקורס הסתיים ועלי לכתוב לכל אחד ואחת מהתלמידים הערכה על פעילותם בקורס. אבסס את ההערכה על המחשבות של התלמידים עצמם. אנא הכן שאלון רפלקציה שיסייע לתלמידים לחשוב על הקורס ועל ההשתתפות שלהם בו, להתייחס לתכנים עצמם, לדרכי ההוראה והלמידה, לפעילויות והנושאים בהם הרגישו שהם למדו היטב ושהם שולטים בהם, וגם לאלה שבהם התקשו. השתמש בקובץ תוכנית הקורס שהעליתי כדי לדייק את השאלון שתכתוב. כלול בשאלון [5 שאלות פתוחות] ו-5 שאלות סגורות, כל אחת כוללת היגד שעליו אפשר לענות - מסכים, לא מסכים, לא יודע. בסיום התשובה שלך שאל אותי האם השאלון מתאים או שארצה שתשפר אותו על פי דיוקים שאציע לך. 

שלב שני: ביצוע הרפלקציה על ידי התלמידים

את שאלון הרפלקציה כדאי להנגיש לתלמידים כשאלון דיגיטלי. גוגל פורם (google form) נוח מאוד לתלמידים ביסודי - הוא פשוט למענה, אפשר לענות גם בסלולר, קל לעבוד על התוצאות באמצעות  google sheet (כמו אקסל) שהוא מייצר אוטומטית, וכמובן חוסך נייר.

שלב שלישי: הוספת תובנות המורה על כל תלמיד, לתובנות התלמידים

לאחר שהתלמידים ענו על השאלון, ניכנס לטבלה המרכזת את תשובותיהם (למשל ב-google sheet עם עבדנו בגוגל פורם).

עבור כל אחד ואחת נוסיף לתוכן שהתלמידים כתבו, מחשבות ואבחנות שלנו על מיומנויות או התנהגות במהלך הקורס. למשל: ״מגיע בזמן לשיעורים״, ״כמעט ולא משתתפת״, ״מציעה רעיונות מבריקים״ וכד'. נוכל לעשות זאת בעמודה חדשה שנוסיף לטבלה ותיקרא ״תוספות של המורה״. אין צורך לטרוח על הניסוח. עוד מעט, בשלב החמישי, הצ׳אטבוט יעשה זאת עבורנו. 

כעת, ניצור עמודה חדשה שתיקרא ״הערכה משולבת״. נמזג את התשובות של התלמידים עם התוספות שלנו. כאמור, אין צורך לטרוח על הניסוח. התוכן יכול להיות לקוי לשונית, ״מבולגן״ אפילו.  

שלב רביעי - כתיבת פרומפט להערכה

נכתוב את הפרומפט. להלן דוגמה. אפשר להעתיק אותה ולערוך בהתאם לצרכים שלכם:

  • מי אני: אני מורה בקורס [אוריינות דיגיטלית] בכיתות [ג׳-ו׳]. 
  • מי אתה: אתה העוזר האישי שלי, המתמחה בניסוח של משוב הערכה לתלמידים. 
  • אודות הקורס: הקורס נועד לפתח מיומנויות אלה: [שימוש ביישומי מחשב, שימוש בבינה מלאכותית, חשיבה מיחשובית]. הקורס שילב את השיטות הבאות:  [הצגה פרונטלית של תכנים, תירגול אישי של התלמידים בזמן השיעור, וביצוע פרויקט קבוצתי משותף]. 
  • מידע נוסף: כדי שתכיר טוב יותר את הקורס, העליתי לך קובץ על תוכנית הקורס
  • הבקשה ממך: הקורס הסתיים ועלי לכתוב לכל התלמידים הערכה על פעילותו בקורס. עבור כל תלמיד אנא פעל לפי הצעדים הבאים:
    • שאל אותי המין של התלמיד(בן או בת) כדי שאוכל להתאים בתשובה שלי את לשון הפנייה.
    • בקש ממני להזין את עיקרי הדברים שכתב התלמיד שכתב ברפלקציה ואת ההערות שלך.
    • לאחר שאזין אותם, כתוב משוב לתלמיד.
    • השתמש בטון מעצים ומקדם.  

כעת נסו את הפרופמט והזינו אליו נתונים של שני תלמידים. האם המשוב שהצ׳אט בוט הציע מתאים? אם לא, דייקו את הפרופמט. לדוגמא תוכלו לשלב בו הנחיות כגון ״כתוב משוב באורך של 100-200 מילים״, או ״כתוב את ההתייחסות לנקודות החוזק של התלמידים והנושאים בהם הוא יוכל לצמוח בפיסקאות נפרדות״ או אפילו ״שמתי לב שהמצאת מספר נתונים על התלמידים. הקפד בבקשה להשתמש אך ורק בנתונים שהזנתי אליך״.

הערה: התעודה זה הזדמנות שלנו, כמורים, לנסות לקדם את התלמידים ולנסות להגביר את המוטיבציה שלהם לצמוח. לכן הדרישה לכתוב בטון ״מעצים ומקדם״ הינה חשובה. 

שלב חמישי - קבלת משוב מהצ׳אטבוט על כל אחד מהתלמידים

לאחר שהתנסינו בהפעלת הצ׳אטבוט ושיפרנו אותו עד להגעה לתוצאה הרצויה לנו, נמשיך הלאה. כעת הוא יכול להתחיל לעבוד עבורנו. נוכל לעשות זאת בשתי דרכים:

  1. להזין את המשוב של כל תלמיד בנפרד, לחכות שהצ'אטבוט ייצור את המשוב, להעתיק את המשוב לאקסל לצורך עריכה סופית, ולעבור לתלמיד הבא.
  2. או דרך יעילה יותר: להעלות לצ'אטבוט את הטבלה שבה כתובים נתוני זיהוי של התלמידים (מחשש לפגיעה בפרטיות, אין לרשום שמות אלא נתון אחר כגון מספר סידורי ברשימת תלמידי הכיתה), ההערכה הגולמית המבוססת על עיקרי הדברים שהם כתבו והתוספות שלנו, ולבקש ממנו לכתוב הערכה על כל אחד מהתלמידים ולהציג אותה בטבלה. במקרה כזה, נצטרך להנחות אותו כיצד לעשות זאת.
    הצעה לפרומפט:
  • לאחר שהתנסינו עם שני תלמידים, אני רואה שלמדת לתת משוב מעצים לתלמידים שלי. כל הכבוד! כעת בבקשה תן משוב לכל התלמידים. 
  • אני אעלה אליך קובץ עם ההערכה הגולמית של כל התלמידים, ואתה תיצור הערכה לכל תלמיד ותכתוב אותה בטבלה. 

שימו לב: נכון למועד כתיבת הפרקטיקה, קלוד לא יודע לקרוא קובצי אקסל. לכן, נוריד את הטבלה ונשמור אותה בפורמט PDF או בפורמט CSV, שניהם זמינים באקסל וגם ב-google sheet.

שלב שישי ואחרון - עריכה ודיוק המשוב שהציע הצ׳אטבוט

נקרא את ניסוח ההערכה שהצ'אטבוט הציע לכל התלמידים באופן ביקורתי, ואם נזהה טעויות בתוכן או בכתיב ובתחביר, נתקן אותן. כעת יש לנו טבלה עם הערכות של כל התלמידים. נדביק אותן לתעודות.

עוד רעיון - תלמידים כותבים הערכה עצמית בסיוע בינה מלאכותית

עוד רעיון - תלמידים כותבים הערכה עצמית בסיוע בינה מלאכותית

רעיון זה זה מתאים רק לתלמידים מעל גיל 13 (השימוש במחוללי בינה מלאכותית כגון קלוד מותר רק החל מגיל זה).

במקום שאלון רפלקציה מובנה בכתיבת המורה, ניתן לקיים שיעור רפלקציה עם תלמידים שבו נסקור יחד את מטרות הקורס ונבקש מהם לשתף בקול רם במחשבותיהם ובתובנות שלהם. 

לאחר מכן, נבקש מהתלמידים לנסות ולכתוב הערכה עצמית על הישגיהם ועל תרומת הקורס עבורם, תוך שימוש בכלי בינה מלאכותית כגון קלוד. התלמידים ינסחו את הפרומפטים שלהם בעצמם, אך נוכל להציע להם רעיונות כגון:

  • ״בקשו מהצ׳אטבוט לשאול אתכם ממה נהניתם ומה פחות אהבתם בקורס״.
  • ״בקשו מהצ׳אטבוט לשאול אתכם מהם סוגי המידע שלדעתו יסייעו לו לתת לכם משוב רלוונטי ומועיל״.
  • ״בקשו מהצ׳אטבוט לתת לכם לא רק משוב על סמך המידע שתזינו לו, אלא גם מספר טיפים כיצד תוכלו להפיק יותר תועלת והנאה מהקורס הבא שתלמדו״.

ננחה את התלמידים לשלוח אלינו את ההערכות שכתבו, ונוכל לסקור אותן, לבצע בהן תיקונים או הערות במידת הצורך, ולאחר מכן להזין אותן מחדש לקלוד כדי ליצור הערכה מעודכנת ומתוקנת שתשולב בתעודה.

באופן זה נאפשר לתלמידים:

  • רכישת מיומנות דיגיטלית של שימוש בבינה מלאכותית בכיתה.
  • ביטוי עצמי ושיתוף בחוויות מהקורס. 
  • העצמה הנובעת מהערכה עצמית.

עוד רעיון - הכנת בוט ייעודי לסייע למורה בתהליך ההערכה

עוד רעיון - הכנת בוט ייעודי לסייע למורה בתהליך ההערכה

אפשר להכין בוט ייעודי שהופך את האינטראקציה עם הצ׳אטבוט, שנעשית לטובת תהליך הערכה המסתמך על רפלקציה של התלמידים, לאוטומטית יותר. 

באמצעות בוט ייעודי ניתן להבין אילו שאלות כדאי לשאול ברפלקציה, ואיך בהתאם לחוזקות ולשיפורים ננסח את ההערכה. אפשר להתנסות בבוט ייעודי שיצרנו עבורכם בפלטפורמה Poe. 

רוצים ליצור בוט הערכה בעצמכם באמצעות Poe? בפרקטיקה ״יצירת בוט ייעודי מותאם״ תמצאו הדרכה מפורטת, צעד צעד.

עוד רעיון - הכנת בוט ייעודי לרפלקציה של התלמידים

עוד רעיון - הכנת בוט ייעודי לרפלקציה של התלמידים

בלב הפרקטיקה נמצא תהליך הרפלקציה על הקורס - התלמידים כותבים אותה בטופס גוגל.

אפשר להכין ולהעמיד לשימוש התלמידים בוט ייעודי למטרה זו. התלמיד או התלמידה יוכלו לעבוד על רפלקציה מול הבוט, ואנחנו כמורים נוכל לראות את התשובות שלהם.

לצורך כך כדאי לבנות את הבוט בפלטפורמת הבינה המלאכותית Mizou, אשר פותחה במיוחד לשימוש בבתי ספר, ושומרת על פרטיות התלמידים בעדיפות גבוהה מאוד. פלטפורמה זו כוללת הרבה בוטים שנוצרו על ידי מורות ומורים בתחומי דעת שונים, וגם מאפשרת ליצור בוט מותאם אישית. היא גם כוללת אופציות של הקראה והכתבה בקול. ניתן לעבוד בה בעברית, אם כי העברית לעיתים מעט משובשת, נכון לזמן כתיבת הפרקטיקה.

בוט הרפלקציה שהוכן לצורך הדגמה, לא מצריך הרשמה של התלמידים. הוא מבקש מהם להזין את שמם (יש להנחות את התלמידים להזין שם פיקטיבי כדי למנוע חשש של פגיעה בפרטיות). לאחר מכן הוא מבקש מהתלמיד לכתוב רפלקציה על השיעור או על הקורס כולו ומייצר דו-שיח סביב רפלקציה זו שמאפשר להעמיק אותה.

אם תרצו להכין בעצמכם בוט באתר, תצטרכו להירשם ל-Mizou. בשעת כתיבת פרקטיקה זו, פלטפורמה זו עדיין נמצאת בשלב ה״Beta״ (ניסוי), וטרם נוצר סרטון הדרכה על העבודה עם פלטפורמה זו, כך שתצטרכו להסתמך על ההנחיות באתר. הן די פשוטות.

כדאי לדעת - יש בוטים מצטיינים בעברית

כדאי לדעת - יש בוטים מצטיינים בעברית

מומלץ להשתמש בפרקטיקה זו בצאטבוט קלוד. נכון למועד כתיבת הפרקטיקה, יש לו שני יתרונות יחסית לצ׳אטבוטים חינמיים אחרים: 

  • קלוד מבין הנחיות בעברית וכותב טוב יותר בשפה זו מהכלים החינמיים האחרים. מאחר שההערכה בתעודות שלנו צריכות להיות בעברית, יכולת זו מאפשרת לקבל טקסט נקי ואיכותי יותר. זאת גם חלופה מהירה יותר מאשר עבודה עם צ׳אטבוט באנגלית ותרגום המשוב לעברית באמצעות גוגל טרנסלייט.
  • קלוד מאפשר להטעין קובצי תוכן כגון PDF. כך נוכל להזין לצ'אטבוט בצורה קלה את תוכן הקורס, כדי שידע לדייק את הניסוחים ולהתאים אותם לקורס.

כדאי לדעת - חשיבה ביקורתית היא קריטית

כדאי לדעת - חשיבה ביקורתית היא קריטית

המיומנות הקריטית ביותר שלנו לצורך שימוש מועיל בבינה מלאכותית, היא חשיבה ביקורתית. הצ׳אטבוט עשוי להפיק תכנים שגויים, מזיקים ולפעמים אף הזויים (תכנים שהוא "דמיין" או "המציא" ושילב בהערכת התלמיד). חובה לקרוא את הצעות המשוב עבור כל אחת ואחד מהתלמידים בעין ביקורתית, ולתקן את הנדרש.

כדאי לדעת - לרפלקציה יש מספר תפקידים

כדאי לדעת - לרפלקציה יש מספר תפקידים

בנוסף לכך שהרפלקציה המוצעת בפרקטיקה זו מייצרת את הבסיס להערכה בקורס, יש לה מספר תועלות פוטנציאליות נוספות:

  • לסייע לתלמידים לבסס את חוויית הלמידה שלהם בקורס.
  • לאפשר לנו, המורות והמורים, לזהות פערים בין המחשבות וקריאת המציאות שלנו לאלו של התלמיד או התלמידה. פערים משמעותיים מצריכים בדיקה של תוכן הקורס ושל דרכי ההוראה שלנו בו.
  • לסייע לנו לשפר את שיטת ההוראה לקראת הפעם הבאה שנעביר את הקורס.
  • לחזק אותנו שאנחנו פועלים נכון, בכל ההיבטים של ההוראה או בחלק מסוים שלהם.
  • לגלות לנו זוויות ותובנות חדשות, לפעמים מפתיעות, על הקורס, על דרכי ההוראה שלנו ועל התלמידים והתלמידות שלנו. 

התנסות עם יותר מ-200 תלמידים!

התנסות עם יותר מ-200 תלמידים!

רבקי סגל, מורה לאוריינות דיגיטלית ומובילת AI בפסג"ה תל אביב-יפו, כותבת:

פרקטיקה זו נוסתה על ידי לקראת הכנת תעודות בסוף שנה״ל תשפ״ג, לצורך כתיבת פסקת הערכה לתלמידים בשני קורסים: ״אוריינות דיגיטלית״ ו-״שיווק״, במסלול מחוננים בבית ספר יסודי רוקח בתל אביב ובמרכז מחוננים סחל"ב גבעתיים.

המשימה הייתה להגיש מעל 200 הערכות של תלמידים. עשיתי זאת באמצעות השימוש בפרקטיקה זו. השתמשתי באקסל, המקושר לטופס גוגל, באמצעותו התלמידים ביצעו את הרפלקציה. הוספתי אליו עמודה להערכת כל אחד מהתלמידים, כולל תובנות ומחשבות שלי. כך נוצר קובץ מסודר עם הערכות, כשכל מה שנשאר לי לעשות זה לבקר, לתקן ולהשלים ״בקטנה״ את ההערכות שהצא׳טבוט הציע. כדי להשלים את התהליך, העתקתי את התוכן מגיליון האקסל למערכת הסמארט-סקול שייצרה את התעודות. 

גיליתי בהתנסות זו, שלשיטת ההערכה המוצעת כאן מספר יתרונות: 

  1. עזרה בניסוח, ייעול וחיסכון בזמן.
  2. שיפור הסדר והארגון של תהליך ההערכה אל מול התלמידים.
  3. יכולת לבצע הערכה אישית ודיפרנציאלית, למרות הכמות הגדולה של התלמידים. 
  4. הגברת התחושה של התלמידים שיש מי שמקשיב להם ומתייחס ברצינות למחשבותיהם על הלמידה שלהם.

להרחבה

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מיזם חברתי בלמידה היברידית
מה זה בעצם למידה היברידית? מה בינה לבין למידה מהבית, למידה מרחוק, למידה מקוונת או למידה מעורבת? איך כל זה קשור לפיתוח לומד עצמאי? ואיך אפשר לרתום את הלמידה ה...
מיפוי הידע של התלמידים לפני תהליך הלמידה (Pre-test)
מיפוי הידע הקיים נותן למורה תמונה על רמת הידע של הכיתה. תמונה זו יכולה לסייע בהחלטות על בניית יחידת הלימוד, על דגשים שצריך לשים במהלכה ועל ניהול הלמידה לנוכח...
זיהוי והערכה של השקפות עולם ונורמות תרבותיות שונות
עבור כל אדם, התרבות שלו כמעט "שקופה" עד שהוא נפגש עם תרבות אחרת. זיהוי תרבויות שונות, היכרות עמן והכרה בהן, הוא תהליך שגורם לנו להיות מודעים לכך שהתרבות שלנו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.