דלג אל

הצהרת נגישות

מתן משוב מילולי לחיזוק התנהגות חברתית רצויה

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים

מטרה

הגברת ההשתלבות והמעורבות החברתית והלימודית של התלמידות והתלמידים וחיזוק תחושת השייכות שלהם.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מתן משוב מילולי לתלמידים לחיזוק מיומנויות פרו-חברתיות

מטרת פרקטיקה זו היא הגברת ההשתלבות והמעורבות החברתית והלימודית של התלמידות והתלמידים וחיזוק תחושת השייכות שלהם. האמצעי שדרכו תושג המטרה על פי המוצע להלן, הוא מתן משוב מיידי ואפקטיבי על התנהגויות חברתיות או לימודיות חיוביות, וזאת בעזרת שיקוף, מתן שם להתנהגות, והוספת תגובה מקדמת ומצמיחה כדי להגביר את מידת המודעות העצמית של התלמידים.

מבוא: מהו משוב?

משוב הוא כל פעולה שבאמצעותה אנחנו מספקים למישהו מידע המתייחס למשהו שעשה, במטרה לשמר או לשפר את ביצועיו או את התנהלותו.

המשוב יכול ללבוש צורות רבות כגון: דיבור, כתיבה או אפילו מחווה גופנית (חיוך, מחיאות כפיים וכד'). 

משוב חיובי הוא הצהרה המבטאת הכרה בהתנהגות, והוא עשוי לסייע לטפח אקלים כיתתי בריא ומזמין, במיוחד כאשר הוא ניתן בתדירות גבוהה בהשוואה לנזיפות ולאמירות שליליות.

משוב מילולי מיידי לתלמידות ולתלמידים מהווה פרקטיקה חשובה:

  1. לימודית: בעת רכישת תוכן בתחום דעת.
  2. חברתית-התנהגותית: בעת הקניית מיומנויות בתחומים אלו.

משוב ספציפי וחיובי, הניתן בגין התנהגויות רצויות בתחום הבין-אישי, עשוי לחזק התנהגויות אלו. משוב מסוג זה יועיל לכל תלמיד ותלמידה, אך הוא משמעותי במיוחד עבור תלמידים מאתגרים החווים קשיים לימודיים והתנהגותיים.

להלן מגוון אסטרטגיות שניתן להשתמש בהן כדי לתת משוב ספציפי וחיובי במהלך יום הלימודים.

סוגי משובים

מורות ומורים משתמשים בסוגים שונים של משובים:

  1. משוב ממוקד התנהגות
  2. משוב ממוקד תהליך
  3. משוב מלמד
  4. משוב מתקן 

משוב ממוקד התנהגות

בעת מתן משוב מסוג זה יש לתאר ולתמלל את ההתנהגות הספציפית של התלמיד או התלמידה, לשיים אותה ולהגדיר אותה באופן מפורש. משוב ממוקד התנהגות יוביל להגברת התנהגויות רצויות, כגון: מיקוד במשימה (on-task), השלמת משימה, דיוק במשימה והפחתה של בעיית התנהגות בקרב תלמידים, כולל תלמידים עם EBD (קושי התנהגותי-רגשי) ולקויות למידה. 

דוגמה 1: במהלך שיעור, המורה שמה לב לכך שתלמידה שבדרך כלל מתקשה לחכות בסבלנות לדבר בתורה, מרימה את ידה ומחכה בסבלנות למתן אישור לדבר, זאת במקום להתפרץ ולפלוט את התשובה לשאלה שנשאלה. המורה הגיבה במשוב ממוקד התנהגות: "כל הכבוד שהצבעת! אני מעריכה מאוד את זה שחיכית בסבלנות עד שקיבלת את רשות הדיבור!"

בדוגמה זו, המורה תיארה, תמללה והגדירה את ההתנהגות, והעניקה משוב חיובי ("כל הכבוד") להתנהגות הספציפית ("שהצבעת, שחיכית"), ובכך עזרה לתלמידה לקשר בין ההכרה החיובית להתנהגות. 

משוב חיובי כזה מעלה את הסבירות שתלמידה זו תרים את ידה שוב בעתיד, ואף מסייע לשאר התלמידים בכיתה כיוון שהוא משמש גירוי תומך תגובה (Prompt) גם להתנהגות שלהם, ומעודד אותם לפעול בצורה דומה. 

מיקוד המשוב בהתנהגות הוא חיוני להבהרת ההתנהגות המצופה: אילו המורה הייתה מסתפקת באמירה "עבודה טובה" או "כל הכבוד", גם התלמידה וגם חבריה לא היו יודעים איזו התנהגות קיבלה הכרה חיובית מהמורה. בשל חוסר הספציפיות, לא הייתה מושגת ההשפעה המחזקת.  

תוצאה זו עולה בקנה אחד עם העיקרון מקדם ההכלה - "חיוני לחלק, מיטיב לכולם": המשוב היה חיוני עבור התלמידה במטרה לחזק את התנהגותה, ובד בבד מרוויחים ממנו כלל תלמידי הכיתה. 

דוגמה 2: בעת ההפסקה, המחנך רואה שדוד, תלמיד כיתה ח', בועט ברגלו של יוחאי במהלך משחק כדורגל. יוחאי, שבדרך כלל מגיב בתוקפנות ולעיתים באלימות כלפי כל התגרות, פונה לשופטת במשחק ומפנה את תשומת ליבה לאירוע. המחנך שצופה בהתנהגותו החיובית של יוחאי, פונה אליו בתום ההפסקה ומציין בפניו: "ראיתי שבמהלך המשחק דוד בעט ברגל שלך. שמתי לב שגילית איפוק ובמקום להגיב בצורה אלימה בחרת לנקוט בדרך של פשרה, פנית לשופטת במשחק והמתנת לפסיקתה. אני גאה בך שפעלת לפי כללי המשחק ולא פוצצת אותו!"

בדוגמה זו, המחנך העניק משוב חיובי ("אני גאה בך") להתנהגות ספציפית ("גילית איפוק ובמקום להגיב בצורה אלימה בחרת לנקוט בדרך של פשרה, פנית לשופטת במשחק והמתנת לפסיקתה"). בדרך זו המחנך שיקף את ההתנהגות, שיים אותה והוסיף תגובה מקדמת ומצמיחה.

משוב ממוקד תהליך

משוב מסוג זה ממוקד בתהליך שהתלמידים עוברים ולא בתכונות אישיותיות שלהם. משוב כזה מצביע במפורש על מה שהתלמיד או התלמידה עשו בצורה טובה ומספק להם מידע מה רצוי לעשות בעתיד במצבים דומים. בנוסף, הוא מרמז על כך שניתן לשנות הרגלים ולתרגל שליטה על מגוון התנהגויות, גם אם הן נראות כביכול "לא טבעיות" לנו.

המחקר מראה שמשוב ממוקד תהליך, בניגוד למשוב ממוקד אישיות או אדם, יעיל יותר לטיפוח מעורבות, מוטיבציה והתמדה, כאשר תלמידים נתקלים באתגרים לימודיים או חברתיים.

דוגמאות למשוב חיובי ממוקד תהליך המתמקדות בעשייה של התלמידים

  • "עבדת יפה מאוד על המשימה שלך במתמטיקה ולא התייאשת למרות הקושי. אהבתי את האסטרטגיות שהשתמשת בהן כדי לפתור את הבעיות".
  • "ראיתי שעבדת בשקט וחיכית לעזרה בסבלנות, למרות התסכול שלך מכך שלא הגעתי לשולחן שלך. זה נהדר בעיניי, כל הכבוד!"

זאת לעומת דוגמאות למשוב חיובי ממוקד אישיות או אדם, המרמז על אינטליגנציה או על התנהגות הטבועה בתלמידים מעצם טיבם, ועשוי לגרום נזק מכיוון שהתלמידים לומדים ממנו שההישגים וההתנהגות שלהם אינם ניתנים לשינוי. למשל: 

  • "את כל כך חכמה!"
  • "אתה ילד כל כך טוב!"

משוב מלמד

משוב מסוג זה נועד ללמד מיומנות על ידי אישור של פעולות לימודיות נכונות של תלמיד או תלמידה, ובנוסף להוסיף מידע חדש או להמחיש רעיונות קודמים שנלמדו. משוב זב נועד להפוך את הלמידה ליעילה יותר על ידי מתן מידע נוסף על הנלמד.

  • דוגמה למשוב מלמד בתחום הלימודי
    • המורה מלמדת חיבור עד 10 ושואלת: "כמה זה 2+3?" 
    • התלמיד משיב: "5" 
    • המורה מגיבה במשוב חיובי מלמד: "זה נכון! 2+3 הם באמת 5. ואתה יודע מה? גם 3+2 הם 5! תוכל לשים את המחברים באיזה סדר שתרצה ותקבל את אותה התשובה!"

(שימו לב: המשוב המלמד אינו מחייב את התלמיד להגיב למידע הנוסף הכלול בו.)

אף שמשוב מסוג זה מזוהה בדרך כלל עם למידה אקדמית, ניתן להשתמש בו גם ללמידה בתחום החברתי-התנהגותי. על המורים ללמד באופן מפורש את ההתנהגויות שהם מצפים מהתלמידים להפגין. בעת הפגנת ההתנהגות הרצוייה המורים יוסיפו ויעשירו בהתנהגויות רצויות נוספות המחזקות התנהגות חברתית זו. חשוב להשתמש בדוגמאות קונקרטיות. 

דוגמה למשוב מלמד בתחום החברתי-התנהגותי

  • המורה מלמד מהי המשמעות של התנהגות מכבדת בכיתה במהלך השיעור, על ידי מתן דוגמאות קונקרטיות לפעולות: הקשבה לאחר, הצבעה, דיבור לפי תור, שימוש בשפה שאינה פוגענית וכד'. 
  • המורה שואל: "מה תוכלו לעשות כדי להפגין כבוד בזמן השיעור?"  
  • תלמיד מצביע: "אפשר להצביע כשרוצים לדבר". 
  • המורה מגיב במשוב חיובי מלמד: "נכון מאוד! אפשר להצביע כשרוצים לדבר בדיוק כפי שעשית עכשיו, וחשוב גם להקשיב לאחרים כשהם מדברים ובזמן הזה לחכות שיתנו לך את זכות הדיבור בדיוק כפי שעשית". 

בדוגמה זו, המורה הפגין הכרה בהתנהגות החיובית של התלמיד ("להצביע… כפי שעשית") וסייע לו לרכוש מידע לגבי התנהגויות נוספות הנדרשות ממנו בתחום החברתי ("להקשיב לאחרים… לחכות…"). 

משוב מלמד הוכח כמוצלח בטווח גילאים ולומדים, כולל תלמידים עם מוגבלויות קלות. משוב זה יעיל  בטווח רחב של מיומנויות והתנהגויות. כאשר מורים נותנים תמיכה רגשית ומלמדת בצורת משוב, הם מסייעים לטפח אקלים כיתה חיובי ובתוך כך תורמים לחיזוק ההישגים הלימודיים, במיוחד כאשר מדובר בתלמידים צעירים עם קושי לימודי או התנהגותי. 

משוב מתקן

סוג זה של משוב נועד לתקן טעויות בהתנהגות לימודית או חברתית על ידי ציון הטעות ומתן מידע על האופן שבו יש לתקן אותה. משוב מתקן מייצר שינוי התנהגותי ארוך טווח ומתמשך, מאחר שבאמצעותו נלמדות התנהגויות חיוביות שיכולות להחליף התנהגות לא רצויה.

בשונה מנזיפה, שניתנת בדרך כלל ללא כל מידע על הדרך לתקן את ההתנהגות, אף שהיא עשוייה לגרום להפסקת ההתנהגות הבעייתית בטווח המיידי, משוב מתקן משיים את ההתנהגות הרצויה ויוכל לתת את אותותיו גם בטווח הארוך.

כאשר נשתמש במשוב מתקן, נתאר בקצרה את ההתנהגות הלא נאותה ואז נציע אפשרות לדרך פעולה רצויה. בדרך זו נסייע לתלמידים לרכוש את ההתנהגות הנדרשת. כדי לתת משוב מתקן מועיל, נחפש את מקור הטעות של התלמידים ונספק תמיכה עדינה וכיוון ברור לתיקון הטעות.

  • דוגמה למשוב מתקן בתחום הלימודי
    • תלמיד מתבקש להגיע ללוח ולכתוב תשובה לבעיה במתמטיקה, אך עושה טעות.
    • המורה מגיבה במשוב מתקן: "הדרך שלך נכונה אבל נראה לי שטעית בחישוב המספרי (מקור הטעות). נסה לבדוק שוב את תרגיל החיסור שעשית (תמיכה עדינה)".
    • לעומת נזיפה (תגובה לא רצויה): "לא! זוהי לא התשובה. אתה כבר אמור לדעת איך עושים את זה נכון!"

באופן דומה, כאשר תלמידים מפגינים טעויות התנהגותיות בהתנהלות החברתית שלהם, כמו להתפרץ לדברי אחרים או להיות לא מספיק משימתיים בעבודה בקבוצות, המורה יכולה לספק משוב מתקן בצורה רגועה, מיידית וספציפית, תוך התמקדות במה שהתלמיד או התלמידה צריכים לעשות במקום מה שהם עושים בפועל. 

דוגמה למשוב מתקן בתחום החברתי-התנהגותי

  • המורה מבחינה בתלמידה שמדברת עם חברות בזמן שאמור להיות מוקדש לקריאה עצמית ברומן היסטורי בשיעור אנגלית.
  • משוב מתקן: "עדי, זה הזמן שלנו לקריאה עצמית. במקום לדבר עם החברות, אני מבקשת שתחזרי לספר שלך ותקראי בו בשקט כדי לא להפריע לעצמך ולאחרים להתקדם".
  • לעומת נזיפה (תגובה לא רצויה): "עדי, אני מבקשת שתפסיקי לדבר!"

משוב מתקן מתמקד במה שהמורה רוצה שהתלמידים יעשו, ולא במה שהיא רוצה שהם לא יעשו. משוב מסוג זה תורם ליצירת סביבת לימודים בטוחה, חיובית ופרואקטיבית, שתוצאותיה הן רמות גבוהות של למידה אקדמית והתנהגותית.

ראו פרקטיקות נוספות בנושאים קרובים: 

עוד רעיון: משוב אפקטיבי

עוד רעיון: משוב אפקטיבי

בכל משוב אפקטיבי (חיובי, מלמד או מתקן), ניתן לזהות מספר מאפייני מפתח: 

זהו משוב ספציפי, תלוי הקשר מסוים, הוא כן, ניתן בזמן, רלוונטי מבחינה אישית ותרבותית ומיושם בצורה נכונה בשלב הלמידה. 

בקיצור: סה"כ בר"ש!  

אפשר גם: למידת עמיתים סביב אסטרטגיות למתן משוב

אפשר גם: למידת עמיתים סביב אסטרטגיות למתן משוב

אסטרטגיות למתן משוב הן יעילות יותר כאשר הן מקבלות ביטוי חזרתי או דומה באופן ההתנהלות של כלל הצוות החינוכי. בדרך זו התלמידים חווים עקביות והמשכיות בשיעורים שונים.

תמיכה של מורות ומורים זה בזה (מנטורינג), ותרגול משותף של אסטרטגיות משוב שונות (כפי שהוצגו לעיל), עשויים לסייע למורים המעוניינים בכך, לשפר את יכולותיהם בתחום זה ולהפוך את מתן המשוב לכלי יומיומי בכיתתם. התמיכה יכולה להינתן בלמידת עמיתים כחלק מצוות שכבה, צוות מקצוע וכד'. 

לדוגמה, אם צוות של שכבה מסוימת רוצה לעבוד יחד כדי לסייע זה לזה להגביר את תדירות המשוב החיובי הספציפי או הממוקד שהם נותנים בכיתות, הם יכולים:

  1. לתרגל סימולציות של מתן משוב זה על זה, לנתח את האופן בו ניתן המשוב, למצוא דרכים נוספות למישוב.  
  2. לצפות זה בזה מלמדים, לתעד את דרכי המשוב השונות שבאו לידי ביטוי בשיעור הנצפה ולנתח יחד את המשוב ואת מידת יעילותו.

טיפים

טיפים

מומלץ לתת משוב בצורה אמיתית ואכפתית.

חשוב להשתמש במשוב כדי ללמד ולא כדי להעניש. 

כדאי לחשוב על בעיית ההתנהגות כמו על טעות במתמטיקה: לא הייתם מענישים, מאיימים או מגיבים בצורה קשה על טעות במתמטיקה; הייתם מלמדים שוב, מספקים הזדמנות לתרגל ומחזקים את התלמיד כאשר הוא פותר את הבעיה בצורה נכונה. השתמשו בדיוק באותם צעדים לתיקון "טעויות" בהתנהגויות חברתיות.

אפשר מדי פעם לבצע ניטור עצמי: לספור את הפעמים שבהן סיפקנו משוב חיובי מלמד או מתקן במהלך שיעור, ואת מספר ההערות (נזיפות) שניתנו באותו פרק זמן. נשאף להצהרות חיוביות רבות יותר בהשוואה להצהרות שליליות.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

إشراك التلاميذ في بناء المئشار أو أداة التقييم
يتلقى التلاميذ عادةً متطلبات الامتحان من المعلّم وبالتالي هم ليسوا شركاء في بناء التقييم. إنّ إشراكنا لهم في عمليّة بناء التقييم ستزيد من دافعيتهم وستساعدهم ...
التقييم النهائيّ
امتحان مغلق، امتحان مفتوح، نص غير معروف، منتج محسوس، ورقة إبداء موقف، مهمّة بحث، مردود وغيره- قاموس مصطلحات وكل ما تحتاج لمعرفته عن التقييم النهائي بنهاية ال...
פַּעֲלָנוּת (Student Agency)
הרעיון המרכזי של פעלנות בלמידה (Student Agency), הוא היכולת של הלומדים לשחק תפקיד מרכזי בחינוך שלהם. פעלנות נועדה לייצר אצל הלומדים תחושה של ערך ומסוגלות עצמ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.