דלג אל

הוראה רגישת מגדר

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

קיום שיעורים מקדמי שוויון הזדמנויות מגדרי, ומשוחררים מתפיסות סטריאוטיפיות המגבילות את שני המינים במוסדות החינוך.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הֵעָדֵר שוויון ההזדמנויות עשוי להתקיים בהיבטים שונים של החינוך, ועל פי רוב הוא תוצאה של חוסר מודעות למסרים המועברים באופן גלוי וסמוי בחיי היום-יום. לכן יש לבחון בביקורתיות ובאופן רציף את המתרחש בכיתה ובבית הספר, ולעשות את השינויים הנדרשים.

כאשר רוצים להפעיל דרכי למידה-הוראה-הערכה המאפשרות שוויון הזדמנויות ומתאימות לסגנונות למידה, לצרכים ולתחומי עניין של בנות ושל בנים כאחד, יש לבחון בחינה ביקורתית את חומרי הלמידה ואת ההתייחסות לאירועים אקטואליים. מערכי השיעור ייכתבו וייבדקו ב"משקפיים מגדריים".

מהלך: 7 צעדים להוראה רגישת מגדר

  1. בודקים אם במערך השיעור יש דוגמאות המנציחות סטריאוטיפים מגדריים. למשל: ייחוס תפקידים הקשורים לתפקוד בבית, לסיעוד ולטיפול רק לנשים, ותפקידים הקשורים לעולם העבודה, התחבורה או הצבא – רק לגברים. מתקנים במידת הצורך.
  2. בודקים אם במערך יש הנכחה של נשים מובילות לצד דמויות גבריות מובילות.
  3. בודקים אם השיעור מותאם לשוֹנו­­ּת המגדרית על-ידי שילוב נושאים רלוונטיים מהתחום. לדוגמה:
  • בשיעור מדעים אפשר לציין מדעניות משפיעות מהארץ ומהעולם.
  • בשיעור עברית אפשר להעלות את האתגר שמציבה בפנינו השפה העברית הרואה בצורות הזכר מעין ברירת מחדל הפונה לגברים ולנשים כאחד, ודרכים להתמודד עם האתגר.
  • בשיעור ספרות חשוב להקפיד על ייצוג מאוזן לנשים יוצרות ולגברים יוצרים.
  1. בודקים אם בתחילת השיעור הוקצה זמן לסקירת ההקשר הרחב של התוכן הנלמד וראיית "התמונה הגדולה": הנושא הכללי, קישור לחומר קודם, סקירה כללית של החומר שיילמד והקשר ביניהם.
  2. מאזנים בין פעילויות תחרותיות לבין אלה המבוססות על שיתוף פעולה תוך שימוש במתודות פדגוגיות מגוונות ומעשירות. ניתן מדי פעם לקיים פעילויות בהפרדה מגדרית.
  3. מתייחסים באופן שוויוני לשני המינים בשפה הדבורה ובשפה הכתובה. נוודא שהניסוח בדפי העבודה, במבחנים וגם בפנייה בעל-פה, פונה לשני המינים או שנדאג לשני נוסחים, בזכר ובנקבה.
  4. במהלך השיעור מקפידים לפנות לבנות ולבנים באופן שוויוני, רף הציפיות ואופי המשוב הניתן לכל אחת ואחד יהיו שוויוניים.

עוד רעיון - כלים יישומיים בכיתה

עוד רעיון - כלים יישומיים בכיתה

 

אפשר גם - צילום שיעור

אפשר גם - צילום שיעור

אפשר לצלם את השיעור, ולאחר מכן לבחון את התנהלותנו בו. נבדוק מה נעשה כנדרש משיעור במודעות מגדרית, מה דורש שיפור ומה כדאי לשנות.

 ניתן לעשות זאת בשני אופנים:

  1. אבחון עצמי בנושא הוראה רגישת מגדר
  2. ניהול שיח עמיתים המבוסס על תיעוד וידאו – בעקבות צילום עצמי נוכל לנהל שיח עם עמית/ה או עם צוות כדי לחקור את האני המקצועי שלנו. שיח מברר ולא שיפוטי.

טיפים

טיפים

מומלץ ליצור סביבת לימוד המאפשרת שיח באווירה כיתתית תומכת ומכבדת שתעודד את התלמידים/ות להעז לדבר ולשתף בסוגיות מעולמם החברתי והתרבותי בפתיחות וללא חשש משיפוטיות.

חשוב להתאים את חומרי הלמידה לאוכלוסיית בית הספר, הן בתכנים והן בפעילויות הנבחרות. 

רצוי לתת דוגמה אישית על ידי ארגון השיעור באופן שוויוני: מתן רשות דיבור שווה לבנים ולבנות, ניסוח בכתב ובעל-פה הפונה לשני המינים, מתן תפקידי הובלה לבנות, חלוקה לקבוצות מעורבות, שימוש בחומרים הקרובים לעולמם של הבנים ושל הבנות ועוד.

כדאי לשוחח עם התלמידות/ים בצורה גלויה על החשיבות באיזון מגדרי בשיעור.

שימו לב להתייחס להפרעות ולבעיות משמעת באופן שווה לבנים ולבנות, והציגו דרישות זהות לבנים ולבנות לפי הכישורים והיכולות ולא לפי השתייכות מגדרית. ממחקרים עולה כי מורות ומורים מתייחסים יותר להפרעות משמעת כשהן מבוצעות על ידי בנים.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

שיעור בראייה מגדרית הוא הזדמנות לעודד חשיבה ביקורתית על חומרי למידה קיימים ועל תופעות חברתיות בעבר ובהווה. כך ניתן לנקוט תפיסה שוויונית אמיתית שיש לה גם ביטויים התנהגותיים ולא ביטויים הצהרתיים בלבד.

המודעות לסוגיות מגדר עשויה לשנות את ההתפלגות הרווחת בהשכלה ובקריירה, שלפיה שדות ומקצועות מסוימים נתפסים עדיין כטריטוריה המתאימה לנשים או לגברים.

"משקפיים מגדריים" עשויים לחשוף את הדרכים הסמויות והמגוונות שבהן בנים ובנות מנותבים למסלולים נפרדים בחינוך המנציחים את הפערים הקיימים בין המינים בהשכלה, במעמד, בשכר, בדרגי הניהול ובייצוג במוקדי קבלת ההחלטות.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

סיפורים מתעוררים לחיים בשילוב מחוללי תנועה ומציאות רבודה
האם אפשר להפיח חיים בתמונה? מסתבר שכן. האם אפשר לשלב אותה במרחב הפיזי שלנו? בואו נראה
אתיקה וזכויות יוצרים במרחב הווירטואלי
המרחב המקוון מאפשר העתקה, שכפול, שינוי והפצה של תכנים שונים בקלות. אך האם מותר לנו לעשות שימוש כרצוננו בכל תוכן שמצאנו ברשת? מה אומר חוק זכויות היוצרים? ומה ...
יצירת אחריות משותפת וערבות הדדית
אקלים חיובי בכיתה ויצירת תחושת שייכות ואחריות הדדית הם מאפיינים חשובים המשפיעים על תחושת הרווחה של התלמידים, ויש להם קשר ישיר לפניוּת שלהם ללמידה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.