דלג אל

אספת הורים כללית

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים

מטרה

ניהול אספת ההורים באופן שייצור תשתית של אמון וגיוס ההורים לשותפות חינוכית מיטבית.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

סקר צרכים

בשבוע שלפני אספת ההורים נעביר שאלון קצר בין הורי הכיתה (אפשר ליצור טופס ב-Google Forms)
בשאלון נשאל אודות הציפיות והצרכים של ההורים מהאספה ההקרבה ובאה.

שאלות לדוגמה –

  • מה הם הנושאים שחשוב לכם להתעדכן לגביהם באספה?
  • על אילו שאלות תרצו לקבל מענה?
  • איזה מידע חשוב לכם לקבל?
  • ציינו רעיונות ונושאים שתרצו לשמוע עליהם בהרחבה באספת ההורים או לאורך השנה.
  • האם יש מסר שחשוב לכם להעביר למורה טרם האספה?

לאור ממצאי השאלון נתכנן את אספת ההורים וזאת תוך זיהוי נושאים, צרכים ושאלות שרלוונטיים להורים.
חשוב לציין כי הסקר חשוב הן לשם תכנון אספת הורים רלוונטית והן ככלי להעברת מסר והזמנה לשותפות וקשר מיטבי. אספת הורים שתהיה מבוססת על ממצאי הסקר, עשויה להעביר מסר שצוות ביה"ס, פועל מתוך הקשבה ומכוון לתת מענה לצרכים קיימים.

אספה הפוכה

המושג אספה הפוכה מושאל ממודל הלמידה הקרוי "כיתה הפוכה".
ב'אספה ההפוכה' נשלח להורים מבעוד מועד מצגת קצרה או סיכום תמציתי של עיקרי האספה.
הצוות יזמין את ההורים להגיע מעודכנים לאספה וישלח להם מראש את עיקרי המידע החינוכי אודותיו ישוחחו באספה.
המורה יזמין את ההורים לקרוא את המידע מראש.

ההורים יוזמנו לעיין בחומר שנשלח אליהם, לחשוב עליו ולבדוק באם עולים בהם רעיונות, שאלות, השראה, קושי, ספק, יוזמה ועוד.
יש לשים לב להורים שאינם דוברי עברית/ שאינם קוראים בעברית/ שאין ברשותם מחשב – עבור אותם הורים עלינו להנגיש את תכני ההרצאה, מראש (בשיחה אישית, בשיחת טלפון, בעזרת מתורגמן ועוד)
באספה עצמה המחנך יפתח בקצרה ויזמין את ההורים לשתף בנושאים ושאלות שחשובים להם, לאור החומר שנשלח אליהם.
האספה תתנהל כשיחה רבת משתתפים בהנחיית המחנך.
במידה שיהיו נושאים חשובים שלא יעלו על ידי ההורים, המחנך יוכל להוסיף נושאים חשובים שלא דוברו.

לאחר האספה

נייחד לעצמנו זמן לעיבוד מהלך האספה, נזהה מה חווינו (רגעי קרבה, קשר, התרגשות; רגעי ריחוק, קונפליקט או ספק). נרכז לעצמנו רשימת נושאים, שאלות והצעות שעלו ונשתף בהם את ההנהלה והצוות. אם עלו שאלות עליהן הבטחנו תשובה, נבררן ונחזור עם תשובה לכל ההורים או להורה מסוים, בהתאם לפנייה.

עוד רעיון - אספת הורים ותלמידים מקוונת

עוד רעיון - אספת הורים ותלמידים מקוונת

כאשר יש נושא חדש ומעניין שהתלמידים עוסקים בו, אפשר לקיים באחד הערבים מפגש מקוון אותו תנהל המחנכת, מביתה, וכל התלמידים וההורים יוכלו להתחבר דרך המחשבים הביתיים שלהם.
דוגמאות לנושאים שמתאימים לאספת הורים מקוונת –

  • לקראת המעבר לחטיבת הביניים (מומלץ שגם המנהלת והיועצת ישתתפו)
  • לקראת הטיול השנתי הראשון שכולל לינה מחוץ לבית
  • לקראת מסיבה כיתתית או אירוע כיתתי
  • לקראת השקת יוזמה ייחודית בית ספרית בתחום דעת כלשהו – קיימות, אמנות, ספורט, חינוך לבריאות, חינוך לקריירה, מיינדפולנס ועוד...

אפשר גם - תוכנית מפגשי הורים

אפשר גם - תוכנית מפגשי הורים

ניתן לחשוב על "אסיפת ההורים" גם באופן אלטרנטיבי, לא כמפגש חד-פעמי של עדכונים ומידע שמוביל צוות בית הספר, אלא כסדרת מפגשים שמהווה הזדמנות להעשרה ולחשיבה משותפת בסוגיות חינוכיות בוערות הנוגעות למאפייני הגיל. 

  • איך נבחר נושא?

רצוי לבחור סוגיות חינוכיות מורכבות שהמורים וההורים מתמודדים עמן מזוויות שונות, ואין להן פתרון פשוט אחד. נושאים אפשריים עשויים להיות: קשיים חברתיים, פיתוח מסוגלות, חשיפה למסכים, בריונות ועוד.

  • מי מעביר?

כדאי להזמין מקור ידע חיצוני שאינו מחנכ/ת הכיתה: מרצה חיצוני/ת, יועצת ביה"ס או דמות מהצוות הניהולי שמנוסה במיוחד בסוגיה הנדונה.

  • מי משתתף?

המחנכ/ת והורי התלמידים. כדאי להזמין מורים נוספים שמלמדים את הכיתה כדי לתת הזדמנות להיכרות, להיוועצות ולשיח שעשויים להוביל לחיזוק השותפות.

  • מבנה מומלץ למפגש

רצוי לפתוח בהצגת הסוגייה ובמתן ידע רלוונטי על ידי המומחה שהזמנו, ולאחר מכן לקיים דיון פתוח בהנחיית מנחה המפגש. ההורים והמורים הם שותפים שווים בדיון: כולם מחליפים רעיונות ודעות ולומדים זה מזה.

לקריאה נוספת:

תוכנית מפגשי הורים, בתוך כיתת מחוננים - המדריך למתקדמים (עמ' 82-81)

אפשר גם - I Will – I Wish

אפשר גם - I Will – I Wish

בסיום אספת הורים כללית אפשר לבקש מכל ההורים לעמוד במעגל, ולהציע לכל אחד ואחת לומר משפט אחד שמתחיל או ב- I wish (אני מאחל/ת...) או ב- I will (אני מתכוונ/ת לעשות...) לפי בחירתם, בהקשר של התכנים שהוצגו באספת ההורים או בקשר לשנת הלימודים בכלל. לדוגמה:

  • אני מתכוונ/ת לייצג את ועד ההורים של הכיתה בוועד הבית ספרי.
  • אני מתכוונ/ת לפתוח קבוצת וואטסאפ כיתתית ולנהל אותה.
  • אני מאחל/ת  לך המורה ולתלמידים שנה של סיפוק וצמיחה.

טיפים

טיפים

אם המורה צופה מראש שיש אווירה טעונה או שעלולה להיווצר בעיה באספת ההורים, כדאי להזמין מראש איש צוות נוסף שיצטרף לפגישה (רכז/ת שכבה, יועצ/ת, מנהל/ת – על פי העניין והצורך).

מומלץ להיעזר בעקרונות ניהול שיח באספת ההורים

אפשר לחלק באספה ברכה אישית להורים, שהתלמידים הכינו בכיתה מבעוד מועד, או לבקש מההורים להביא עמם לאספה ברכה שהם הכינו לילדים והמורה תמסור אותה לילדים למחרת בכיתה.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הערכות ביניים של החומר הנלמד בכיתה
הערכה מעצבת פירושה שאין לחכות להערכה המסכמת של פרק הלימוד כדי לקבל תמונת מצב על התקדמות התלמידים – אלא לקיים מדידות ביניים שיתנו למורה ולתלמידים תמונה עדכנית...
חיזוק הצלחות ועידוד המאמץ הלימודי
מה בין מאמץ להצלחה? השקעת מאמץ מגדילה את הסיכוי להצליח, והצלחה היא גורם מדרבן להמשיך ולהתאמץ. יצירת סרגלי מאמץ-הצלחה עם התלמידים
ייצוג המידע או הידע בדרכים מגוונות
האתגר לייצג ידע בצורה אחרת או בדרך הבעה שונה מזו שבה למדנו אותו, מחייב את הלומדים לעבד אותו ואת היחסים בין מרכיביו לעומק, ומשפר את ההבנה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.