בין הגוף לנפש קיים קשר הדוק והדדי, שאין לנתקו. לכן יש להבין תופעות גופניות על רקע תופעות נפשיות וגם להיפך. שילוב בין הגוף והנפש באמצעות הגברת המודעות לרגשות ולמחשבות, וכן שמירה על אורח חיים בריא, מובילים לאיכות חיים גבוהה יותר בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים.
יש מגוון כלים שיכולים לסייע לנו להעביר מסר זה הלאה אל התלמידים. למשל:
1. מיינדפולנס
ההגדרה של מיינדפולנס (בעברית: קשיבות), היא הפניית תשומת הלב להוויה של הרגע הנוכחי, ללא שיפוטיות וללא תגובתיות. בעת תרגול מדיטציה מסוג זה מחדדים את החושים ומאמנים את המוח להיות מודע יותר למה שקורה בגוף (נשימה, תנועה). מחקרים שונים מצביעים על כך שתרגול מיינדפולנס עשוי להשפיע על:
- הפחתה משמעותית ברמות הלחץ
- השקטת מחשבות מטרידות
- שינוי הרגלים ודפוסים מזיקים
- חיזוק המערכת החיסונית
- שיפור בתחושת הרווחה האישית
- שיפור ביכולת הקשב והריכוז
- ירידה בנטייה לאימפולסיביות ולהתנהגות אלימה
תרגול מיינדפולנס מעודד מודעות לתחושות גופניות על חשבון החשיבה האוטומטית. זוהי איכות של קשב שניתן להביאה לכל תחום או מצב בחיינו, וכתוצאה מכך לשפר את איכות החיים ואת היכולת להתמודד עם מתחים ולחצים.
דוגמאות לתרגילי מיינדפולנס:
- ספירת נשימות באמצעות האצבעות
יוצרים אגרופים עדינים באמצעות כפות הידיים. עם כל נשימה משחררים אצבע אחת מכף היד. לדוגמה:
- בשאיפה הראשונה משחררים מהאגרוף את האגודל השמאלי. משתהים ושמים לב לנשיפה.
- בשאיפה הבאה משחררים את האצבע השמאלית. משתהים ושמים לב לנשיפה.
- ממשיכים כך עד ששתי כפות הידיים יהיו פתוחות לגמרי.
- ניתן להוסיף אמירת "אוֹם" עם כל אצבע שנפתחת. - תרגיל המעלית
מדמיינים מעלית עם שלוש קומות (ילדים גדולים יותר לעיתים מעדיפים לדמיין מעלית עם מספר רב יותר של קומות):
- דמיינו עכשיו שהמעלית נמצאת בגופכם. כאשר אתם יושבים, דמיינו שהחלק העליון של המעלית הינו מהראש שלכם עד לחזה. החלק הבא הינו מהחזה עד לבטן והחלק השלישי הינו מהבטן עד לרגליים.
- התחילו בקודקוד הראש: בשאיפה דמיינו את דלתות המעלית נפתחות, ואת האוויר שנכנס, מרענן את המעלית, כמו שהחדר מתרענן עם משב של אוויר כשפותחים את החלון.
- בנשיפה דמיינו את המעלית יורדת מהראש שלכם עד לחזה. השתהו מעט לפני השאיפה.
- בשאיפה שוב דמיינו את הדלתות שנפתחות והאוויר שנכנס, ובנשיפה הבאה דמיינו שהמעלית יורדת עוד קמה, עד לבטן. כך, עד לקומה התחתונה.
ראו גם את הפרקטיקה: מודעות רגשית (מיינדפולנס)
2. צביעת מנדלות
צביעה שקטה ומרוכזת היא דרך נפלאה לעודד ריכוז, יצירתיות וביטוי עצמי, ולחבר בין הגוף לנפש. מנדלות הן דפוסים מעגליים המייצגים את היקום ללא התחלה או סוף. ארגנו מקום שקט שבו הילדים יוכלו להתמקד בצביעה שקטה, תוך הבעה עצמית, יצירה ודמיון.
ראו לדוגמה: איך לצייר מנדלה עם ילדים
3. דמיון מודרך
זוהי שיטה עוצמתית ונעימה שבה נעשה שימוש בעולם הדימויים כדי להשפיע על תהליכים רגשיים, מחשבתיים והתנהגותיים. היא תורמת לחיזוק הביטחון העצמי, לשחרור רגשות שלילים, ולהעצמת יכולות של קבלה ונתינה.יכולת החיבור של ילדים אל עולם הדמיון היא טבעית ופשוטה בדרך כלל.
שלבי הדמיון המודרך:
- שלב ראשון: הרפיה
בשלב הראשון לומדים להרפות את הגוף, להתחבר לנשימה, "לשחרר" מחשבות ולהגיע למצב של רגיעה כמה שיותר עמוקה, כשהמטרה היא ליצור קשר עם התת-מודע. - שלב שני: הדרכה
לאחר שלב ההרפיה יוצאים למסע על כנפי הדמיון. כל הדרכה מיועדת לנושא מסוים: להקניית ערכים, לפתרון בעיה וכדומה, ומכאן שבחירת הסמלים והדימויים אשר יהיו שזורים לאורך המסע ויסייעו לנו להוביל את הילדים למקום חיובי, מותאמת למטרה הנקודתית.
דימויים לדוגמה:
- בועת קסם אליה הילדים מכניסים זיכרונות שמחים ומייצרת שקט פנימי ורגיעה.
- תיבת אוצר שבעזרתה הילדים לומדים לקבל את השונה.
- שטיח מעופף שבעזרתו לומדים לשחרר רגשות שליליים.
- מגן דוד, שהילדים משתמשים בו לשמירה והגנה על עצמם.
ניתן להמציא שלל דימויים שונים, ולהשאיר מקום לדמיון של הילדים.
ראו גם: הבעת רגשות באמצעות דמיון מודרך