דלג אל

חיזוק תחושת החוסן

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

להעניק כלים להתמודדות בשעת אירועי דחק ומשבר

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלושת כובעי הקסם (ע"פ פעילות מאת מרכז חוסן ע"ש כהן האריס)

מהלך הפעילות

ברגעי לחץ וקושי תלמידים צעירים שמחים תמיד לעיסוק הפגתי ומסייע. עיסוק שנותן תוקף לתחושות המורכבות שהם חווים, אך בה בעת מעניק להם גם פתח להפוגה מחשבתית ורגשית.

עת תלמידינו מתמודדים עם קושי, מורכבות ואולי אף עם איום הם יוכלו להשתמש במודל "שלושת כובעי הקסם". שלושת הכובעים מייצגים שלוש אסטרטגיות התמודדות והייצוג שלהן כ"כובעים" מאפשר לתלמידים לזהות את הבחירה שהם עושים עת הם בוחרים לחבוש את הכובע המסוים:

נעודד את התלמידים לחבוש את הכובעים (אמיתיים או מדומיינים) עת הם מתמודדים עם פחד, לחץ או דאגה.

הכובע האדום יעזור להם לשתף ברגשות המורכבים ולקבל תוקף להרגשה.
הכובע הצהוב יעזור להם לגייס את הדמיון והמחשבות החיוביות ככוח וכעוצמה פנימית ששומרת עליהם.
הכובע הירוק יעזור להם להתרחק מעט ממוקד הקושי, ולזמן לעצמם הפוגה או רגע של הנאה כהזדמנות להתחזקות.

תמיד אפשר גם להזמין את התלמידים ליצור או לצייר עבור עצמם את הכובעים.

נוכל גם לשאול –
אילו יכולתם לבחור לעצמכם כובע קסם נוסף עבור רגעי לחץ ומשבר, מה היה צבעו ואיזה כוח הייתם רוצים שהוא יעניק לכם?

עוד רעיון - עש"ן ד"ק (מרכז חוסן ע"ש כהן האריס)

עוד רעיון - עש"ן ד"ק (מרכז חוסן ע"ש כהן האריס)

ימים מורכבים בהם השגרה מופרת על ידי מצבי לחץ, חירום או משבר, מאופיינים בהצפה של רגשות קשים כמו פחד, כעס, דאגה, עצב. כדי להתמודד עם הצפת הרגשות, חשוב לעצור לרגע ורק אז לפעול באופן שקול ונכון.

איך עוצרים? בעזרת צירוף המילים – עש"ן ד"ק

פעולה לפי שלבי עש"ן ד"ק מסייעת לנו להגיב בצורה מאוזנת במצב שבו הרגש מאיים להציף אותנו.

חשוב ללמד את התלמידים את מודל עש"ן ד"ק כך שיהיה זמין עבורם באירועי שגרה (התרגשות לקראת מסיבה או מבחן, לקראת הופעה או משחק חשוב). הם יוכלו להשתמש במודל  גם באירועי לחץ וחירום כגון מריבה או קושי במבחן, וכמובן שהוא יהיה זמין להם ונגיש גם באירועי לחץ ומשבר חריגים כגון תקופות מתח בטחוני, מתח בריאותי ועוד.

שלבי עש"ן ד"ק

ע – עצור
אני לוקח/ת פסק זמן, שמ/ה מעצור למחשבותיי העכשוויות ונותנ/ת לעצמי פקודת "עצור".

ש – שרירים
אני מעביר/ה את המיקוד לגוף ולשרירים, מכווצ/ת את אגרופיי בזמן שאני לוקח/ת נשימה אחת עמוקה ואיטית, ואז משחרר/ת את שרירי אגרופיי בזמן שאני נושפ/ת את האוויר החוצה באיטיות. טססס... 

נ – נשימה
אני לוקח/ת נשימה איטית אחת או אפילו שתיים.

ד – דיבור עצמי מרגיע
אני משתמש/ת בדיבור פנימי מרגיע או בדימוי חיובי, ואומר/ת לעצמי משפטי מפתח כמו: "אני סומכ/ת על עצמי", "איני לבד", "זה רק מצב זמני". בנוסף, אני נזכר/ת בדימוי חיובי של חוויה טובה שעברתי, וחווה אותה שוב בדמיוני במשך מספר שניות.

ק – קדימה
עכשיו אני יכול/ה לנוע קדימה ולהתמודד טוב יותר עם המצב, או להניח לכך ולחזור ולנסות להתמודד עם זה בהמשך.

ראו: מודל עש"ן ד"ק - גרסה להדפסה

אפשר גם - דרכי התמודדות

אפשר גם - דרכי התמודדות

הקרנת הסרטון לשחק על המים אשר מציג התמודדות של קבוצת ילדים עם מצב של חוסר ולבחון יחד כיצד השיטה שלנו "עובדת" אצלו. מה אפשר לשנות או להציע ומה מתוך דרכי ההתמודדות שלהם אני יכול/ה לקחת לעצמי

אפשר גם - ליסודי: פרחי האביב של הכיתה – ללמידה מרחוק

אפשר גם - ליסודי: פרחי האביב של הכיתה – ללמידה מרחוק
  1. מאזינים יחד לשיר אי שם בלב.
  2. מקיימים שיח משתף בעקבות מילות השיר: רגשות, תחושות, צרכים וכוחות פנימיים שיכולים לעזור לנו בהתמודדות כשקשה לנו, מה תפקיד החברים בשמירה על "הפרח" – עלינו ועל החוסן שלנו.
  3. מבקשים להביא יחד את האביב לכיתתנו: כל תלמיד/ה מכינ/ה פרח משלה/משלו, ועל גבי עלי הכותרת כותבים את הכוחות אותם כל אחד ואחת מאיתנו מביא/ה לכיתה.
  4. אפשר להכין סרטון כיתתי עם תמונות של התלמידים ופרחי הכוחות שלהם, לצלילי השיר אי שם בלב.
  5. כשחוזרים ללימודים הפיזיים בכיתה, התלמידים יביאו עימם את פרחי הכוחות שלהם ויחד נערוך תערוכת פרחי כוחות.

(מבוסס על פעילות בביה"ס מעוז המכבים, מודיעין-מכבים-רעות)

אפשר גם - ללמידה מרחוק: מחברת מסע

אפשר גם - ללמידה מרחוק: מחברת מסע

בזמנים של למידה מרחוק, אפשר ליצור עם הילדים מחברת אישית שבה יוכלו לבטא את עצמם ולכתוב חוויות, רגשות, תהיות ותחושות מתקופת השהות בבית.

  • במהלך שיעור חינוך סינכרוני שנקבע עם המחנכ/ת (רצוי לפחות שני שיעורים בשבוע), התלמידים יקבלו משימות כתיבה או ציור שיאפשרו הבעה בכתב ומתן ביטוי אישי רגשי. 
  • השיעור הראשון יוקדש לעיצוב כריכת המחברת על ידי הילדים, כדי לאפשר חיבור אישי למחברת המסע והבעה ייחודית של כל תלמיד/ה.
  • מהשיעור השני ואילך, בכל שיעור נציג לתלמידים משימה (או ניתן להם לבחור מבין 3-2 משימות אפשריות). כדאי להכין מראש בנק משימות.
  • נאפשר לתלמידים להציג את התוצרים שלהם ולספר לחבריהם על דברים שכתבו או ציירו במחברת המסע שלהם. נעודד הבעה אישית, פירגון הדדי ושיח רגשי כדי לחזק את תחושת החוסן בקרב כל התלמידים.

טיפים

טיפים

לאורך השנה, ברגע קושי ומשבר, עת נחשפים למצב לחץ או לאי-ודאות, נערוך בכיתה סימולציות של שני המודלים ונחקור אותם ואת השפעתם עלינו.

ניתן לתרגל את השיטות בשיחות אישיות עם תלמידים שמשתפים בהתמודדות עם אי-ודאות, לחץ או קושי.

אפשר לחשוב על השיטה גם עת לומדים על דמויות שהתמודדו עם מצבי קושי ומשבר ולחשוב כיצד המודלים יכולים היו לסייע להן.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

משוב מקדם למידה פורמלי (משוב בכתב)
מה ההבדל בין Feedback ל-Feedforward? ואיך משוב כתוב של המורה או של החברים לכיתה, יכול לקדם באופן מיטבי את תהליכי הלמידה שלנו – מורים ותלמידים כאחד?
הטלת ספק
ששת כובעי החשיבה של דה בונו, שגרת טען-תמוך-שאל, מה גורם לך לומר זאת? איפכא מסתברא – ועוד כלים שיעזרו לכם לעודד את התלמידים לחשוב באופן ביקורתי ולהטיל ספק
התמודדות עם סטריאוטיפים והכללות
איך נלמד לשים לב מתי הדעות שלנו אודות אנשים מבוססות על גיל, מגדר, דת, תרבות, עושר וכדומה? וכיצד נהיה מודעים יותר לאופן שבו סטריאוטיפים עשויים להשפיע על העמדו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.