דלג אל

ראיונות עם דמויות היסטוריות

למאגר הפרקטיקות
ראיונות עם דמויות היסטוריות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

כותב הפרקטיקה:
צוות הפיקוח על היסטוריה בחמ"ד וצוות ההדרכה תשפ"ה, מזכירות פדגוגית

צורך

הפרקטיקה עונה על הצורך להפוך את הלמידה ההיסטורית חווייתית ומשמעותית, תוך כדי פיתוח חשיבה ביקורתית והבנה מעמיקה של התקופה הנלמדת. באמצעות ראיונות עם דמויות היסטוריות, התלמידים לומדים לא רק על העובדות אלא גם על המניעים, הדילמות והרגשות שמאחורי האירועים ההיסטוריים.
כמו כן, תלמידים מתקשים לעיתים להבין לעומק את הדמויות ההיסטוריות וההשפעה שלהן מעבר לעובדות.
הפרקטיקה נועדה לחבר את התלמידים לנושא הלימוד דרך דיאלוג אישי עם דמות היסטורית, תוך כדי שימוש בבינה מלאכותית ליצירת תשובות אותנטיות ומעוררות מחשבה.
הפרקטיקה כוללת פיתוח חשיבה ביקורתית על התשובות שהתקבלו והסקת מסקנות.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב 1: הכנה

1. בחירת דמות היסטורית:

  • המורה יציג רשימה של דמויות היסטוריות, הרלוונטיות לנושא הנלמד (כגון: בנימין זאב הרצל, מנחם בגין, יצחק שדה, הארייט טאבמן, רש"י, יהודה המכבי או צ'רצ'יל).
  • התלמידים יתחלקו לזוגות או לשלישיות ויבחרו דמות אחת שהם ירצו "לראיין".

2. איסוף מידע:

  • המורה יבקש מהתלמידים לאתר מידע בסיסי על הדמות מתוך מקורות מהימנים, כגון ספרי לימוד, ויקיפדיה או חומרי שיעור, כולל:
    ● מתי ואיפה חיה הדמות?
    ● הרקע שלה והשפעתה ההיסטורית.
    ● אירועים מרכזיים שבהם הייתה מעורבת.
    ● עובדה מעניינת או ייחודית עליה.
  • המורה יבקש מהתלמידים לתעד את מקורות המידע.
  • המורה יבקש מהתלמידים לכתוב תקציר על הדמות – פתיח לריאיון הכולל פרטי מידע היסטוריים חשובים.

3. כתיבת שאלות:

  • המורה יבקש מהתלמידים לנסח שאלות עובדתיות (מה, מתי, איפה).
  • המורה יבקש מהתלמידים לנסח שאלות על מניעים ודילמות (למה, כיצד).
  • מומלץ לבקש מהתלמידים לנסח 5-4 שאלות על תחושות ומחשבות, כגון:
    o מה הוביל אותך לפעולה או לעשייה?
    o מה היה הרגע המשמעותי ביותר עבורך?
    o עם אילו קשיים התמודדת במהלך חייך?
    o מה היית רוצה ללמד אותנו היום?

חשוב שהמורה יבדוק את הרלוונטיות ההיסטורית של כל שאלה.

שלב 2: יצירת הריאיון

1. שימוש בבינה מלאכותית:
המורה ינחה את התלמידים לכתוב פרומפט לכלי בינה מלאכותית, כגון ChatGPT.
פרומפט לדוגמה:
אני רוצה לראיין את (שם הדמות). אנא התנהג כאילו אתה (שם הדמות) וענה על שאלותיי באופן מדויק היסטורית, באופן אישי ומעורר השראה.

המורה ינחה את התלמידים להוסיף לפרומפט את התקציר שהם כתבו על הדמות כדי לחדד את הדיוק ההיסטורי.
כמו כן, המורה ינחה את התלמידים לבקש תשובות המשלבות מידע עובדתי עם היבטים אישיים.

2. ביצוע הריאיון:
המורה יבקש מהתלמידים לשאול את השאלות זו אחרי זו בסדר הגיוני.
המורה ינחה את התלמידים לתעד ולשמור את התשובות שהתקבלו.
המורה יסביר לתלמידים כיצד נראה ריאיון - לעיתים יש צורך בשאילת שאלות המשך שלא תוכננו מראש בהתאם לתשובות. המורה יסביר כי הוא מצפה לראות שאלות כאלו בריאיון.

שלב 3: ניתוח ביקורתי

1. בדיקת דיוק היסטורי:

  • המורה יבקש מהתלמידים לבדוק במקורות מידע מהימנים (כגון, ספרי לימוד או ויקיפדיה) את התשובות שקיבלו.
  • אם נמצאו סתירות או אי-דיוקים, על התלמידים לציין אותם ולהסביר מדוע הם לא תואמים את המציאות ההיסטורית.

2. כתיבת מסקנות:

התלמידים יכתבו מסקנה קצרה:

  • מה למדו על הדמות?
  • מה הפתיע אותם בתשובות שקיבלו?
  • איך הדמות מסבירה ערכים או תובנות רלוונטיות כיום?

שלב 4: יצירת תוצר - עיבוד והצגה בכיתה

  • עיצוב דף עיתון היסטורי:
    o התלמידים יפתחו תבנית "עיתון היסטורי" בקנבה או בכלי דומה.
    o התלמידים יערכו את הריאיון בפורמט עיתונאי.
    o יש לכלול:
    ▪ כותרת מעניינת לריאיון.
    ▪ פסקת פתיחה המציגה את הדמות (על פי התקציר שכתבו).
    ▪ השאלות והתשובות הנבחרות.
    ▪ תמונה של הדמות, אם קיימת, או כל מקור חזותי רלוונטי אחר.
    ▪ פסקת סיכום קצרה עם התובנות שלהם.
    בפסקה יש להתייחס לרפלקציה על אמינות הריאיון, לזיהוי תובנות היסטוריות חדשות ודיון בערך המוסף של הריאיון להבנת התקופה.

שלב 5: שיתוף ודיון

  • הצגת דפי העיתון בכיתה.
  • פתיחת דיון על הניתוחים והסקת המסקנות:
    o מה היה המעניין ביותר?
    o האם אפשר לראות את האירוע ההיסטורי או את הדמות באופן שונה בעקבות הריאיון?
    o איך היו פועלים אחרת באותה תקופה?
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

- מומלץ לערוך השוואה של ראיונות שערכו תלמידים שונים לאותה דמות - מה דומה ביניהם ומה שונה ומדוע?

- כמו כן אפשר לערוך מעין "דיבייט היסטורי", שבו כל תלמיד מציג את עמדתה של הדמות שעליה למד בנושא מסוים (לדוגמה, הרצל מול פינסקר - מה הדרך הנכונה להקים מדינה ליהודים?).

- ההצעות הללו חשובות מכיוון שהן מאלצות את התלמידים לקרוא ולהבין לעומק את הריאיון, כך שיוכלו לעמוד מאחוריו גם בצורה מילולית ובהבעה בעל פה ולא רק להעתיק את הטקסט שהבינה נתנה.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

מומלץ ליצור עיתון תקופתי, המשלב ראיונות שערכו כמה קבוצות של תלמידים.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • חשוב לעורר מודעות לחשיבות של אימות מידע מול מקורות מהימנים.
  • חשוב להדגיש את ההבדל בין עובדות היסטוריות לבין פרשנות.
  • הפעילות מתאימה במיוחד לנושאים היסטוריים בעלי עומק ערכי, כגון מאבקים חברתיים, פריצות דרך ותהליכים פוליטיים.
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

עמיות יהודית: ישראל ומדינות דוברות ספרדית
יצירת תיאור גרפי אטרקטיבי שממחיש את הטקסט.
תכנון משימות לתומכי הוראה
עבודה עם מבוגר/ת או חונכ/ת נוספ/ת באותו חלל, מסייעת בפיתוח תרבות של שיתוף. היא מזמנת למורה אפשרות להתבונן מחדש על ההוראה ועל שיקולי הדעת שבבסיסה ולספק מענה מ...
התנסות מדורגת עם צ'אט
מתוך הבנה שהבינה המלאכותית היוצרת כאן כדי להישאר, על תחום הדעת לאמץ את הפוטנציאל של הבינה המלאכותית כחלק בלתי נפרד משילוב שימוש חופשי באינטרנט בזמן הוראה, למ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.