למידה שיתופית במרחב המקוון מאפשרת לשתף פעולה עם קבוצות מקצועיות ברחבי הארץ והעולם וללמוד להתנהל בעולם הגלובלי ביעילות, מתוך אחריות וכבוד הדדי. כמו כן למידה מסוג זה מאפשרת מפגשים רב-תרבותיים בין אוכלוסיות שאינן יכולות להיפגש במציאות, ועשויה להפחית תפיסות סטריאוטיפיות בין תרבויות. הפעילות מאפשרת רכישת ידע רלוונטי, מיומנויות ללמידה עצמאית, עבודה בקבוצות, דיבור מול קהל ומוטיבציה ללמידה.
המהלך המרכזי בפרקטיקה זו מציע פעילות משותפת לכיתות בבתי ספר שונים סביב נושא משותף. הוא מיועד למורים שכבר התנסו בלמידה מקוונת שיתופית בכיתתם.
בהמשך מוצעים עוד רעיונות המבוססים על פעילויות מתוך תוכניות מאורגנות של משרד החינוך וכיצד ניתן להצטרף לתוכניות אלה.
הערה: על למידה בכיתה שמעודדת שיתופיות בין תלמידים אך אינה מקוונת, ראו את הפרקטיקה: למידה שיתופית
מהלך: למידה מקוונת שיתופית בין בתי ספר סביב נושא משותף (מיועד למורים מנוסים)
- יוצרים קשר עם מורה עמית/ה מבית ספר מיישוב אחר בנוגע לנושא לימודי או לאירוע מיוחד.
- מתכננים יחד מהלך קצר של שניים עד ארבעה מפגשים.
- מסכמים באיזה אופן תתבצע הפעילות. יש שתי אפשרויות:
- א. אם שני בתי הספר משתמשים באותה סביבה דיגיטלית (גוגל קלאסרום, מיקרוסופט טימס, מוודל), ניתן ליצור לשתי הכיתות כיתה אחת בסביבה זו.
- ב. לחילופין אפשר לקבוע שמורה אחת פותחת כלי דיגיטלי או מצגת שיתופית, ומעבירה את הקישור למורה השנייה.
נתמקד באפשרות ב': פעילות במצגת שיתופית ומפגש סינכרוני לשתי הכיתות. נדגים את המהלך באמצעות פעילות משותפת של בית ספר חילוני בתל אביב ובית ספר דתי בירושלים, שנערכה בעקבות דמויות היסטוריות הקשורות בשתי הערים.
המפגש בין בית ספר דתי וחילוני סביב פעילות מקוונת משותפת, יוצר הזדמנות למפגש רב-תרבותי נינוח ומעשיר.
דוגמה: למידה באמצעות מצגת שיתופית ומפגש סינכרוני בעקבות דמויות היסטוריות
1. הכנה
פותחים מצגת שיתופית ובתוכה דמויות היסטוריות שנבחרו על ידי שתי המורות ושיש להן קשר לערים תל אביב וירושלים. משתפים קישור שפתוח לעבודה לכולם.
2. פעילות בכיתת האם
תחילה מקיימים עבודה כיתתית, כל כיתה בנפרד.
- מחלקים את הכיתה לקבוצות.
- כל קבוצה מקבלת דמות מהמצגת ואוספת עליה נתונים, תמונות, וסרטונים המייצגים את הקשר של הדמות לעיר שלהם.
- מסבירים לתלמידים ששתי הכיתות וכל הקבוצות עובדות על אותה מצגת שיתופית, ואת המשמעות והאחריות בעבודה על מסמך שיתופי – כולם רואים הכול, לא מוחקים דברים של אחרים וכו' (ראו למשל: דגשים בעבודה על מסמך שיתופי Google docs).
- התלמידים מקבלים את הקישור למצגת ומוסיפים את האינפורמציה שבחרו.
ראו לדוגמה: מצגת דמויות היסטוריות (גרסת PDF)
שימו לב! שלב זה יכול להתבצע בכיתה, או בעת הצורך בלמידה מרחוק. במקרה כזה עורכים מפגש סינכרוני, ובמפגש מתחלקים לקבוצות בחדרים.
ראו: הדגמת מפגש בחדרים
3. פעילות מקוונת בין-כיתתית
מקיימים מליאה של שתי הכיתות ביחד במפגש סינכרוני. עורכים היכרות בין הקבוצות, וכל קבוצה מציגה את הדמות ושואלת חידה על הדמות שלה.
כדי להרחיב את ההיכרות ואת העניין, מאפשרים למספר תלמידים להציג במליאה שאלות לתלמידי הכיתה השנייה. שאלות לדוגמה שעלו במפגש:
- מה מיוחד בבית הספר שלכם?
- כמה שעות לומדים ביום?
- מהם המשחקים הפופולריים אצלכם?
- איך זה יכול להיות שאתם בית ספר דתי, אבל יש בנים ובנות בכיתה?
4. מפגש סיכום בכיתות האם
מציגים את תוכנת Google earth (ראו סרטון הדרכה, מט"ח).
עוברים בין האתרים שהקבוצות הציגו במצגת, ולומדים תוך כדי הסיור על העיר השותפה לפעילות.
כדאי לשלב גם שיח רפלקטיבי על הפעילות המשותפת –
- ממה נהנינו?
- מה גילינו על הכיתה השנייה שלא ידענו קודם?
- מה למדנו על עצמנו בתהליך?
(מבוסס על פעילות של המורה אלה שגיא מבית הספר ישגב בתל אביב, והמורה רחל אביגד, הרובע היהודי, ירושלים)