פרקטיקה זו מציגה מודל עבודה הקשור ביצירת "מרחב חינוכי מגדל": מרחב זה נוצר כאשר מאפשרים לכלל השותפים למפגש להנכיח את עצמם כסובייקטים מבחינת הערכים, הידע והמיומנויות שהם מביאים איתם.
לדוגמה, מפגש בין-תרבותי עם תלמידים עולים בבית הספר, כרוך לעיתים בהתנגשות בין ערכים ותרבויות. מרגע שהשותפים מנכיחים את עצמם, נפתחת הזדמנות לדיאלוג חינוכי מצמיח. תוצרי השיח יכולים להיות שונים ומגוונים ולא בהכרח יובילו להסכמה ולתמימות דעים, אך עצם האפשרות לפגוש את האחר באחרות שלו, מקדמת את ההקשבה והאמפתיה ומאפשרת את הגדילה בתוך השיח הבין-תרבותי.
הצעות למהלך: כשאני נכנס/ת לנעליים של...
1. פתיחה במליאה: נכנסים לנעליים
- נביא לכיתה זוג נעליים אחד או יותר, רצוי מגושמות או מעוררות צחוק, ונבקש מתנדבים כדי להיכנס לנעליים ולבצע ריקוד או קפיצה.
- אפשרות נוספת: נבקש מחמישה מתנדבים להחליף נעליים זה עם זה, וללכת, לקפוץ או לרקוד.
- נשאל: איך הייתה ההרגשה? (סביר להניח שנשמע תשובות כגון: לא נוח, לוחץ, משונה)
- נשאל: האם אתם מכירים את הביטוי "להיכנס לנעליים של מישהו"?
מהי משמעות הביטוי? - נסביר: הפירוש של "להיכנס לנעלי האחר" הוא לנסות להבין על מה חשב, מדוע עשה כך או אחרת ואילו אפשרויות עמדו בפניו. קשה לנו להיכנס לנעליו של האחר ולראות את עמדותיו מנקודת מבטו משום שאנו לא מורגלים בכך. זו לא פעולה קלה, אך רק כך אפשר לחיות ביחד.
2. קריאת השיר: כשאני נכנסת לנעליים של...
- בעקבות קריאת השיר, התלמידים יענו על השאלות:
- כשאני נכנס/ת לנעלי הבית שלי אני...
- כשאני נכנס/ת לנעלי עולה חדש/ה אני....
- כשאני נכנס/ת לנעלי העולה ועומד/ת בתור להסעה אני...
- כשאני נכנס/ת לנעלי העולה ואיני מבינ/ה על מה כולם צוחקים אני...
- אפשר לשנות את השאלות בהתאם למציאות הבית ספרית, כשהכוונה היא לגרום לתלמידים לדמיין איך היו פועלים ומרגישים במקום "האחר".
3. זוגות: "נכנסים לנעליים" ודנים לכף זכות
- נחלק את הכיתה לזוגות. כל זוג יקבל דף משימה. נסביר את ההוראות הכתובות על הדף ונבקש למלא את המשימה – בכל דף יש תיאור של מקרה מסוים, משתי נקודות מבט של שני משתתפים.
כל אחד מהזוגות מקבל את תיאור המקרה מנקודת מבט אחת בלבד, והוא אמורה ללמד זכות על המשתתף השני באירוע. - נציע לזוגות שרוצים בכך, לשתף את הכיתה באופן שבו הם "נכנסו לנעליים" של הדמויות.
- נגבש יחד מסקנות ונכתוב אותן על הלוח. למשל:
- קשה להיכנס לנעליים של מי שהגיעו מתרבות אחרת ולכן אי-אפשר לדון אותם לרעה.
- כשמסתכלים על המעשה מנקודת מבט שונה, משתנה כל התמונה.
4. אישי: דף משימה שבועי
- נחלק לכל תלמיד/ה דף משימה שבועי. נסביר כיצד לבצע את המשימה ונבקש להגישה בתום שבוע – התלמידים מתבקשים לכתוב במהלך השבוע מקרים שבהם "נכנסו לנעליים" של מישהו שפגע בהם, והצליחו ללמד עליו זכות.
ראו לדוגמה: דף משימה
5. סיכום: שיתוף והכנת פלקט כיתתי
- כעבור שבוע, נאסוף את התוצרים במליאה. נבקש מהתלמידים לספר על חוויות הקשורות למשימה, ונדגיש שאנחנו מעוניינים לשמוע סיפורים שהיה בהם קונפליקט כדי ללמוד מהם, כמובן תוך שמירה על פרטיות והקפדה לא לבייש מישהו בפני הכיתה.
- כל אחד ואחת מהתלמידים יבחרו נעל, יגזרו אותה וידביקו על פלקט שכותרתו: כשאני נכנס/ת לנעליים של אני...
מבוסס על הפעילות: אל תדון את חברך עד שתיכנס לנעליו, המינהל לחינוך דתי
ראו גם את הפרקטיקות: אמפתיה לזולת, הכרת השונה