דלג אל

  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים

מטרה

להתנסות בבניית טיעונים המבוססים על מידע ומנומקים ערכית, סביב אירועים אמיתיים או תיאורטיים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך
  1. נבחר נושא או דילמה ערכית, חברתית או מדעית, הקשורה לחיי הקבוצה או לאירועים היסטוריים.
    לדוגמה: המתת חסד, עונש מוות, תרומת איברים, פדיון שבויים תמורת שחרור מחבלים, הסתכנות למען פצוע בשדה הקרב, האם מדינת ישראל היתה צריכה לצאת למבצע אנטבה, חולה במחלה נדירה הזקוק לתרופה שלא נכנסה לסל התרופות, תשלום דמי אבטלה למישהו שמסרב להצעת עבודה ועוד).

  2. נהפוך את חלל החדר לבית משפט – סידור השולחנות לשופטים במרכז, לסנגורים מימין ולקטגורים משמאל, דוכן עדים לצד שולחן השופטים. רצוי שהמשתתפים ילבשו בגדים המתאימים לתפקידיהם. 

  3. ננסח את כתב האישום – מי הנאשם? מי התובע/ים? מהם סעיפי האישום?

  4. נבחר בעלי תפקידים למשפט על פי עמדתם האישית, או בניגוד לעמדתם האישית או בהגרלה. נאפשר לתלמידים השחקנים זמן הכנה.

    • הסנגורים ינסחו כתב הגנה, והקטגורים ינסחו כתב תביעה שיכלול עובדות, מהות העבירה והעילה למשפט, מניעים, פגיעה בנורמות החברתיות והערכיות ופרטים רלוונטיים נוספים.

    • השופטים יכינו שאלות העולות מסעיפי האישום, להבהרת מושגים וערכים עקרוניים, להבהרת חוקים ותקנונים וכדומה.

    • העדים ייקבעו על ידי התביעה וההגנה ויוכנו על ידיהן. שלושת סוגי העדים הם: עדי עובדות, עדים מומחים, עדי אופי. העדים יוכלו להביא עדויות ומוצגים לביסוס עדותם.

    • כדי לשתף יותר תלמידים בתהליך, אפשר להשתמש גם בחבר מושבעים כפי שמתקיים במערכות משפט במדינות אחרות. פסק הדין ייקבע על ידי המושבעים.

  5. נכריז על פתיחת הדיון וננהל את המשפט על ידי הצגת טיעוני התביעה וההגנה, שאלות השופטים, הצגת עדויות וחקירת העדים, נאומי סיכום של הקטגוריה והסנגוריה ולבסוף קבלת החלטה על ידי חבר המושבעים. קבלת ההחלטה תיעשה לאחר בחינת חלופות שונות, השוואה ביניהן והערכת ההשלכות הצפויות לכל החלטה.

  6. לאחר המשפט נקיים דיון מסכם בקבוצות על ההיבטים הקשורים לחוק ולמשפט בנושא הנדון
    ובהשלכות הנובעות מן ההחלטות שהתקבלו. שאלות לדיון: האם הטיעונים שהוצגו היו משכנעים?
    מה הייתה האסטרטגיה של התובעים והנתבעים? האם הצליחה? האם שיניתם את עמדותיכם בעקבות המשפט?

עוד רעיון - משפט מבוים ככלי להערכה

עוד רעיון - משפט מבוים ככלי להערכה

 

אפשר גם - דוגמאות בתחומי דעת

אפשר גם - דוגמאות בתחומי דעת

באזרחות: משפט סביב השאלה האם ראוי שבית המשפט יתערב בהחלטות הכנסת ויפסול חוקים חדשים.
בספרות: משפט לאבא או לבן ב'לשבור את החזיר' מאת אתגר קרת (מי צודק? לשבור את החזיר או "לשחרר" אותו).
בביולוגיה: זוג מבקש מבית המשפט להתיר להם לבצע סריקת מוח לעובר כדי לוודא שהתינוק חכם מספיק.
בשיעור חינוך: ילדה שרוצה לשחק בנבחרת הכדורגל של בית הספר הכוללת רק בנים.
במדעים: אדם שטוען שהעולם הוא שטוח ודורש שבתי הספר ילמדו את התיאוריה הזו.
בתנ"ך: משפט לשאול המלך על היחס שלו לדויד בן ישי; משפט בפרשת קין והבל (ראו מצגת לדוגמה: בי"ס שקמה יד מרדכי; וגם: דוגמה להכרעת דין); ראו גם: תגובה לכתב אישום בפרשת פנחס

טיפים

טיפים

- אפשר להכין כרטיסיות עם נימוקים לכל הדמויות הלוקחות חלק במשפט. הנושא הנבחר צריך להיות עם טיעונים כבדי ערך לשני הצדדים. 
- כדאי לאפשר לקהל במשפט לשאול שאלות לאחר הצגת הטיעונים של הסנגוריה והקטגוריה, או להוסיף טיעונים לצד זה או אחר.
- חשוב להשתמש במשפט המבוים כדי להבהיר ערכים ועמדות ולהתנסות בפעולתו של בית המשפט כמוסד האמון על שמירת החוק ועל עשיית צדק.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

כתיבת משוב לתלמידים בסיוע בינה מלאכותית, על בסיס רפלקציה עצמית
כלים כדוגמת קלוד (claude) יכולים לסייע לנו לנסח ביעילות רבה הערכות אישיות ואיכותיות עבור מספר רב של תלמידים ותלמידות. הם חוסכים מאמץ וזמן, ומאפשרים לנו להתמק...
הצגת הידע, המיומנויות והערכים שיילמדו
שיח גלוי בנוגע לשאלה 'לשם מה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים' עוזר לתלמידים להתחבר לתמונה הגדולה של מטרות החינוך ולהבין מה נדרש מהם – מהי "דמות הבוגר/ת" של מע...
שיתוף התלמידים בבניית מחוון או כלי הערכה
בדרך כלל תלמידים מקבלים את דרישות המבחן מהמורה ואינם שותפים לבניית ההערכה. אם נשתף אותם בתהליך נגביר את המוטיבציה שלהם ונסייע להם להעמיק את למידתם
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.