דלג אל

להציע דרכים מרובות וחדשניות לתיאור בעיה ולפתרונה

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

למצוא דרכים רבות ומגוונות להבין בעיה שעומדת בפנינו, כדי שנוכל להוביל לפתרונות מתאימים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הבנת הבעיה או האתגר העומדים בפנינו, זהו צעד ראשון וקריטי למציאת פתרון טוב, יעיל ומוצלח. הבנת המצב לאשורו תמנע העלאת רעיונות שלא באמת מתאימים או שמועדים לכישלון, ואולי אף תעודד העלאת רעיונות פוריים וחדשניים, אך לשם כך עלינו להכיר תחילה מגוון דרכים שבאמצעותן נוכל לזהות ולהבין בעיות.

לעיתים עומדים בפנינו אתגר או משימה כלליים ומעורפלים. לכן, כדאי קודם כל לאתר באופן ברור את הכיוון שבו נמצאים אתגרים והזדמנויות חשובים, ורק אז לגשת להעלאת רעיונות. בעת הבנת הבעיה חשוב לשלב חשיבה מסתעפת וחשיבה מתכנסת (Divergent and Convergent Thinking).

מהלך: זה יהיה נורא אילו ... זה יהיה נפלא אילו ...

1. חשיבה מסתעפת

להמשך קריאה 

עוד רעיון - מצב רצוי ומצב מצוי

עוד רעיון - מצב רצוי ומצב מצוי

מציאת נתונים מסייעת באיתור ובהגדרה של נקודות חשובות במשימה או במצב, ובחידוד מוקד האתגר שלנו. גם כאן נעשה שימוש בחשיבה מסתעפת ובחשיבה מתכנסת:

1. הסתעפות

  • כותבים בצד אחד של לוח הכיתה את תמונת המצב המצוי כעת, כלומר את המצב העכשווי בנושא או באתגר כלשהו עליו נרצה לעבוד. אם הפעילות מתקיימת במפגש מקוון, אפשר לכתוב על גבי לוח שיתופי כדוגמת פאדלט, לינויט וכד', או במצגת שיתופית, ולהזמין את התלמידים לכתוב בעצמם.
    ראו את הפרקטיקה: עבודה קבוצתית במסמך שיתופי
  • בצד אחר של הלוח כותבים את המצב הרצוי – המצב העתידי
להמשך קריאה 

עוד רעיון - לרקוד עם מילים

עוד רעיון - לרקוד עם מילים

"ניסוח הבעיה הוא חצי הדרך לפתרון" (ג'ון דיואי)

ניסוחים שונים של אותו מצב או בעיה, יכולים להוביל לכיווני פעולה שונים ולפתרונות אחרים. ניסוח מילולי מדויק של הבעיה יסייע להגדיר אותה באופן ממוקד וספציפי, הגדרה שניתן להתקדם בעזרתה לפתרון הבעיה.

1. ניסוח היגד בעיה
ננחה את התלמידים לנסח את הבעיה על פי קריטריונים להיגד בעיה מוצלח:

  • ההיגד מנוסח בצורת שאלה, ומזמין העלאת רעיונות. למשל אם הוא מתחיל במילות שאלה המזמנות עשייה כגון: איך, באילו דרכים, כיצד וכו', וכולל פעלים ויעדים.
    לדוגמה: באילו דרכים המורה יכול/ה לסייע לתלמידים להיות ערניים בשיעור מרחוק?
להמשך קריאה 

אפשר גם - סולם הפשטה

אפשר גם - סולם הפשטה

כלי זה נועד לאפשר הסתעפות בזיהוי בעיה, והוא מאפשר להעלות בעיות קונקרטיות או מופשטות יותר באשר לנושא הנדון. ראו: מארגן גרפי ריק להדפסה

  1. היגד התחלתי
    כותבים במשבצת "היגד התחלתי" (במרכז הדף), שאלה כללית המבטאת את כיוון הבעיה או מה שנראה לנו כבעיה או כאתגר. ראו לדוגמה: מארגן סביב ההיגד ההתחלתי – איך נשמור על טוהר בחינות?
  2. איך?
    מעל כל אחת מהמשבצות שמתחת לריבוע זה, כותבים אפשרות לפתרון האתגר. למשל, בהמשך לנושא של טוהר הבחינות: נפתח תרבות של אמון, ניתן משימות אישיות, ניתן
להמשך קריאה 

טיפים

טיפים

חשוב להסתעף בחשיבה שלנו בעת זיהוי בעיה והבנתה תוך שמירה על הכללים של חשיבה מסתעפת, אך יש לזכור שכדי שנהיה מעשיים חשוב להתכנס ולבחור בבעיה אחת עליה נעבוד בפרק זמן מסוים, ולא להתפזר ולעבוד במקביל על דברים רבים. ההתכנסות צריכה להיות על פי כללי החשיבה המתכנסת.

מומלץ בבואנו ללמוד על הבעיה (שלב איתור הנתונים) לכלול מגוון סוגי נתונים. למשל: מידע ובסיס ידע עשיר (על מאורעות, אנשים, מקומות, מצבים וכד'); התרשמויות ואמונות (אינטואיציה, רגשות); הבחנות (מה אנחנו רואים, שומעים, טועמים וכו'); תחושות (נטיות, סימפתיה); שאלות (סקרנות, בלבול, חוסר ודאות). ראו: פתרון בעיות יצירתי, טרפינגר, איזקסן ודורבל.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בניית בוט ייעודי ומותאם להערכה
לחסוך זמן בתהליכי הערכה, באמצעות בניית בוט ייעודי המותאם בדיוק לשיטת ההערכה שלכם.
עוזר אישי לתכנון הוראה מכוונת למידה עצמאית
כמורות ומורים אנו נדרשים לתמוך בתלמידים בפיתוח מיומנויות למידה עצמאית. צורך זה מתחדד במצבי חירום, בהם יש מעבר ללמידה מרחוק, והוא אף נעשה מאתגר יותר במצבים אל...
למידה מאי-הצלחות ככלי מעצים למידה
"לקחת את עצמי בידיים" – איך נעזור לתלמידים לרכוש "תבנית חשיבה מתפתחת" (Growth mindset), לזהות מצבי כישלון, אי-הצלחה או קושי כמצבים זמניים, ולתרגם רגעי אי-הצל...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.