"ניסוח הבעיה הוא חצי הדרך לפתרון" (ג'ון דיואי)
ניסוחים שונים של אותו מצב או בעיה, יכולים להוביל לכיווני פעולה שונים ולפתרונות אחרים. ניסוח מילולי מדויק של הבעיה יסייע להגדיר אותה באופן ממוקד וספציפי, הגדרה שניתן להתקדם בעזרתה לפתרון הבעיה.
1. ניסוח היגד בעיה
ננחה את התלמידים לנסח את הבעיה על פי קריטריונים להיגד בעיה מוצלח:
- ההיגד מנוסח בצורת שאלה, ומזמין העלאת רעיונות. למשל אם הוא מתחיל במילות שאלה המזמנות עשייה כגון: איך, באילו דרכים, כיצד וכו', וכולל פעלים ויעדים.
לדוגמה: באילו דרכים המורה יכול/ה לסייע לתלמידים להיות ערניים בשיעור מרחוק?
- ההיגד חופשי מקריטריונים מגבילים, כלומר מנוסח באופן רחב ופתוח ככל האפשר כך שהרבה רעיונות יוכלו להיכלל בתגובה אליו.
- ההיגד מנוסח בתמציתיות ובענייניות, כדי שיובן בקלות ויהיה בר שימוש ומעורר רעיונות.
- ההיגד מבהיר את הבעלות על הבעיה: כיצד אני...; איך מנהלת המשמרת ...; באילו דרכים הכיתה...
2. מציאת הפועל והיעד
בזוגות, התלמידים יסמנו בהיגדים של חבריהם את הפועל ואת היעד. למשל בהמשך לדוגמה שלעיל:
באילו דרכים המורה יכול/ה לסייע לתלמידים להיות ערניים בשיעור מרחוק?
3. הצעת חלופות
כל זוג יחפש ויכתוב חלופות רבות ומקוריות ככל הניתן לפועל וליעד. לדוגמה:
במקום – איך המורה יכול/ה לסייע: לחבר, להפעיל, להחזיק, לעורר, "לחשמל", לרתק, לעניין, למשוך וכד'.
במקום – להיות ערניים בשיעור: פעילים, חרוצים, מתעניינים, מחוברים, מסוקרנים, מעורבים, משתתפים...
ראו: דף מעוצב להדפסה לתלמידים
4. ניסוח היגדים חדשים
התלמידים מנסחים היגדי בעיה חדשים על ידי שילוב הפעלים והיעדים החלופיים שהציעו בשלב הקודם. למשל:
- איך המורה יכול/ה לחבר את התלמידים ושיתעניינו בשיעור מרחוק?
- איך המורה יכול/ה "לחשמל" את התלמידים ושיהיו נלהבים בשיעור מרחוק?
- איך המורה יכול/ה לסקרן את התלמידים ושישתתפו בשיעור מרחוק?
- איך המורה יכול/ה לחגוג עם התלמידים את המעורבות שלהם בלמידה מרחוק?
- איך המורה יכול/ה לעורר את התלמידים כך שיגלו דברים חדשים בלמידה מרחוק?
ראו שתי דוגמאות מצורפות: איך לספק מים טובים לשתייה; איך לעשות שיעורים מעניינים
5. בחירת הניסוח ה"קולע"
כל זוג מחליט מהו ההיגד המדויק ביותר מבחינתו, מבין כל המשפטים שניסחו בשלב הקודם. בשלב זה ניתן להתכנס למליאה, וכל זוג מציג את "הניסוח המנצח" שלו.
אם יש יותר מהיגד בעיה אחד שמושך את תשומת הלב, אפשר לעשות שימוש בכלי "ענבים ואשכולות":
- בחנו את השאלות השונות הרשומות על הלוח וסמנו את ה"ענבים" מביניהן – שאלות הנראות לכם טובות או נכונות. שאלה טובה היא שאלה: קולעת למטרה, מרתקת, רלוונטית, מעשית, מעניינת, פותרת בעיות, מלהיבה, מתאימה ומניעה קדימה.
- צרו 3-2 "אשכולות" מה"ענבים" שסימנתם – אשכול נוצר מקבוצה של שאלות, המתמודדות עם אותו עניין או עם אותה סוגיה.
- אפשר "לתפור" שאלה חדשה הכוללת מרכיבים משמעותיים מהשאלות השונות שכללתם באשכול. הקפידו לשמור על מאפייני שאלה המזמנת פתרון יצירתי, כפי שהוגדרו למעלה.
להמשך קריאה