דלג אל

עוזר אישי לתכנון הוראה מכוונת למידה עצמאית

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

כמורות ומורים אנו נדרשים לתמוך בתלמידים בפיתוח מיומנויות למידה עצמאית. צורך זה מתחדד במצבי חירום, בהם יש מעבר ללמידה מרחוק, והוא אף נעשה מאתגר יותר במצבים אלו. מכיוון שאנחנו בעצמנו למדנו בהובלה פרונטלית צמודה של מורה, כך אנו רגילים ללמוד וללמד. בעיתות לחץ וחירום, קשה ״לצאת מהקופסה״ ולשנות את דרכי ההוראה. אולי שימוש בבינה מלאכותית יכול לסייע לנו בכך.

כותב הפרקטיקה:
ד״ר ישי מור, אגף מו״פ, ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב ראשון: הנחיית צ׳טבוט כללי לשמש יועץ להוראה מכוונת למידה עצמאית 

  1. נבחר צ׳טבוט כגון ChatGPT ; Claude ; רובי הבוט 
  2. נתאים את הפרומפט המוצג בהמשך לצרכים שלנו, או נכתוב פרומפט בהתאם להנחיות הבאות:

הפרומפט צריך לכלול:

  1. הצגה עצמית: מי אנחנו, מה תפקידנו, מה מאפיין את תנאי העבודה שלנו וכד'.
  2. תיאור המצב בו נמצאים התלמידים: מהם האתגרים והקשיים שלהם, מהן החוזקות שלהם ומהם המשאבים שהם יכולים להיעזר בהם.
  3. פירוט מסגרת פדגוגית ועקרונות למידה והוראה.
  4. פירוט סביבת הלמידה.
  5. פירוט נושא הלימוד, משך הזמן הפרונטלי ומשך הזמן המוערך ללמידה עצמאית יחידנית או שיתופית.
  6. מהי ״הדמות״ אותה הבוט יגלם, ומה אנחנו מבקשים ממנו לעשות.

שלב שני (אופציונלי): העלאת מסמכים רלוונטיים להשגת תוצאות מיטביות 

כדי לטייב את ההצעות של הבוט, נוכל להעלות אליו מסמכים שונים. לדוגמה:

  • מאמרים המפרטים את הגישה הפדגוגית הרלוונטית לנו וממשיגים אותה (ראו דוגמאות בקישורים להלן).
  • מסמכים המתארים את החזון והתפיסה החינוכית של המוסד החינוכי והמורה.
  • מסמכים המפרטים את תוכנית הלימודים, כגון חוזרי מנכ"ל של משרד החינוך.
  • מסמכים המדייקים את מאפייני הלומדים, למשל צרכים מיוחדים, משאבים ייחודיים, או ידע קודם. 
  • קישור לאתרים הכוללים ידע פדגוגי רלוונטי (יעבוד רק בחלק מהמקרים, בהתאם ליכולות של הבוט שבחרנו לעבוד איתו).

שלב שלישי: שיחה עם הבוט 

  1. נעתיק את הפרומפט שיצרנו לצ׳טבוט, ונקרא את ההצעה שלו.
  2. נדייק אותו: נציין מה אהבנו בהצעה שלו, מה פחות, למה, מה לא היה מספיק מובן וכד'.
  3. ננהל שיחה עם הבוט, עד שנקבל ממנו הצעה המניחה את דעתנו.

הצעה לפרומפט לתכנון הוראה מכוונת למידה עצמאית

<תארו כאן את עצמכם, תפקידכם, המוסד שלכם והתנאים הנוכחיים בהם אתם פועלים. הדגישו את האתגרים, הפדגוגיים והאחרים, שנראים לכם רלוונטיים.>

התלמידים שלי מתקשים בניהול למידה עצמאית. אני צריך להעלות את המודעות שלהם לתהליכי הלמידה שלהם, ולהביא אותם להכיר בחשיבות הלמידה העצמאית. אני צריך לעודד אותם לחשוב על דרכי הלמידה שלהם ולבקר אותן, לדעת להעריך את התקדמותם, ולדעת מתי ואיך לחפש עזרה. אני צריך להציע להם אסטרטגיות למידה רלוונטיות למצב שלהם ולנושא.

אני צריך מערך פעילות אשר יעורר בהם עניין ומוטיבציה לנושא, ואחר כך יוביל אותם בלמידת חקר עצמאית. הלמידה העצמאית צריכה להיות מבוססת על סדרת משימות קצרות, כאשר בסוף כל משימה התלמידים יוכלו להעריך את ההתקדמות שלהם. 

אני יכול לתת להם משוב מוגבל, ולכן מעדיף להשתמש בכלי בינה מלאכותית (כמוך) כדי לתת להם משוב אישי ומיידי. חשוב שהם ישתפו את עבודתם עם חברים, כדי לשמר את המוטיבציה ולמנף את הכוח של למידה חברתית שיתופית. אולם, הם צריכים פעילות מובנית של שיתוף ומשוב עמיתים, אחרת זה לא יקרה. מכיוון שרוב הלמידה עצמאית, חשוב לשמור על מוטיבציה, תוכנית ברורה, אפשרויות לתלמידים לבקר את תהליך הלמידה של עצמם, ומתן כלים בשביל להבין מתי הם צריכים עזרה ואיך למצוא אותה.

<תארו כאן את נושא הלימוד, משך ההוראה הפרונטלית וזמן הלימוד העצמאי>

אתה מומחה להוראת המקצוע. אני רוצה שתציע לי תוכנית לפעילות לימודית לשבוע הזה. תתאים את התוכנית לקבוצת הגיל, לסיטואציה שבה אני ותלמידיי נמצאים, ולעקרונות שתיארתי לך בפסקאות הקודמות, עם דגש על פיתוח כישורי למידה עצמאית. פרט את רצף הפעילויות, התכנים והמשימות, ואת הכלים שבהם אני יכול לממש אותם. 

ההצעה שלך צריכה להתבסס על מודל של למידה בניהול עצמי (Self Regulated Learning).

דוגמה לפרומפט - מורה לאזרחות

אני מורָה לאזרחות בכיתה י״א. התלמידים והתלמידות שלי פונו בעקבות מצב החירום והם פזורים בכל הארץ. אנחנו מנהלים שיעורים בגוגל מיט ובקלאסרום. 

אספר לך על האתגר שלי: לתלמידים רבים קשה להיכנס לשיעורים. לחלקם קשה לשמור על סדר יום קבוע ולחלקם אין מכשירי קצה (מחשבים, טאבלטים). אני מתקשרת איתם דרך קבוצת הוואטסאפ הכיתתית.

התלמידים שלי מתקשים בניהול למידה עצמאית. אני צריכה להעלות את המודעות שלהם לתהליכי הלמידה של עצמם, ולהביא אותם להכיר בחשיבות הלמידה העצמאית. אני רוצה לעודד אותם לחשוב על דרכי הלמידה שלהם ולבקר אותן, לדעת להעריך את התקדמותם, ולדעת מתי ואיך לחפש עזרה. אני צריכה להציע להם אסטרטגיות למידה רלוונטיות למצב שלהם ולנושא.

אני זקוקה למערך פעילות אשר יעורר בהם עניין ומוטיבציה לנושא, ואחר כך יוביל אותם בלמידת חקר עצמאית. הלמידה העצמאית צריכה להיות מבוססת על סדרת משימות קצרות, כאשר בסוף כל משימה התלמידים יוכלו להעריך את ההתקדמות שלהם. 

אני יכולה לתת להם משוב מוגבל, ולכן מעדיפה להשתמש בכלי בינה מלאכותית (כמוך), כדי לתת להם משוב אישי ומיידי. חשוב שהם ישתפו את עבודתם עם חברים, כדי לשמר את המוטיבציה ולמנף את הכוח של למידה חברתית שיתופית. אולם, הם צריכים פעילות מובנית של שיתוף ומשוב עמיתים, אחרת זה לא יקרה. 

מכיוון שרוב הלמידה עצמאית, חשוב לשמור על מוטיבציה, תוכנית ברורה, אפשרויות לתלמידים לבקר את תהליך הלמידה של עצמם, ומתן כלים בשביל להבין מתי הם צריכים עזרה ואיך למצוא אותה.

נושא הלימוד הוא זכויות מיעוטים במדינה דמוקרטית. יש לי שעתיים שבועיות בזום, ואני יכולה לצפות שהתלמידים יקדישו עוד שעתיים-שלוש ללימוד עצמאי, ביחידים או בקבוצות.

אתה, צ׳טבוט יקר, תשמש כמומחית להוראת המקצוע. אני רוצה שתציע לי תוכנית לפעילות לימודית לשבוע הזה. תתאים את התוכנית לקבוצת הגיל, לסיטואציה שבה אני ותלמידיי נמצאים, ולעקרונות שתיארתי לך בפסקאות הקודמות, עם דגש על פיתוח כישורי למידה עצמאית. 

בבקשה פרט את רצף הפעילויות, התכנים והמשימות, ואת הכלים שבהם אני יכולה לממש אותם. ההצעה שלך צריכה להתבסס על מודל של למידה בניהול עצמי (Self Regulated Learning).

עוד רעיון

עוד רעיון

לאחר מספר פעמים של שימוש בפרקטיקה, התהליך יתחיל להיות מייגע. זה הזמן לבנות בוט אישי ייעודי שיסייע לנו להשתמש ביועץ הלמידה האישי בצורה קלה יותר. 

כיום, יש מספר פלטפורמות המאפשרות ״לאמן״ בוט על ידי מתן הוראות וניהול שיח, לשמור ולשתף אותו.

דוגמאות:

  • Poe: פלטפורמה חינמית המאפשרת יצירת בוטים אישיים בקלות (סרטון הדרכה).
  • Chat GPT: בשעת כתיבת פרקטיקה זו, יש צורך להשתמש בגרסה בתשלום, Chat GPT plus, כדי ליצור ולהשתמש ב-GPTs, כלומר בבוטים אישיים. 

הרשימו את חבריכם - שתפו אותם בבוט תכנון הוראה שבניתם, והציעו להם להשתמש בו להנאתם!

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

כלים דיגיטליים להבניית ידע בלמידה מרחוק
מפות מושגים דיגיטליות, מציאות רבודה ועוד – כלים דיגיטליים יכולים לסייע לתהליכי הבניית ידע בלמידה מרחוק, הן בלמידה אישית והן בלמידה שיתופית במגוון תחומי דעת
הבניית כללי כיתה
שיתוף התלמידים בקביעת כללי הכיתה מאפשר התנסות בהליך דמוקרטי, מעודד שיח מכבד, מרחיב נקודות מבט ומייצר בקרב התלמידים תחושת מעורבות ושותפות
למידה באמצעות משחק
המשחק יוצר הזדמנויות ללמידה רלוונטית ואותנטית, מתוך תחושה של חירות המאפשרת ללומדים ליזום, לאלתר ולמצוא פתרונות לבעיות. אווירה של משחק מאפשרת התמודדות עם מצבי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.