משהו בשביל מישהו
1. אישי
נבקש מהמשתתפים לחשוב על מעשה טוב שעשו עבור מישהו מחבריהם לכיתה בזמן האחרון, ולתאר את המעשה בכתב. אין צורך לשתף.
2. צפייה בסרטון
נקרין את הסרטון עזרה הדדית בבית הספר (אורט טבעון).
לפני תחילת הצפייה, נבקש מהמשתתפים לזהות את המעשים הטובים בסרט, את העוזרים ואת הנעזרים. אפשר לחלק לתלמידים טבלה לרישום בזמן הצפייה.
3. דיון בקבוצות
לאחר הצפייה, המשתתפים ישבו בקבוצות קטנות, ישוו בין הרשימות האישיות ויגבשו רשימה משותפת. לאחר מכן ידונו בשאלה, האם המעשים הללו מקובלים בסביבתם הקרובה, ואם לא – כיצד אפשר להפוך אותם למקובלים.
אפשר לחלק לכל קבוצה דף עם שאלות להתייחסות, כגון:
- מה הרגשתם כשראיתם את הסרט?
- איזו סיטואציה ריגשה אתכם במיוחד?
- ספרו על מצבים דומים שנתקלתם בהם כעוזרים או כנעזרים.
4. דיון במליאה
כל קבוצה תציג את הכללים שהיא מציעה לקבל בעקבות הדיון.
נכתוב את ההצעות ואם עולים רעיונות נוספים במליאה, נוסיף אותם.
נגיע להסכמה או נקיים הצבעה על 5-4 כללים שישמשו "קוד" כיתתי לעזרה הדדית ולמעורבות חברתית.
5. עבודה בצוותים
בסיום הדיון נחלק את הכיתה לצוותי משימה על פי תחומי העניין של המשתתפים.
כל צוות יבנה תוכנית למעורבות חברתית בתחומו.
דוגמאות לתחומי מעורבות חברתית בכיתה ובקהילת בית הספר
ארגון אירועים בית-ספריים, חונכות לימודית, תמיכה חברתית, גישור, עזרה לחברים חולים, ניקיון וטיפוח הסביבה, עזרה לעובדים המנהליים, שילוב בעלי צרכים מיוחדים, הכנת אוכל חם או ברכה מהכיתה למשפחות מבית הספר שנולד/ה להם תינוק/ת.