דלג אל

תכנון משימות לתומכי הוראה

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

יצירת שותפות בין המורה למבוגרים נוספים או תלמידים בוגרים השותפים להוראה בכיתה: סטודנטים, כוח עזר (סייעות, לבורנטיות), גמלאים, חונכים בוגרים (תלמידים), מדריכי תנועות נוער, מנטורים מהתעשייה ועוד.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

יש מגוון דרכים שבהן מורה יכול/ה ללמד בכיתה עם תומכי הוראה. על המורה לתכנן יחד עימם את דרכי ההוראה ואת המשימות שבעזרתן הם יוכלו לסייע ולתמוך בהוראה.

מהלך

  1. נציג את עצמנו בפני תומכי ההוראה: מי אנחנו, מה מעסיק אותנו ומהי תפיסות העולם החינוכיות שלנו. נקשיב גם לצד השני: מי הם, מה מעסיק אותם, מה הביא אותם לתפקיד, אני מאמין חינוכי...
להמשך קריאה 

עוד רעיון - התחל"ה (Big Picture Learning)

עוד רעיון - התחל"ה (Big Picture Learning)

בנוסף על מודלים של שיתוף פעולה בכיתה עם תומכי הוראה, ניתן להיעזר גם בגורמים שונים בקהילה שנמצאים מחוץ לבית הספר.

המודל החינוכי של התחל"ה (התמחות, חונכות, למידה) פותח בהשראת תוכנית פדגוגית ותיקה שמקורה בארצות הברית. התוכנית מתבססת על היכרות מעמיקה של התלמידים עם היכולות שלהם במהלך שלוש שנים. התלמידים זוכים לחקור את שוק התעסוקה ולהכירו מקרוב, באמצעות התנסות במקומות התמחות מגוונים, תוך יצירת הזדמנויות להיות מעורבים, משפיעים ומוערכים.

להמשך קריאה 

עוד רעיון - מפגשי ילדים עם הגיל השלישי סביב תחביב

עוד רעיון - מפגשי ילדים עם הגיל השלישי סביב תחביב

נוכל להזמין חברי קהילה בגיל הזהב להוביל פעילויות בגן או בכיתה. כך נעשיר את חוויית הלמידה עבור הילדים, ונהפוך את בית הספר או את מרחב הלמידה למשמעותי גם עבור אנשי הקהילה.

1. היערכות לפעילות

נאתר "תחביבאים" בעזרת פרסום מקומי באזור בשיתוף עם הילדים (לוח מודעות, עיתון מקומי, קבוצות ווצאפ יישוביות וכד').

2. מפגש הצוות עם "התחביבאים"

  • נקיים ראיון אישי עם
להמשך קריאה 

טיפים

טיפים

- כדאי להיות קשובים לתומכי ההוראה, לצרכים שלהם, לחוזקות וגם לנקודות הרגישות שלהם. יחסים מתפתחים מכוח מפגש אותנטי בין אנשים ובניית אמון אורכת זמן ודורשת השקעה.

- חשוב להפגין כבוד בכל מצב, ולא למקם את עצמנו כמומחים ואת תומכ/ת ההוראה כנחות/ה. יש לתכנן לכל תומכ/ת הוראה משימות שמתאימות לניסיון וליכולות הייחודיות שלהם.

- מומלץ לגלות אורך-רוח, להימנע משיפוט ומהאשמה, וליצור סדירות שתאפשר שיחה פתוחה על תקלות או אי-הבנות בסמוך להתרחשותן. מחלוקות ואי-הסכמות הן בלתי נמנעות.

- רצוי לנהוג בגמישות: תומכ/ת ההוראה מאפשר/ת לנו ליהנות מנקודת מבט יקרת ערך של אדם נוסף שעשויה לתרום לשיפור ההוראה שלנו. לעיתים השותפות מחייבת ויתור על האסטרטגיות המוכרות והמועדפות עלינו ולנסות דברים חדשים.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

עבודה עם מבוגר/ת או חונכ/ת נוספ/ת באותו חלל וחלוקת אחריות על הכיתה, מסייעת בפיתוח תרבות של שיתוף בשיקולי דעת פדגוגיים. זהו צעד משמעותי בדרך ליצירת קהילת מורים לומדת. היא מזמנת למורה אפשרות להתבונן מחדש על ההוראה ועל שיקולי הדעת שבבסיסה ולספק מענה מותאם אישית ליותר תלמידים.

הפיכת תומכ/ת ההוראה לשותפ/ה אמיתי/ת – בבחינת זוג עיניים וזוג ידיים נוסף – מקדמת הוראה יעילה יותר, מסייעת לתלמידים שמתקשים ללמוד בקבוצה גדולה, ומאפשרת לתכנן ביתר קלות שיעור שבו המורים מנחים תהליכי למידה מגוונים של תלמידים ולא עומדים בעצמם במרכז השיעור. בנוסף, הנוכחות של שני מבוגרים והאינטראקציה ביניהם מהווה מודלינג לעבודת צוות.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

إشراك التلاميذ في بناء المئشار أو أداة التقييم
يتلقى التلاميذ عادةً متطلبات الامتحان من المعلّم وبالتالي هم ليسوا شركاء في بناء التقييم. إنّ إشراكنا لهم في عمليّة بناء التقييم ستزيد من دافعيتهم وستساعدهم ...
יצירת תמונה של דמויות מופת
יצירת תמונה המשקפת את דמויות המופת שנלמדו, תוך כדי יישום התכונות והטמעת הלימוד
אספת הורים כללית
טיפים לניהול אספת הורים מוצלחת
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.