דלג אל

כתיבת מתווה עבודה בסיוע בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

צורך

פיתוח מיומנות התכנון בעזרת כלי בינה מלאכותית, במסגרת תהליך כתיבת עבודת חקר אישית או קבוצתית.

כותבי הפרקטיקה:
איילת גיל רונן, חן שפיר עוזרי, אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מוקד הפרקטיקה הוא השלב השני בעבודת החקר: הבניית העבודה על מרכיביה השונים ויצירת מתווה בעל סדר לוגי שעונה על שאלת המחקר [ראו פרקטיקה: בחירת נושא וניסוח שאלת חקר].

שלב ראשון - הדגמה ודיון

נדגים כיצד ניתן לפרק שאלת מחקר לראשי פרקים. רצוי להשתמש בשלב זה בשאלה פשוטה יחסית, מתחום תוכן המוכר לתלמידים. נציג את האופן בו ניתן לפנות לצ'אט בהקשר לשאלה זו, ונחשוב יחד כיצד נכון לפנות אליו לקבלת תשובה מיטבית. לדוגמה:

  • פרומפט ראשוני: "תן לי בבקשה מתווה עבודה לשאלת מחקר בנושא הקשר לארץ ישראל בשירת לאה גולדברג."

נבקש הצעה נוספת לארגון מחדש של הפרקים (Regenerate):

  • פרומפט המשך: "עדכן את ההצעה שנתת לי".

נדון בכיתה בשתי החלופות שהצ׳אטבוט הציע, ונכריע איזו מהן עדיפה. רצוי לחשוב האם נכון לשלב בין ההצעות השונות או לקחת חלק מראשי הפרקים המוצעים ולהוסיף ראשי פרקים משלנו.

כעת אפשר להעמיק את השיחה עם הצ׳אטבוט כדי לשפר את מתווה העבודה. נשאל שאלות מכוונות נוספות על מנת לדייק ולהגיע למתווה עבודה שמתאים יותר למטרותינו. לדוגמה:

  • פרומפט המשך: "העבודה מתמקדת בקשר שבין חייה של לאה גולדברג לבין יצירתה. בבקשה התאם את רשימת הפרקים."
  • פרומפט המשך: "כלול במתווה שהצעת גם תוצר אומנותי שישולב בעבודה".
  • פרומפט המשך: "כלול במתווה 8 פרקים".

שלב שני - תרגול קבוצתי

נחלק את הכיתה לצוותים קטנים של 3-2 תלמידים ותלמידות. נגדיר לכל קבוצה נושא או שאלת מחקר מתוך הנושאים המוכרים להם, ונבקש מהם לבנות מתווה לעבודה שעונה על שאלת המחקר, תוך יישום עקרונות השימוש בבינה המלאכותית שהודגמו בשלב הראשון. 

נבקש מהתלמידים לתעד את התהליך, לציין היכן הם השתמשו בראשי הפרקים שהציע הצ'אט והיכן ניסחו אותם בעצמם, וכן לציין האם קיבלו את הנוסח הראשוני או שילבו בין כמה חלופות שהצ'אט הציע. 

שלב שלישי - בניית מבנה העבודה

נבקש מהתלמידים לבנות את מתווה העבודה שלהם בעזרת צ׳אטבוט באופן עצמאי, תוך שימוש בשלבים שתארנו בשלב הראשון.

עוד רעיון - משחק - מי עושה את זה טוב יותר?

עוד רעיון - משחק - מי עושה את זה טוב יותר?

נקיים בכיתה פעילות המשווה את התהליך המחשבתי של פירוק שאלת המחקר ובניית מתווה לעבודה באופן עצמאי, לתהליך המשלב שימוש בבינה מלאכותית למטרה זו.

  • נחלק את הכיתה לשתי קבוצות (או לזוגות, או צוותים, או יחידים): קבוצה אחת תעסוק בהכנת מתווה לעבודה ללא שימוש בכלי בינה מלאכותית והקבוצה השנייה תכין מתווה מוצע בסיוע כלי הבינה. 
  • נציע נושאים זהים וניתן לתלמידים ולתלמידות זמן קצוב כדי להציע את המתווה המוצלח ביותר לדעתם. 
  • בסיום העבודה נקיים דיון כיתתי בו כל צוות יציג את התוצר שלו, לצד מסקנות מתוך תהליך העבודה. נסכם יחד מהם היתרונות הבולטים של כל אחת מהדרכים, מהם החסרונות, ובאיזה אופן הם מעדיפים לבנות את מתווה העבודה שלהם.

עוד רעיון - לפרק את שאלת המחקר לשאלות משנה

עוד רעיון - לפרק את שאלת המחקר לשאלות משנה

אפשר להפוך את שאלת המחקר למפורטת יותר, באמצעות פירוקה לשאלות משנה. ניסוח שאלת המחקר משפיע על מתווה ההצעה, ולכן מהלך זה עשוי להניב מתווה מעניין ועשיר. לדוגמה:

  • פרומפט ראשוני: ״שאלת המחקר שלי היא 'הקשר בין יצירתה של לאה גולדברג לארץ ישראל'. הצע לי שאלות משנה הקשורות לשאלה זו".
  • פרומפט המשך: ״נהדר! כעת בבקשה הצעה מבנה לעבודה העוסקת בשאלה זו ומתייחס גם לשאלות המשנה״.

עוד רעיון - לצאת מהשגרה

עוד רעיון - לצאת מהשגרה

הצ׳אטבוט נוטה להציע מבנה שגרתי למדי לעבודות חקר. כדאי להציע לתלמידים לאתגר אותו, עם בקשות כגון:

  • פרומפט המשך: ״התייחס למבנה העבודה שהצעת זה עתה. הוא נראה לי משעמם ושגרתי למדי. אנא הצע מבנה עבודה לא שגרתי, כזה שיפתיע את המורה״.
  • פרומפט המשך: ״מעולה! כעת בבקשה הצע דרך לא שגרתית לסיים את העבודה. פרק סיכום במבנה מפתיע״.

אפשר גם - לצלול אל מבנה כל פרק

אפשר גם - לצלול אל מבנה כל פרק

ניתן להציע לתלמידים להיעזר בכלי הבינה המלאכותית כדי להבין לעומק את מטרתו של כל פרק בעבודה, באיזה אופן הוא אמור להיות כתוב ודגשים נוספים לכתיבה. נוודא שההמלצות שעולות עומדות בקנה אחד עם הקריטריונים לכתיבה שהגדרנו לתלמידים.

  • דוגמה לפרומפט: "אנא התייחס למתווה העבודה שהצעת. כתוב בבקשה מה הקורא ידע בסוף כל פרק".
  • דוגמה נוספת: "הצע דגשים ורעיונות לכתיבת כל פרק".

טיפים

טיפים

חשוב שהתלמידים והתלמידות יבינו כיצד לעבור מהגדרת שאלת מחקר לבניית מתווה לכתיבת העבודה, המבוסס על ראשי פרקים הקשורים זה בזה. שימוש בכלי הבינה המלאכותית היוצרת, כגון ChatGPT ודומיו, יכול לסייע להם בארגון ראשוני של הפרקים והקשרים ביניהם.

ניתן לבקש מהצ'אט שינסח מחדש את תשובתו ברמה של תלמיד כיתה ב', אם בשיחה הראשונית התקבל טקסט מורכב או לא מובן מספיק. יש להעתיק את הטקסט המורכב אל תוך תיבת השיחה, ולבקש:

  • פרומפט לדוגמה: "סכם לי את הנושא ברמה של תלמיד כיתה ב'".
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

לשאול שאלות ולחקור כיוונים חדשים ולא צפויים
מה הקשר בין בן גוריון, טייס חלל, שאילת שאלות ומאיץ רעיונות? חקירה של כיוונים חדשים ולא צפויים, דורשת פתיחות, ערעור על המוכר ועל המובן מאליו, ויכולת להשתחרר מ...
הערכות ביניים של החומר הנלמד בכיתה
הערכה מעצבת פירושה שאין לחכות להערכה המסכמת של פרק הלימוד כדי לקבל תמונת מצב על התקדמות התלמידים – אלא לקיים מדידות ביניים שיתנו למורה ולתלמידים תמונה עדכנית...
פיל ירוק ביער: חשיבה ביקורתית על בינה מלאכותית
הבינה המלאכותית היא כלי חדש המשתנה ומשתדרג בכל רגע. כרגע, וכנראה שעוד הרבה זמן, התחום יהיה פרוץ לחלוטין. כאנשי חינוך, איננו יכולים להרשות לעצמנו שלא לחנך את ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.