המושג "הוראה מפורשת וישירה" מתאר גישה פדגוגית שבה המורה מגדיר/ה יעדי הוראה ברורים, מסביר/ה מושגים, ומנחה את התלמידים בתרגול וביישום המיומנויות.
מהלך
- הגדרת הידע
נגדיר את נושא הלימוד (מה לומדים היום בשיעור), ונתייחס למטרות הלמידה (למה לומדים את זה).
- לדוגמה:
במתמטיקה: היום נלמד כפל במאונך ("כפל ארוך"). כך נוכל לפתור בעיות עם נתונים מספריים גדולים.
- לדוגמה:
- תיאור שלבי הלימוד
נציג במשפטים מפורשים כיצד נלמד את המיומנות שהגדרנו ומהם שלבי הלימוד.
נציג את מהלך השיעור על הלוח, בשקף במצגת או בעזרת אמצעי אחר,
ונקפיד לחזור לרשימה במהלך השיעור ולסמן מהלכים שהסתיימו.
למשל:- נלמד את השיטה במליאה
- כל אחד יפתור חמישה תרגילים בספר הלימוד
- נתחלק לקבוצות וכל קבוצה תנסה לפתור בעיה שדורשת שימוש בכפל במאונך
- תיאור תת-משימות
אם המשימה מורכבת, נחלק את המשימה לתתי משימות, ונסביר את שלבי העבודה גם באופן מילולי (דיבור) וגם באופן ויזואלי (כתיבה על הלוח, מארגן גרפי וכד').
- הדגמה
נדגים לתלמידים ביצוע איכותי של המשימה ("איך לעשות זאת נכון").
למשל: אם ביקשנו לפתור תרגיל שיש בו כפל במאונך, נדגים קודם פתרון של תרגיל כזה על הלוח.
- התנסות
נספק לתלמידים הזדמנות להתנסות באופן פעיל, תוך הנחיה שלנו.
למשל: התלמידים יעבדו בשלשות על המשימה, ואנחנו נעבור בין הקבוצות ונוודא שהם פועלים לפי השלבים שהגדרנו. אם צריך, נסביר ונתקן טעויות בביצוע.
- משוב
בסיום השיעור נקדיש מספר דקות לסיכום התהליך ונשאל מספר שאלות כדי לקבל תמונה על מידת ההבנה שהתלמידים השיגו.
למשל:
- היום למדנו ש...
- במהלך השיעור עבדתם בקבוצות על...
- מי מרגיש/ה שהוא כבר מבין היטב את הנושא?
ראו עוד על הוראה מפורשת: מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, מט"ר - מדע וטכנולוגיה ברשת