חשוב להעלות למודעות ערכים חברתיים כדוגמת אכפתיות, הגינות ועזרה לזולת, ולשאוף לכך שהתלמידים יפתחו רגישות לצרכים חברתיים, לימודיים או כלכליים של חבריהם לכיתה ולבית הספר, יהיו מעורבים בקהילה ובמדינה, ויהיו שותפים ליוזמות הנותנות מענה לצרכים חברתיים בסביבתם.
דיון בסוגיות חברתיות
1. שיח בעקבות שיר
נפתח בהשמעת שיר המתייחס לסוגיות חברתיות. לדוגמה:
נקיים שיח בעקבות השיר – מה הוא מעורר בנו? אילו תחושות, רצונות, מחשבות?
2. דיון בעקבות סרטון
לחילופין או כהמשך לשיח על השיר, אפשר לצפות בסרטון המתייחס לצרכים וליוזמות חברתיות ולקיים דיון בעקבותיו. לדוגמה:
- שרשרת מעשים טובים ("תעביר את זה הלאה")
- פרסומת תאילנדית – נתינה
- לשחק על המים (סרטון מוטיבציה)
שאלות לדיון:
כיצד באה לידי ביטוי המעורבות החברתית בשיר/בסרטון? (אמירות, מעשים, התנהגויות)
מי השותפים למעורבות החברתית? (נותנים, מקבלים, הסביבה)
במה תרמה המעורבות החברתית? (לנותנים, למקבלים ולסביבה)
3. שאלון אישי
נבקש מהתלמידים לענות על שאלון אישי כדי לחדד את עמדותיהם האישיות ואת הפעולות האפשריות כתגובה למצבים שונים.
שאלון לדוגמה: אכפת לי / לא אכפת לי
4. סיכום
נסכם בעזרת התייחסות לשאלות כגון:
- איזו מציאות חברתית משתקפת בסרטונים, בשירים או בכתבות?
- אילו תחושות עולות בכם לנוכח תמונת המציאות הזו?
- האם צרכים בסיסיים של חלשים בחברה אמורים להטריד אותנו? מדוע?
- באיזו חברה אנחנו רוצים לחיות?
- באיזו מידה אנחנו מחויבים לסייע וכיצד?
- מה תפקידה של החברה או המדינה במילוי צורכי הפרטים שבתוכה?
- באילו תחומים לדעתכם יכולים בני נוער להיות מעורבים ולהשפיע על עיצוב החברה?
ראו הצעות נוספות בפרקטיקה: עידוד אישי למעורבות חברתית