ידע יכול להיות מיוצג בדרכים שונות, כשכל דרך ייצוג מבליטה היבט אחר בידע, בקשרים בין רכיביו ובדרך שבה המורה והתלמיד/ה תופסים את הידע.
התפיסה שלנו על אודות הידע תכתיב את הייצוג שלו. למשל:
- אם מדובר בידע סטטיסטי, ייתכן שנעדיף לייצג אותו בצורה של דיאגרמה או גרף.
- אם מדובר בפרט אחד מתוך מערכת גדולה, יש ונעדיף להציג אותו במפת מושגים (מפת חשיבה).
- אם מדובר בטקסט אישי, ייתכן שנעדיף מבע אומנותי או ייצוג מופשט שיביע את היכולת לפרש אישית את הדברים.
פרקטיקת ייצוג הידע בדרכים מגוונות מקנה לתלמידים מגוון אפשרויות למעורבות משמעותית בתהליך הלמידה, ובכך מעניקה להם אפשרויות מגוונות לביטוי עצמי. בכך היא מעצימה את תחושת הבעלות של התלמידים על תהליך הלמידה כולו.
כדי שהשימוש בפרקטיקה יוביל להעמקת ההבנה בתוכן הנלמד, רצוי לעודד את התלמידים להפעיל חשיבה מסדר גבוה. סוג חשיבה זה יחשוף בפני התלמידים רבדים נוספים בפרטי הידע וכך יעשיר את התבוננותם בו.
איך עושים זאת?
- זיהוי הקשרים
מעודדים את התלמידים לחשוב על משמעויותיו של הידע הנרכש, ועל הקשרים ומבני העומק שלו. למשל, כשהידע "מהדהד" בתוכו ידע אחר. דוגמה לכך היא סיפור התגלות אלוהים לאליהו בחורב, שמהדהד בו סיפור התגלות אלוהים למשה לאחר חטא העגל. באמצעות ההדהוד מועצמת הביקורת כלפי אליהו בפרק. - תוכן וצורה
חושפים בפני התלמידים את הקשר שבין הצורה שבאמצעותה הידע נמסר, לבין תוכנו של הידע.
דוגמה לכך היא שמו של הפרלמנט הישראלי – הכנסת. שם זה מחבר אותנו: - לכנסת הגדולה בתקופת בית שני והמשנה – התקופה שבה נכתב קודקס החוקים היהודי.
- למקום של כינוס – כמו בית כנסת.
- לכנסת ישראל – הארגון הכללי של יהודי ארץ ישראל בימי המנדט הבריטי.
- בכך מסמל השם "כנסת" את תוכנו כבית כינוס כללי של החברה הישראלית, וככזה שיש לו לגיטימיות לחוקק ולבחור את העומדים בראשות המדינה.
- דוגמה נוספת היא ההקבלה הלשונית המובהקת בספר יהושע פרק ו', בין ההוראות לכיבוש יריחו ובין הביצוע. זהו אלמנט ספרותי צורני שמלמד על המסר התוכני של הפרק, ולפיו הכיבוש היה מושלם.
- העדפה אישית
משוחחים עם התלמידים על הקשר בין נטיות הלב שלנו לבין הייצוג הנבחר על ידינו. כך למשל, מורים בעלי זיקה מתמטית יבחרו לעיתים לייצג את המידע באופן מדעי ואילו מורים אחרים יבחרו לייצג את המידע בטקסט רב מלל. ייצוג המידע מאפשר למורה, כמו גם לתלמיד/ה, ביטוי של העולם הפנימי. - יצירתיות
מעודדים את התלמידים לחשוב באופן יצירתי על הידע באמצעות הצגת מגוון ייצוגים. ההבחנה בקיומו של מגוון שכזה מעודדת את התלמידים לחשוב על הידע מזוויות שונות.