הפרקטיקה בנויה כתהליך מדורג בן שישה שלבים, המשלבים למידה רגשית-חברתית, הבנה תאורטית, יצירה באמצעות בינה מלאכותית ולמידה חזותית.
שלב 1: בחירת נושא ולמידה תאורטית
המורה מציג את הנושא המרכזי שנבחר: מודל "גשר מאח"ד" לפיתוח חוסן נפשי ומסביר על עקרונות המודל וההבנה שאין דפוס התמודדות "נכון". בהמשך מוצגים לתלמידים שני סיפורים אמיתיים של חטופים: אגם ברגר ועומר ונקרט. נערך דיון פתוח עם התלמידים על מרכיבי החוסן המופיעים בסיפורים, תפקיד האמונה, מקורות הכוח ודרכי ההתמודדות.
שלב 2: חשיפה לסיפורים שנכתבו בבינה מלאכותית
התלמידים נחשפים לסיפורי ילדים קצרים, שנכתבו מראש על ידי המורה בעזרת כלי בינה מלאכותית בהשראת הסיפורים של אגם ועומר:
- "בדרך אמונה – סיפורה של אגם"
- "הניצוץ של עומר – סיפורו של עומר"
- לאחר הקריאה מתקיים דיון קצר על זיהוי מרכיבי המודל בתוך הסיפורים.
שלב 3: עבודה בקבוצות – יצירת סיפור מקורי
המורה מחלק את הכיתה לקבוצות.
כל קבוצה מקבלת משימה: ליצור סיפור ילדים מקורי בנושא חוסן נפשי ואמונה, תוך כדי שימוש במחולל טקסט של בינה מלאכותית, כגון ChatGPT או Magic School.
שלב 4: היכרות עם הכלים הדיגיטליים
- המורה מדגים כיצד כותבים סיפור בעזרת מחוללי שפה.
- המורה מדגים איך ממירים אותו לספר דיגיטלי באמצעות הכלי jenny של אמזון. התלמידים מתבקשים לשלוח למורה את הסיפור והתיאורים החזותיים, והספרים נוצרים בעמדת המורה בלבד.
- מעבירים את התמונות והסיפור ל-canva ליצירת קובץ מעוצב. בסיום מורידים קובץ pdf.
- מעבירים את הקובץ ל-Heyzine ליצירת אפקט דפדוף.
שלב 5: כתיבת פרומפטים
- המורה מנחה את התלמידים איך לנסח פרומפט מדויק ליצירת הסיפור.
- חשוב להגדיר בפרומפט שהסיפור צריך להדגים את המושגים ללא אזכור ישיר שלהם. יש להנחות את הבינה לאזכור עקיף של המושגים חוסן ואמונה.
- יש לבקש בפרומפט להתייחס למבנה הסיפור:
פתיחה – הצגת הדמות והעולם שבו היא פועלת.
קונפליקט – דילמה מרכזית של הדמות.
נקודת מפנה – החלטה משמעותית של הדמות.
שיא – תגובה והשלכות למעשיה.
סיום עם מסר – התובנה או הלמידה מהחוויה. - אורך הסיפור: 5 עמודים. יש להגדיר בפרומפט 5 פסקאות או סצנות.
- שם לסיפור ותיאור קצר.
- שיפור פרומפט: ניתוח התוצרים הראשוניים. התלמידים מתבקשים לשפר את הפרומפט על בסיס תוצאות ראשוניות.
לאחר שיש לתלמידים סיפור, הם צריכים לבקש מהצ'אט לחלק את הסיפור לסצנות. - חלוקת הסיפור לסצנות ולתמונות: התלמידים צריכים לבקש מהצ'אט לחלק את הסיפור ל-5 עמודים ולהציע תיאור תמונה לכל עמוד שתמחיש את הפסקה.
- שיפור פרומפט: ניתוח התוצרים הראשוניים. התלמידים מתבקשים לשפר את הפרומפט על בסיס תוצאות ראשוניות.
- התלמידים מתבקשים לשלוח למורה את הסיפור והתיאורים החזותיים, והספרים נוצרים בעזרת Jenny בעמדת המורה בלבד.
שלב 6: הצגת תוצרים ולמידת עמיתים
כל קבוצה מציגה את הסיפור הדיגיטלי שלה בפני הכיתה.
הכיתה מנתחת כיצד בא לידי ביטוי מודל "גשר מאח"ד" בסיפור.
מתבצעת למידת עמיתים תוך כדי שיח רגשי, פיתוח חשיבה ביקורתית וחיזוק ההבנה של המודל.
קריטריונים להערכה
- דיוק ורלוונטיות המידע
- בהירות הסיפור והמסר החזותי
- שיתוף פעולה בקבוצה
- איכות הפרומפטים ושיפורם
- מעורבות אישית של כל תלמיד בתהליך