דלג אל

שימוש בבינה מלאכותית ליצירת סיפור חינוכי שמדגים חוסן ואמונה

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, חינוך לערכים, פיתוח מיומנויות   ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

צורך

הפרקטיקה עונה על צורך כפול: מצד אחד, מורים מבקשים להטמיע למידה רגשית-חברתית (SEL) ולהקנות לתלמידים כלים לפיתוח חוסן נפשי, בייחוד בזמני משבר ואי-ודאות. מצד אחר, עולה צורך גובר בשילוב משמעותי של בינה מלאכותית בהוראה. פרקטיקה זו מציעה מענה לשני הצרכים יחד: היא משלבת למידה רגשית, יצירת סיפורים באמצעות בינה מלאכותית והמחשה ויזואלית.

אבני דרך: הנצחה וגבורה, הקשר לארץ ולמדינה

מתודה: ניתוח דמות, "ניתוח סרטון, טקסט או מושג", ניתוח תוכן חזותי, ניסוח פרומפט, רלוונטיות לעולם התלמיד, חיבור לאקטואליה, יישום חומר הלימוד

כותבות הפרקטיקה: ויוה מרגי, מדריכת תקשוב ארצית מדעי החברה, עדה ספיר, מדריכה ארצית בפסיכולוגיה, מזכירות פדגוגית

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הפרקטיקה בנויה כתהליך מדורג בן שישה שלבים, המשלבים למידה רגשית-חברתית, הבנה תאורטית, יצירה באמצעות בינה מלאכותית ולמידה חזותית.

שלב 1: בחירת נושא ולמידה תאורטית
המורה מציג את הנושא המרכזי שנבחר: מודל "גשר מאח"ד" לפיתוח חוסן נפשי ומסביר על עקרונות המודל וההבנה שאין דפוס התמודדות "נכון". בהמשך מוצגים לתלמידים שני סיפורים אמיתיים של חטופים: אגם ברגר ועומר ונקרט. נערך דיון פתוח עם התלמידים על מרכיבי החוסן המופיעים בסיפורים, תפקיד האמונה, מקורות הכוח ודרכי ההתמודדות.

שלב 2: חשיפה לסיפורים שנכתבו בבינה מלאכותית
התלמידים נחשפים לסיפורי ילדים קצרים, שנכתבו מראש על ידי המורה בעזרת כלי בינה מלאכותית בהשראת הסיפורים של אגם ועומר:

שלב 3: עבודה בקבוצות – יצירת סיפור מקורי
המורה מחלק את הכיתה לקבוצות.
כל קבוצה מקבלת משימה: ליצור סיפור ילדים מקורי בנושא חוסן נפשי ואמונה, תוך כדי שימוש במחולל טקסט של בינה מלאכותית, כגון ChatGPT או Magic School.

שלב 4: היכרות עם הכלים הדיגיטליים

  • המורה מדגים כיצד כותבים סיפור בעזרת מחוללי שפה.
  • המורה מדגים איך ממירים אותו לספר דיגיטלי באמצעות הכלי jenny של אמזון. התלמידים מתבקשים לשלוח למורה את הסיפור והתיאורים החזותיים, והספרים נוצרים בעמדת המורה בלבד.
  • מעבירים את התמונות והסיפור ל-canva ליצירת קובץ מעוצב. בסיום מורידים קובץ pdf.
  • מעבירים את הקובץ ל-Heyzine ליצירת אפקט דפדוף.

שלב 5: כתיבת פרומפטים

  • המורה מנחה את התלמידים איך לנסח פרומפט מדויק ליצירת הסיפור.
  • חשוב להגדיר בפרומפט שהסיפור צריך להדגים את המושגים ללא אזכור ישיר שלהם. יש להנחות את הבינה לאזכור עקיף של המושגים חוסן ואמונה.
  • יש לבקש בפרומפט להתייחס למבנה הסיפור:
    פתיחה – הצגת הדמות והעולם שבו היא פועלת.
    קונפליקט – דילמה מרכזית של הדמות.
    נקודת מפנה – החלטה משמעותית של הדמות.
    שיא – תגובה והשלכות למעשיה.
    סיום עם מסר – התובנה או הלמידה מהחוויה.
  • אורך הסיפור: 5 עמודים. יש להגדיר בפרומפט 5 פסקאות או סצנות.
  • שם לסיפור ותיאור קצר.
  • שיפור פרומפט: ניתוח התוצרים הראשוניים. התלמידים מתבקשים לשפר את הפרומפט על בסיס תוצאות ראשוניות.
    לאחר שיש לתלמידים סיפור, הם צריכים לבקש מהצ'אט לחלק את הסיפור לסצנות.
  • חלוקת הסיפור לסצנות ולתמונות: התלמידים צריכים לבקש מהצ'אט לחלק את הסיפור ל-5 עמודים ולהציע תיאור תמונה לכל עמוד שתמחיש את הפסקה.
  • שיפור פרומפט: ניתוח התוצרים הראשוניים. התלמידים מתבקשים לשפר את הפרומפט על בסיס תוצאות ראשוניות.
  • התלמידים מתבקשים לשלוח למורה את הסיפור והתיאורים החזותיים, והספרים נוצרים בעזרת Jenny בעמדת המורה בלבד.

שלב 6: הצגת תוצרים ולמידת עמיתים
כל קבוצה מציגה את הסיפור הדיגיטלי שלה בפני הכיתה.
הכיתה מנתחת כיצד בא לידי ביטוי מודל "גשר מאח"ד" בסיפור.
מתבצעת למידת עמיתים תוך כדי שיח רגשי, פיתוח חשיבה ביקורתית וחיזוק ההבנה של המודל.

קריטריונים להערכה

  • דיוק ורלוונטיות המידע
  • בהירות הסיפור והמסר החזותי
  • שיתוף פעולה בקבוצה
  • איכות הפרומפטים ושיפורם
  • מעורבות אישית של כל תלמיד בתהליך
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

ניתן להרחיב את הפעילות על ידי הפקת סרטונים קצרים המספרים את סיפורי התלמידים.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

אפשר להשתמש בכלי AI גם ליצירת כרזות השראה עם המשפטים שנכתבו במשימת הסיום.

חזרה לראש הדף

קישורים

קישורים
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

יצירת טקסטים מותאמים להוראת כשירויות לשוניות בעברית כשפה שנייה
מורים לעברית כשפה שנייה בחינוך הדרוזי והצ'רקסי מתמודדים עם הצורך לתת משוב מפורט ומדויק על תוצרי כתיבה של תלמידים רבים, בהתאם לתוכנית המסגרת המבוססת על תקן ה-...
חיזוק הצלחות ועידוד המאמץ הלימודי
מה בין מאמץ להצלחה? השקעת מאמץ מגדילה את הסיכוי להצליח, והצלחה היא גורם מדרבן להמשיך ולהתאמץ. יצירת סרגלי מאמץ-הצלחה עם התלמידים
צ׳טבוט כמתרגל אישי
מתן מענה תרגול דיפרנציאלי לכל תלמיד ותלמידה, דורש מהמורה לאבחן את יכולות התלמידים ואת תחומי העניין שלהם, להכין תרגילים מותאמים אישית, לבדוק אותם ולתת להם משו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.