דלג אל

הצהרת נגישות

משחקי תפקידים וסימולציות

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

עיסוק בסוגיות חברתיות ערכיות בצורה חווייתית ומעמיקה.

הצעות למהלך – שימוש במשחקי תפקידים

הצעות למהלך – שימוש במשחקי תפקידים
  1. נגדיר את הנושא ונזהה את המצב/הבעיה/האירוע המאפשר משחק תפקידים.
    אפשר להציג את האירוע לתלמידים באמצעות סיפור, כתבה, סרטון וכדומה. 
  2. נגדיר את התפקידים המשתתפים ונתאר כל תפקיד.
    נאפשר לתלמידים לבחור מהו התפקיד שירצו לשחק בסימולציה.
    תלמידים שלא מעוניינים לשחק תפקיד ישמשו כצופים.
  3. נבחר את הדובר הראשון ונתחיל במשחק התפקידים.
    במהלך השיחה ניתן להחליף תפקידים ביוזמת המנחה או ביוזמה עצמית של המשתתפים.
    כאשר אחד מהצופים מעוניין להיכנס לדיון כשחקן, הוא טופח על שכמו של המתדיין שהוא מעוניין להחליף ומתיישב במקומו. אפשר להוסיף במהלך השיחה נתוני רקע, דמויות או מצבים חדשים. 
  4. נפסיק את משחק התפקידים כאשר יש די בסיס לדיון מעבד ומסכם. נשאל שאלות רפלקטיביות:
    איך הרגשתם במהלך משחק התפקידים? מה קרה בשיחה מבחינתכם? אילו תובנות יש לכם מהשיחה?

עוד רעיון - נושאים אקטואליים

עוד רעיון - נושאים אקטואליים

באופן דומה אפשר לקיים דיון בסוגיות אקטואליות העומדות על סדר היום הציבורי כגון: 

  • ממשלת אחדות – לאתר את הדמויות שיכולות לקחת חלק בהקמת ממשלת אחדות וטיעוניהן.  
  • סוגיה הקשורה למשבר האקלים – דיון משפחתי על שימוש בכלים חד פעמיים.

עוד רעיון - "כרטיסי דמות"

עוד רעיון - "כרטיסי דמות"

אפשר להבנות את התפקידים מראש באמצעות "כרטיסי דמות" עם טיעונים מוגדרים מראש, כדי להקל על ה"שחקנים" להיכנס לתפקיד שלהם.

ראו: כרטיסי דמות - גרסה להדפסה

אפשר גם

אפשר גם

דוגמאות למשחקי תפקידים בתחומי ידע שונים

בחינוך חברתי: ריב בין ילדים בכיתה, ויכוח בין תלמידים למורה על תוכן ואופי מסיבת הסיום, חרם, אי-הסכמה לשתף ילד במשחק, לחץ חברתי על נהיגה תחת השפעת אלכוהול.
ראו גם: משחק תפקידים דיגיטלי – חדר כושר חברתי: יוריקה וורלד
בהיסטוריה:

בספרות: הסיפור 'יד ושם' של אהרון מגד – האם לקרוא לתינוק שנולד על שם ילד בן המשפחה שנרצח בשואה?
במדעים: הורים המייצגים בחירה של בעד ונגד חיסונים.  
בתנ"ך: הצגת הוויכוח בין קין להבל, הוויכוח בין אדם וחווה לפני אכילת פרי עץ הדעת, מכירת הבכורה מעשו ליעקב, הוויכוח בין בני יעקב לפני מכירת יוסף, שאול ובעלת האוב ועוד.
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

اختيار طرق التقييم من قِبَل التلاميذ
إن إعطاء التلاميذ إمكانية اختيار طرق التقييم تحفّز دافعيّتهم  وتجعل التّقييم شيئًا ممتعاً وخلاقًا بالنسبة لهم,  كما وتساعد في   تقليص الفوارق المتباينة بين ...
ניהול זמן עצמי של התלמיד/ה
מה הלו"ז?! הכול מדברים על החשיבות הרבה של ניהול זמן עצמאי על ידי התלמידים. אבל מה זה אומר בעצם? ואיך לומדים לעשות את זה נכון?
אתיקה בשימוש בבינה מלאכותית בכתיבת עבודות
לטפח את מסוגלותם של התלמידים והתלמידות להשתמש באופן אתי ומוסרי ביישומי בינה מלאכותית בעת ביצוע מטלות לימודיות.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.