דלג אל

בחירת נושא לחקר מדעי בעזרת בינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
בחירת נושא לחקר מדעי בעזרת בינה מלאכותית
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית, קשר מורה תלמיד/ה   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

כותבת הפרקטיקה:
ד"ר רותם ויצמן, מדריך מוט"ל, ענת אסולין, מדריכה ארצית במוט"ל, מזכירות פדגוגית

צורך

לסייע לתלמידים לבחור נושאים לחקר באופן מושכל ומבוסס, תוך כדי שימוש בכלי בינה מלאכותית מתקדמים להעמקת המוטיבציה וגישה למקורות מדעיים איכותיים.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון: בחירת נושא

התלמידים מתבקשים לבחור נושא לחקר. אם בחרו נושא, עליהם לעבור לשלב 3.
תלמידים שטרם בחרו נושא מוזמנים לבחור מתוך רשימת הצעות משולבי סרטונים המוצעת להם.

השלב השני: חיפוש מחקרים

הנחו את התלמידים להשתמש בכלי Perplexity לחיפוש ולבחירת מאמרים מדעיים רלוונטיים לנושא שנבחר.

השלב השלישי: יצירת רשימת רעיונות באמצעות ChatGPT

התלמידים נעזרים במודל השפה כדי לגבש את נושא החקר. התלמידים מתבקשים לצרף למחולל ChatGPT מגוון מקורות הכולל מאמר מדעי, הנחיות בטיחות במעבדה, רשימת ציוד מעבדה והנחיה מפורשת שאין לבצע ניסויים בבני אדם.

מתוך ההצעות שניתנות, התלמידים בוחרים שני נושאים שמעניינים אותם במיוחד ומסבירים מדוע בחרו בהם.

אפשר להיעזר בפרומפט הבא:
אני תלמיד תיכון שמכין עבודת חקר בתחום המדעים בהתבסס על המקורות הבאים:

  1. הנחיות בטיחות במעבדה
  2. ציוד מעבדה
  3. [הוסיפו כאן את הקישור למאמר המדעי שבחרתם]

כתוב לפחות 10 נושאים לחקר שיכולים להתאים לעבודת חקר. חשוב שהנושאים יתאימו לביצוע חקר בתנאים בטוחים, תוך כדי שימוש בציוד ובחומרים המתוארים בקישורים. אין לערב בניסוי בני אדם או בעלי חיים.

השלב הרביעי: בחינה והעמקה

  • התלמידים שואלים שאלות הבהרה את ChatGPT בנוגע לנושאים שבחרו ומסכמים את הידע שצברו.
  • הנחו את התלמידים לבקש הסברים מפורטים, דוגמאות או הבהרות נוספות בהתאם לצורך.
  • התלמידים מסכמים את המידע שקיבלו ומעריכים את הפוטנציאל של כל נושא להיות בסיס למחקר מעמיק.
  • אם הנושא מתגלה כלא מתאים, הם בוחנים אפשרות לשוב לשלבים קודמים ולבחור נושא חדש מהרשימה.

קישורים לדוגמאות של התוצאות המתקבלות על ידי הבינה המלאכותית:

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

اختيار طرق التقييم من قِبَل التلاميذ
إن إعطاء التلاميذ إمكانية اختيار طرق التقييم تحفّز دافعيّتهم  وتجعل التّقييم شيئًا ممتعاً وخلاقًا بالنسبة لهم,  كما وتساعد في   تقليص الفوارق المتباينة بين ...
התאמת שיעור קיים לכיתות הטרוגניות
מורים עובדים בדרך כלל עם חומרים מוכנים מראש לשיעורים, ולעיתים הם נתקלים בקושי להתאים אותם לצרכים המשתנים של כיתות הטרוגניות.הפרקטיקה עונה על הצורך של מורים ל...
دمج التقييم الإلكترونيّ في عمليّة التعّليم
إنّ المهامّ المحوسبة تعزّز من مهارات التنوّر الرقميّ. إنّ استخدام الاختبارات المحوسبة يؤدّي إلى رفع الدافعيّة لدى التلاميذ وزيادة المتعة أثناء التعلّم
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.