השלב הראשון – הכרת הכלי וכתיבת פרומפט בסיסי
כתבו את עקרונות הכתיבה של פרומפטים בסיסיים:
- היו ברורים וממוקדים במטרה שלכם.
- הגדירו את סוג התוצר הרצוי (יחידת הוראה, מערך שיעור, משימה).
- ציינו את הנושא המרכזי, קהל היעד (גיל ורמת התלמידים) ומספר השיעורים הנדרשים.
דוגמה לפרומפט בסיסי:
"צור יחידת הוראה על הסיפור 'יגון' מאת צ'כוב, המותאמת לתלמידי תיכון, הכוללת הכרת היצירה, ניתוח דמויות ודיון בביקורת החברתית".
השלב השני – מעבר לפרומפט ביניים
הוסיפו לפרומפט הבסיסי פרטים נוספים, כמו מטרות ספציפיות ופעילויות מתוכננות.
דוגמה לפרומפט ביניים:
"צור יחידת הוראה על הסיפור 'יגון' מאת צ'כוב, הכוללת שלושה שיעורים שמתמקדים בנושאים הבאים: הכרת היצירה (עלילה, דמויות, הבעיה המרכזית), הבנת דרכי העיצוב (מוטיבים, האנשה, תיאורים מטאפוריים) וניתוח הביקורת החברתית. כלול שאלות לדיון ותשומת לב לפערים בין רמות התלמידים".
השלב השלישי – מעבר לפרומפט מפורט (ככל שתתרגלו יותר תוכלו להגיע לשלב זה כבר בניסיון הראשון)
הרחיבו את הפרומפט כך שיכלול את כל הפרטים הרלוונטיים. לדוגמה:
"היי, אני מורה לספרות בתיכון, מלמדת שתי כיתות לקראת בחינת בגרות בספרות. כיתה אחת מורכבת מתלמידים מצטיינים והאחרת מתלמידים מתקשים בעלי לקויות למידה. צור שתי יחידות הוראה נפרדות על הסיפור 'יגון' מאת צ'כוב, אחת לכיתת מצטיינים ואחת לכיתת מתקשים. כל יחידה צריכה להיות מתוכננת לשלושה שיעורים של 45 דקות כל אחד. כלול את הנושאים הבאים: הכרת היצירה (עלילה, דמויות, הבעיה המרכזית והאם היא נפתרת), דרכי עיצוב המבטאות את המשמעות (מוטיבים, האנשה, תיאורים מטאפוריים) והביקורת החברתית שעולה מהסיפור. המטרות המרכזיות: זיהוי הבעיה המרכזית של יונה ודרכי ההתמודדות שלו איתה, הבנת דרכי העיצוב והשפעתן על העברת המשמעויות, וניתוח הביקורת החברתית והקשר שלה למציאות התלמידים. צור שאלות לדיון ולתרגול המתאימות לרמת כל כיתה, והוסף שאלות בגרות כלליות. הדגש את ההבדלים בין היחידות כך שיתאימו לרמת הכיתה".
השלב הרביעי – הפקת יחידות הוראה בעזרת הכלי
- הזינו את הפרומפט לכלי AI (כגון ChatGPT או כלי אחר).
- קבלו שתי יחידות הוראה מובנות מראש הכוללות שלבים ברורים.
- לדוגמה: קישור לשיחה ולתוצר שהפיק chatgpt
השלב החמישי – התאמה אישית והוספת משימות AI
התאימו את היחידות המופקות לצרכים של הכיתות שלכם, כולל:
- הוספת שאלות דיון מותאמות לרמת התלמידים.
- שילוב משימות שמשלבות את התלמידים בעבודה עם AI, לדוגמה:
- לתלמידים מצטיינים: "בקשו מכלי AI לנתח את מוטיב הקור בסיפור 'יגון' והוסיפו פרשנות משלכם".
- לתלמידים מתקשים: "הזינו לכלי AI שאלה, כגון 'מהי הבעיה המרכזית של יונה וכיצד היא נפתרת?' וכתבו את תשובתכם בהסתמך על הכלי".
השלב השישי – תיעוד והצגת תוצרים
הנחו את התלמידים לתעד את השימוש בכלי:
- שמירת קישור לשיחה עם הכלי.
- פירוט הפרומפטים והשאלות שהוזנו.
- הוספת הסברים כיצד השתמשו במידע שהתקבל.
הצגת תוצרים בכיתה, כולל שיח על התהליך והמידע שהתקבל.
השלב השביעי – משוב והפקת לקחים
- שקלו כיצד לשפר את תהליך יצירת יחידות ההוראה.
- ספקו משוב על איכות התוצרים והשימוש ב-AI.
- שתפו חוויות וספקו תובנות לגבי עבודה עם הכלי.