דלג אל

המורה החכם: תכנון יחידת הוראה בספרות בשילוב AI

למאגר הפרקטיקות
המורה החכם: תכנון יחידת הוראה בספרות בשילוב AI
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית   ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה, יישום תהליכי הוראה

כותבת הפרקטיקה:
גלית טולדו משגב, מדריכה ארצית להוראת הספרות, אחראית תחום פדגוגיה דיגיטלית, מזכירות פדגוגית

צורך

מורים לספרות זקוקים לכלים פשוטים ונגישים שיסייעו להם לבנות יחידות הוראה, מערכי שיעור ומשימות מותאמות לרמות שונות של תלמידים, תוך כדי שילוב כלי בינה מלאכותית להעצמת הלמידה וההוראה.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון – הכרת הכלי וכתיבת פרומפט בסיסי

כתבו את עקרונות הכתיבה של פרומפטים בסיסיים:

  • היו ברורים וממוקדים במטרה שלכם.
  • הגדירו את סוג התוצר הרצוי (יחידת הוראה, מערך שיעור, משימה).
  • ציינו את הנושא המרכזי, קהל היעד (גיל ורמת התלמידים) ומספר השיעורים הנדרשים.

דוגמה לפרומפט בסיסי:
"צור יחידת הוראה על הסיפור 'יגון' מאת צ'כוב, המותאמת לתלמידי תיכון, הכוללת הכרת היצירה, ניתוח דמויות ודיון בביקורת החברתית".

השלב השני – מעבר לפרומפט ביניים

הוסיפו לפרומפט הבסיסי פרטים נוספים, כמו מטרות ספציפיות ופעילויות מתוכננות.

דוגמה לפרומפט ביניים:
"צור יחידת הוראה על הסיפור 'יגון' מאת צ'כוב, הכוללת שלושה שיעורים שמתמקדים בנושאים הבאים: הכרת היצירה (עלילה, דמויות, הבעיה המרכזית), הבנת דרכי העיצוב (מוטיבים, האנשה, תיאורים מטאפוריים) וניתוח הביקורת החברתית. כלול שאלות לדיון ותשומת לב לפערים בין רמות התלמידים".

השלב השלישי – מעבר לפרומפט מפורט (ככל שתתרגלו יותר תוכלו להגיע לשלב זה כבר בניסיון הראשון)

הרחיבו את הפרומפט כך שיכלול את כל הפרטים הרלוונטיים. לדוגמה:

"היי, אני מורה לספרות בתיכון, מלמדת שתי כיתות לקראת בחינת בגרות בספרות. כיתה אחת מורכבת מתלמידים מצטיינים והאחרת מתלמידים מתקשים בעלי לקויות למידה. צור שתי יחידות הוראה נפרדות על הסיפור 'יגון' מאת צ'כוב, אחת לכיתת מצטיינים ואחת לכיתת מתקשים. כל יחידה צריכה להיות מתוכננת לשלושה שיעורים של 45 דקות כל אחד. כלול את הנושאים הבאים: הכרת היצירה (עלילה, דמויות, הבעיה המרכזית והאם היא נפתרת), דרכי עיצוב המבטאות את המשמעות (מוטיבים, האנשה, תיאורים מטאפוריים) והביקורת החברתית שעולה מהסיפור. המטרות המרכזיות: זיהוי הבעיה המרכזית של יונה ודרכי ההתמודדות שלו איתה, הבנת דרכי העיצוב והשפעתן על העברת המשמעויות, וניתוח הביקורת החברתית והקשר שלה למציאות התלמידים. צור שאלות לדיון ולתרגול המתאימות לרמת כל כיתה, והוסף שאלות בגרות כלליות. הדגש את ההבדלים בין היחידות כך שיתאימו לרמת הכיתה".

השלב הרביעי – הפקת יחידות הוראה בעזרת הכלי

השלב החמישי – התאמה אישית והוספת משימות AI

התאימו את היחידות המופקות לצרכים של הכיתות שלכם, כולל:
- הוספת שאלות דיון מותאמות לרמת התלמידים.
- שילוב משימות שמשלבות את התלמידים בעבודה עם AI, לדוגמה:

  • לתלמידים מצטיינים: "בקשו מכלי AI לנתח את מוטיב הקור בסיפור 'יגון' והוסיפו פרשנות משלכם".
  • לתלמידים מתקשים: "הזינו לכלי AI שאלה, כגון 'מהי הבעיה המרכזית של יונה וכיצד היא נפתרת?' וכתבו את תשובתכם בהסתמך על הכלי".

השלב השישי – תיעוד והצגת תוצרים

הנחו את התלמידים לתעד את השימוש בכלי:

  • שמירת קישור לשיחה עם הכלי.
  • פירוט הפרומפטים והשאלות שהוזנו.
  • הוספת הסברים כיצד השתמשו במידע שהתקבל.

הצגת תוצרים בכיתה, כולל שיח על התהליך והמידע שהתקבל.

השלב השביעי – משוב והפקת לקחים

  • שקלו כיצד לשפר את תהליך יצירת יחידות ההוראה.
  • ספקו משוב על איכות התוצרים והשימוש ב-AI.
  • שתפו חוויות וספקו תובנות לגבי עבודה עם הכלי.
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

יצירת משימות מתקדמות:
תוכלו ליצור משימות, שבהן התלמידים מתנסים בכתיבת פרומפטים בעצמם, לשאלות מורכבות יותר בספרות.
חקר השוואתי:
שלבו פעילות שבה התלמידים משווים בין פרשנות AI לבין ניתוח עצמי.

 

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

פיתוח יחידת הוראה משותפת:
עבדו בצוותים ותכננו יחד יחידת הוראה עם פרומפט משותף. לאחר קבלת התוצאות, כל מורה מבצע התאמה אישית של היחידה לצורכי כיתתו ומשתף בתובנות בתהליך שיתוף עמיתים.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • אפשר להפיק יחידות הוראה מורכבות ומותאמות בקלות רבה בעזרת פרומפטים מפורטים.
  • כדאי להכניס את הפרומפט לשני כלי AI (למשל ChatGPT וגם Claude) ולהשוות בין התוצרים.
  • מומלץ להדריך את התלמידים על עבודה אחראית עם הכלים ולשלב תיעוד כחלק מהלמידה.
  • תהליך זה מסייע למורים לחסוך זמן בתכנון ומעודד למידה פעילה ויצירתית בקרב התלמידים.
חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

הפרקטיקה הייתה חלק ממשימה בהשתלמות מורים בנושא בינה מלאכותית בספרות. המורים ציינו כי כלי הבינה המלאכותית סייעו להם בייעול הזמן, בארגון המידע כמערך שיעור וכן בהצעות יצירתיות לשילוב במערך. יש מקום להתנסויות רבות כדי לדייק את הפרומפטים ולקצר את התהליך. עם זאת, היו מורים שציינו כי דווקא השיח עם הכלי הוא שסייע להם להבין ולדייק את רצונם.

כמו כן, תיעוד הפרומפטים ותהליך העבודה תרם להעמקת הבנתם הפדגוגית ולשיח משמעותי עם תלמידיהם.

אם יש אפשרות, תמיד כדאי לסייע בדיוק התוצרים בהעלאת קבצים עם המידע שעליו נבקש מהכלי להפיק תוצר (לרוב בשיחות הראשונות עם כלי AI מחוללי טקסט, דוגמת (ChatGPT ,Claude).

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

שינוי אקלים NotebookLM
הכלי מאפשר לתלמידים ולמורים להתמקד בנקודות מרכזיות מתוך המידע הרב, לסכם נתונים בצורה נגישה ולהפוך נתונים כמותיים וגרפים לתובנות ברורות, שמקילות פיתוח דיון מו...
יצירת הזדמנויות לתלמידים לשיתוף במשאלות ובחלומות
הזמנה לחלום! מהם החלומות והמשאלות של התלמידים שלנו? איפה הם נמצאים על סולם המשאלות הפרטי שלהם? ואיך נוכל לתת לכל זה מקום ונוכחות בכיתה?
ניהול שיעורי בית באופן אפקטיבי
שיעורי בית אפקטיביים במיוחד כאשר נעשה בהם שימוש כהתערבות קצרה וממוקדת, ולא כמטלות שגרתיות. איך כדאי לנהל זאת נכון?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.