דלג אל

תלמידים חוקרים מתמטיקה

למאגר הפרקטיקות
תלמידים חוקרים מתמטיקה
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות

כותבת הפרקטיקה:
שגית רסולי, מדריכה ארצית, מזכירות פדגוגית

צורך

לעיתים, משאלת לבנו היא שתלמידינו וילדינו ייחשפו למאמרים, לפחות פעם או פעמיים בתקופת התיכון שלהם. כעת, בשילוב בינה מלאכותית, הם יכולים לעשות זאת בקלות.
התלמידים נחשפים למאמר מתמטי, מסכמים ומעבדים את המידע בשילוב בינה מלאכותית.
אפשר לבחור כל מאמר מתמטי שמתחבר לתוכן הלימודי של התלמידים.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון

התלמידים נחשפים למאמר המתמטי, לדוגמה - חוש למבנה באלגברה תיכונית – מקרה של סוגריים (מתוך על"ה 34, תשס"ה 2005, עמודים 34-30).
הם נדרשים לעיין במאמר, לזהות דוגמאות מחומר הלימוד שלהם ולהבין באיזה הקשר הוזכרו במאמר.
כמו כן, הם צריכים לכתוב דוגמה דומה משלהם.

השלב השני

התלמידים מתבקשים לערוך סיכום למאמר בעזרת כל כלי בינה המאפשר זאת. לדוגמה, Chat PDF.
הם מתבקשים להיעזר בשאלות שונות כדי לדייק את סיכומיהם,כגון:

  • מהי ההגדרה של המושג?
  • איך אפשר לפתח חוש זה?
  • היכן הוא בא לידי ביטוי?
  • כיצד נוודא שתלמיד יודע ליישם חוש זה?
  • מהם הקשיים של תלמידי תיכון באלגברה?

הערה: חשוב שהתלמידים יסכמו רק מה שמובן להם ומתאים לחומרי הלימוד שלהם!
- אפשר לאפשר עבודה בזוגות ובקבוצות.

השלב השלישי

התלמידים יידרשו לכתוב 3-2 דוגמאות לתרגילים התומכים ברעיון המאמר. כלומר, תרגילים שבהם השימוש בחוש למבנה מועיל בפתרונם. בשלב זה התלמידים יכולים להיעזר בספרי לימוד, במרשתת, בצ'ט עם הבינה כמו claude/ai וכו'.
- את התוצר הסופי התלמידים מגישים בקובץ דוקס / וורד.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

את מגוון הדוגמאות אפשר לתלות על קירות הכיתה ולאפשר לתלמידים להסתובב ולבדוק אם הן תומכות ברעיון המאמר, ושהשימוש בחוש למבנה אכן מועיל לפתרונן. כמו כן, אפשר לבקש מהם לפתור את הדוגמאות שכתבו חבריהם, על פי רעיון המאמר.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

- כדאי להתאים את המאמר הנבחר לרמת התלמידים. יש לשים לב שהתוכן המתמטי מותאם לחומר הלימודי, ששפת המאמר מובנת וכו'.
- מומלץ לקחת את התלמידים למרחב למידה נוח, הכולל מחשבים ופינות התייעצות. רצוי לתת להם לעבוד בזוגות או בקבוצות.
- כמו כן, תנסו בעצמכם, לפני השיעור, את כלי הבינה שתמליצו עליו לתלמידים. בדקו מה נדרש כדי להשתמש בו, אם הוא חינמי, מה סוג ההתחברות (מייל / סיסמה וכו') ומגבלותיו.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

העברתי את הפעילות בכיתת ח' מחוננים. ביקשתי מהתלמידים להתחלק לזוגות ולבצע את המשימות יחד.
הם נהנו להרכיב בעצמם תרגילים ברוח המאמר והתגאו בתוצריהם.
בעקבות ההצלחה והשימוש בבינה, הם הרגישו שקריאת מאמר והבנת טקסט מדעי הן משהו נגיש ושהם מסוגלים לכך. במהלך המשימה הם פיתחו מיומנויות כמו ניתוח טקסט, הבנתו ויישומו, תקשורת בין-אישית, אוריינות דיגיטלית ופיתוח חוש למבנה ולראייה תבניתית.
דרך הבנת המאמר ויישומו התלמידים רכשו כלי להתבוננות על ביטויים אלגבריים, שיעזור להם בפתרון משוואות מורכבות בעתיד.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

Text to Video בשילוב כלי בינה לניקוי סאונד
יצירת סרט בעזרת הבינה המלאכותית מבלי לצאת מהכיתה
העמקת ההיכרות עם התלמידים
כף היד שלי, משחק ניחושים וכלים נוספים להעמקת ההיכרות עם התלמידים בהיבט הלימודי, הרגשי והחברתי
ספרות חזותית: יצירת תוכן ויזואלי עם AI לגיוון, להעמקה ולהערכה
הבנת אמצעים מטאפוריים חיונית להבנת הרבדים העמוקים של הטקסט הספרותי. שימוש בתוכן ויזואלי, הנוצר באמצעות כלי AI, נותן מענה לצורך בגיוון תהליכי ההוראה, הלמידה ו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.