דלג אל

סקר או משאל רחוב בנושאים ערכיים ודיון בממצאים

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים

מטרה

ללמוד על דעות ועל עמדות, על ציפיות ועל הרגלים של אנשים שונים, כבסיס לדיון ולגיבוש עמדה בנושא כלשהו.

הצעות למהלך

הצעות למהלך
  1. מיקוד
    נבחר ונמקד את הנושא שאותו נרצה לבדוק. לדוגמה: סקר שיקולי דעת בקניית מוצרי צריכה (שיקולים אפשריים לרכישת המוצרים או לאי רכישתם: תוצרת כחול לבן, מחיר, אקולוגיה ורווחת הסביבה, ניצול עובדים).
  2. ניסוח שאלון
    ננסח שאלון קצר שיכלול מספר שאלות קצרות וברורות הרלוונטיות לנושא ומנוסחות בצורה ניטרלית, ללא נקיטת עמדה מראש. לדוגמה: האם לדעתכם כשקונים משהו חשוב לתת משקל לשאלה האם המוצרים יוצרו בארץ? מדוע? באילו תנאים? האם בשעת הקנייה צריך לקחת בחשבון רק שיקולים כספיים? האם אתם בודקים אם המוצר שקניתם מזיק לסביבה?  
    – המורה יכול/ה לנסח מראש את השאלון או לאפשר לתלמידים להשתתף בניסוח השאלון לפי מה שמעניין אותם לדעת.
  1. יציאה לשטח
    המשתתפים יוצאים בזוגות או בצוותים של 4-3 "סוקרים", ומראיינים אנשים אקראית או על פי קהלי יעד מוגדרים (בעלי תפקידים שונים, גילאים, מגדר וכדומה). ניתן גם לקיים סקר בקרב תלמידי הכיתה, השכבה או כלל תלמידי המוסד החינוכי. חשוב לתעד את כל התשובות (אפשר לתעד בגוגל דוקס).
  1. עיבוד הממצאים
    הקבוצות יסכמו את ממצאיהן ויציגו אותם במליאה. אפשר להיעזר בסרטון ההדרכה: תרשימים בגוגל דרייב.
  1. דיון מסכם
    נשווה בין הממצאים של הקבוצות השונות: מה דומה ומה שונה בממצאים? מה התחדש לכם? מה הפתיע אתכם?
  1. יישום
    נשאל: האם וכיצד השפיעו תוצאות הסקר עליכם באופן אישי? (למשל, על מה תקפידו בעתיד כצרכנים?)

> דוגמה להקשר לימודי: פעילות סקר מיהו ישראלי לקראת קבלת תעודות זהות

עוד רעיון - סקרים במרחב הדיגיטלי

עוד רעיון - סקרים במרחב הדיגיטלי

אפשר לעודד את התלמידים לערוך סקרים גם בעזרת שימוש בכלים דיגיטליים לאיסוף המידע, וכן לניתוח ולהצגה של הנתונים שנאספו. ראו לדוגמה:

עוד רעיון - דוגמאות מתחומי הדעת

עוד רעיון - דוגמאות מתחומי הדעת

אפשר להשתמש בפרקטיקה בכל נושא שבו מעוניינים לשמוע דעות שונות מחוץ לכיתה. לדוגמה: 

  • אזרחות: האם לבטל את יום השבתון ביום הבחירות; עמדות לגבי שילוב אנשים עם מוגבלויות בקהילה – למשל סקר על הקמת מוסד לנפגעי נפש או הוסטל לנערות במצוקה בשכונה.
  • אקולוגיה: מידת שביעות הרצון מאיכות הסביבה בקהילה.
  • ביולוגיה: עמדות ביחס לניסויים בבעלי חיים.
  • חינוך: עמדות ביחס לחשיפה למסכים, ניצול שעות הפנאי ועוד.

אפשר גם - התמונה הגדולה

אפשר גם - התמונה הגדולה

אפשר לקיים את הסקר בתוך בית הספר או מחוצה לו, בשעות הבוקר או מעבר לשעות הלימודים.

אם רוצים לקבל תמונה רחבה יותר על נושא כלשהו, אפשר לנסות ליצור קשר עם כיתה מבית ספר אחר (מישוב אחר או ממגזר אחר), ולתאם קיום סקר במקביל והשוואת הממצאים לאחר מכן.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

יצירת רלוונטיות וחיבור לעולם התלמיד/ה
כשתלמידים מרגישים שהתכנים והמיומנויות הנלמדים בכיתה רלוונטיים גם לחייהם מחוץ לכותלי הכיתה – המוטיבציה שלהם עולה והם מגלים יותר יוזמה, מעורבות ועניין
הבניית כללי כיתה
שיתוף התלמידים בקביעת כללי הכיתה מאפשר התנסות בהליך דמוקרטי, מעודד שיח מכבד, מרחיב נקודות מבט ומייצר בקרב התלמידים תחושת מעורבות ושותפות
בניית מחוון הערכה בסיוע בינה מלאכותית
יצירת מחוון לעבודות התלמידים והתלמידות. המחוון הוא שורה של קריטריונים שלאורם נבחנת המשימה. מחוונים מספקים לתלמידים משוב מפורט על עבודתם, ומסייעים למורה לבצע ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.