דלג אל

הצהרת נגישות

מפגש מורה–תלמיד/ה

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים

מטרה

קיום מפגשים אישיים 1:1 של מורה עם תלמיד/ה כדי לשוחח ולשתף.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

ימי תלמידים

בדומה ליום הורים, ניתן לקיים מספר פעמים בשנה "יום תלמידים" ולהזמין את התלמידים ליזום שיחות עם מורים שונים לפי בחירתם.

תכנון

  1. נתכנן מבנה פגישות בית ספרי אשר יאפשר לתלמידים ליזום שיחות עם מורים.
  2. לפני יום השיחות נערוך בכיתות הסבר והדרכה לגבי התהליך, וכן נשתף ונעדכן את ההורים.
  3. השיחות תתקיימנה בסוף יום הלימודים או בשעות אחר הצהריים.
    תלמידים שמעוניינים להיפגש עם מורה או עם מספר מורים, יירשמו מראש באופן ידני או ממוחשב.
  4. ייערך שיבוץ לשיחות ותכנון המפגשים יימסר למורים ולתלמידים.
    נקצה כ-10 דקות לפגישה ונאפשר למורה זמן בין פגישה לפגישה לסיכום בכתב להמשך מעקב.
  5. נכין מראש "בנק שאלות" וניתן לתלמיד/ה לבחור למה להתייחס.
    נשים דגש על מתן אפשרות להתבטא בחופשיות. שאלות לדוגמה:
  • יש משהו שהיית רוצה לספר לי לגבי הלימודים במקצוע שלי?
  • משהו שיכול לעזור לך בשיעורים שאני מלמד/ת?
  • משהו שעשוי לקדם אותך?
  • רעיון לנושא שהיית רוצה ללמוד?
  • תחום שקשה לך במיוחד?
    דוגמה לשאלות נוספות ראו: "שעון השיחה"

ראו בהרחבה: הכנה לקראת "יום תלמידים"

ביצוע

  1. המורים ישבו בחדרים נפרדים, או במרחב גדול במעגל שולחנות.
    התלמידים יעברו ממורה למורה ("שעון פגישות").
  2. בתחילת כל פגישה נברך את התלמיד/ה באופן אישי.
    (למשל: טוב שהגעת, משמח אותי שאנחנו מצליחים להיפגש).
  3. נקשיב לדברי התלמידים ונברר מה חשוב להם לספר לנו ומדוע נרשמו לפגישה איתנו.
  4. בתום המפגש נסכם, נודה לתלמידים על קיום השיחה ונאפשר להם להודות לנו.

עוד רעיון - כרטיסיות שאלות

עוד רעיון - כרטיסיות שאלות

בגילאים הצעירים יש ילדים המתקשים לפתח שיחה על צורכיהם. אפשר לעזור להם להיפתח על ידי שימוש בכרטיסיות או בקלפים.

הילדים הופכים כרטיסייה אקראית מתוך מספר כרטיסיות הפוכות, או בוחרים קלף מתוך ערמת קלפים נתונה, ועונים על השאלה שמופיעה בהם.

ראו למשל: קלפי "רק רציתי..."

עוד רעיון - מפגש אישי לתכנון פעילות בגן הילדים

עוד רעיון - מפגש אישי לתכנון פעילות בגן הילדים

גם בגן הילדים אפשר לקבוע זמן ייעודי למפגש אישי של הגננ/ת עם ילד/ה, בתיאום מראש עם צוות הגן, לצורך תכנון משותף של פעילות שהילדים ינחו בגן, וכן להעמקת הקשב וההיכרות. אחרי קיום כמה מפגשים כאלה, כלל ילדי הגן יבינו את המנגנון ויחכו לתורם לשיחה האישית.

1. קביעת פגישה ביומן משותף לילדים ולצוות

  • הילדים מבקשים מפגש אישי לרעיון או ליוזמה שיש להם, או שהגננת מזמינה ילד/ה בעקבות הקשבה והתבוננות בפעילות.
  • הילד/ה והגננת פותחים את יומן הגן וקובעים יום מתאים למפגש האישי. כדאי לקיים את המפגש בפינה שקטה בגן, עם שלט שמסמן ש"כאן מתקיים מפגש אישי", כדי ששאר הילדים ידעו לכבד את פרטיות המפגש.

2. פתיחת המפגש האישי

  • נפתח את השיחה מתוך סקרנות אמיתית, דרך הזמנה פתוחה לילדים לשתף אותנו בתחום שמעניין אותם.
  • אם הילדים מתקשים להעלות נושא, אפשר להציע רעיונות מתוך ההתבוננות שלנו בהם. למשל: שמתי לב שאת/ה מתעניינ/ת ב...

3. מהלך המפגש האישי

  • נקשיב ליוזמה או לרעיון של הילד/ה ונתכנן יחד את הפעילות שהם רוצים להעביר לחבריהם בגן. נוודא שהילדים מבינים מהן המשימות שעליהם לבצע באופן עצמאי, לקראת ותוך-כדי הפעילות. נעזור לילד/ה לצייר או לכתוב על דף את תוכנית הפעילות לפי שלבים. אפשר לחלק דף A4 לשורות גדולות, לכתוב ולצייר כל שלב, שורה אחר שורה, ובדף נוסף להכין רשימת ציוד חיוני לפעילות.
  • בסוף המפגש נכתוב ביומן הגן את המועד שבו הילד/ה ינחה את הפעילות שתוכננה.

בזמן שבין המפגש האישי לבין יום ההנחיה, נזכיר לילדים לארגן את הדרוש ולהתכונן לפי הצורך. לאחר ההנחיה כדאי להיעזר בכלי משוב של ילדים ולהקדיש זמן לשיחת סיכום קצרה של הגננת והילד/ה בעזרת שאלות כגון: איך היה לך בפעילות? איך הרגשת? ממה נהנית וממה פחות?

מבוסס על פיתוח של הגן הדיאלוגי – מפגש לתכנון פעילות: מתכננים ועושים (מסלול חממו"פ, משה"ח)

אפשר גם - הקצאת זמן לשיחה עם מחנכ/ת

אפשר גם - הקצאת זמן לשיחה עם מחנכ/ת

כדי לאפשר שיחות אישיות בין המחנכ/ת לתלמידים, יש צורך בהקצאת זמן לכך בתוך מערכת השעות.

  • ניתן להקצות אחת ל-3-2 שבועות, 2 שיעורים רציפים (90 דקות) שבנויים על עבודה עצמאית של התלמידים.
  • כל תלמיד/ה שמעוניינ/ת בשיחה אישית נרשמ/ת על הלוח, והמחנכ/ת יושב/ת מחוץ לכיתה ומשוחח/ת עם כל ילד/ה למשך 10-5 דקות על כל נושא שהתלמיד/ה בוחר/ת. הסדר נקבע על פי הרישום על הלוח.
  • מדי פעם על המורה לבחון האם פגש/ה את כל התלמידים, ולהציע למי שעדיין לא נרשמ/ה לעשות זאת.

(מבוסס על כלי שנוצר על ידי בי"ס בית הכרם, ירושלים)

אפשר גם - עצור-התחל-המשך

אפשר גם - עצור-התחל-המשך

לקראת סיום המפגש האישי בין המורה והתלמיד/ה, אפשר לתת לתלמיד/ה דף שעליו מצוירת טבלה בת שלוש עמודות. בראש כל עמודה כותרת: עצור, התחל, המשך.

בהתאם למסקנות שעלו במפגש, התלמיד/ה כותב/ת בטבלה:

  • עצור! משהו שעשיתי עד היום ולא אעשה יותר.
  • התחל! משהו שאתחיל לעשות מחר בבוקר.
  • המשך! משהו שאמשיך לעשות באופן טוב או יעיל יותר.

טיפים

טיפים

כדאי להיערך מראש למערכת מפגשים מסודרת ולאפשר לתלמידים פעילות חוץ-לימודית או חברתית במקביל.

חשוב להקפיד על עמידה בזמנים כדי להקל על העומס שעלול להיווצר על המורים.

מומלץ לקבוע את המפגשים כיום פעילות חגיגי לקראת חג (למשל: "עושים סדר" – לקראת פסח), או בתאריך משמעותי אחר כמו סיום מחצית וקבלת תעודה.

אפשר לייחד שעה קבועה בסוף יום אחד בשבוע, בה מספר מורים נשארים בבית הספר וזמינים לשיחות עם תלמידים, או ליזום מדי פעם שבועיים של שיחות כאלו במהלך השעות הפרטניות.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הוראה רגישת מגדר
איך נתנהל באופן שוויוני כלפי כל התלמידים והתלמידות? הגברת המודעות לנושאים בעלי היבטים מגדריים יכולה לקדם סביבה לימודית שתעודד שוויון מגדרי
חיזוק תחושת המסוגלות והאמונה ביכולת בקרב תלמידים
בכל תלמיד/ה גלומים מגוון כישורים ויכולות. כדי שירגישו שהם מסוגלים להביא אותם לידי ביטוי, חשוב שיחוו מידה גבוהה של מסוגלות עצמית ואמונה בכוחותיהם. איך נעודד ח...
רפלקציה קבוצתית
רפלקציה קבוצתית היא הזמנה לחברי הקבוצה להעניק או לקבל משוב מעצים על פעולות שעשו או חוו. פרקטיקה מצוינת לעבודה בקבוצות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.