מודל ההוראה "מטקסט לשיעור" ויישומו בלמידת עמיתים בחברותא, כולל שלושה שלבים בתיהלוך המפגש עם הטקסט:
השלב הראשון – שלב ההכנה לקראת הקריאה של הטקסט
השלב השני – קריאה דיאלוגית פעילה, מנוטרת הבנה של הטקסט
השלב השלישי – העמקה בטקסט לאחר הקריאה
הפרומפטים יסייעו למורה לתכנן את השיעור באופן הבא:
- פרומפט מספר 1 "כרטיס כניסה" יסייע למורה לתכנן פעילויות חווייתיות ובעלות ערך ללמידת עמיתים בחברותא כהכנה לפני שהם קוראים את הטקסט.
- פרומפט מספר 2 "קריאה דיאלוגית" יסייע למורים לתכנן את העצירות במהלך הקריאה ואת הפעילויות שמטרתן לעודד קריאה פעילה, מנוטרת הבנה.
- פרומפט מספר 3 "קריאה מעמיקה" יסייע למורים לתכנן פעילויות המיועדות להעמקה בטקסט.
שלבים ביישום הפרקטיקה:
השלב הראשון – הכנה לקראת הקריאה
- המורה בוחר טקסט לימודי בהקשר הרלוונטי לתלמידים.
- המורה משתמש בפרומפט הראשון ליצירת פעילויות הכנה לקריאה.
- המורה ממלא את החלקים הייעודיים בפרומפט מספר 1: [הכיתה] [הטקסט].
- המורה מקבל מגוון הצעות ויכול לבחור מתוכן.
- המורה מנחה את הפעילויות במליאת הכיתה ומאפשר התנסויות בלמידת עמיתים בחברותא.
פרומפט מספר 1 "כרטיס כניסה"
(להעתיק את הטקסט המובא כאן ל־Claud, למלא את החלקים המודגשים)
הצע 4 רעיונות לפעילויות קצרות להכנה לפני קריאת הטקסט [כאן הכניסו את הטקסט] עבור תלמידי כיתה [כאן הכניסו את הכיתה]. הפעילות מיועדת להפעלת התלמידים בלמידה עצמית או בזוגות.
מטרות הפעילות:
- לעורר עניין וסקרנות לפני קריאת הטקסט.
- היכרות מוקדמת הכוללת זיהוי והבנה של אוצר מילים משמעותי להבנת הטקסט.
- העלאת ידע עולם קודם וצמצום פערי ידע הנדרשים להבנת הטקסט.
אנא כלול:
- תכנון זמנים מפורט לכל חלק בפעילות
- רשימת מילים מומלצות להוראה מוקדמת, המחולקת לפי רמות קושי
- הצעות לפעילויות מגוונות הכוללות:
- צפייה בסרטונים (נושאים מומלצים לחיפוש)
- שימוש בתמונות
- שימוש במשחוק
- פעילויות אינטראקטיביות
- רעיונות לדיון כיתתי
- הנחיות ברורות לתלמידים, המיועדות להקרנה על הלוח
השלב השני - תכנון הקריאה הדיאלוגית הפעילה
- המורה משתמש בפרומפט השני לתכנון הקריאה הפעילה.
- המורה מקבל הצעות לעצירות במהלך הקריאה ולפעילויות אינטראקטיביות המעודדות קריאה מנוטרת הבנה.
- המורה מציע את הפעילויות ללמידת עמיתים בחברותא או מנחה אותן בקבוצה קטנה.
פרומפט מספר 2 "קריאה דיאלוגית"
(להעתיק את הטקסט המובא כאן ל־Claud, למלא את החלקים המודגשים)
אני מלמד בכיתה [כאן הכניסו את הכיתה]. אני רוצה לתכנן פעילות של קריאה שיתופית של הטקסט [כאן הכניסו את הטקסט]. מטרת הפעילות היא לעודד קריאה אינטראקטיבית והבנת הנקרא דרך שיח עמיתים.
- יש לזהות נקודות עצירה אסטרטגיות בטקסט, במקומות שבהם: מסתיים רעיון מרכזי, מתחיל נושא חדש, יש מידע משמעותי שדורש עיבוד, נדרשת הבנה של רצף או תהליך.
- לכל נקודת עצירה יש לתכנן: משימת שיח ממוקדת לזוגות, פעילות קצרה שתעזור בעיבוד המידע (כמו יצירת תרשים, השוואה, מיון), שאלות מנחות לדיון, דרכים לקשר את הטקסט לידע קודם ולחיי התלמידים
- יש להציע כלים תומכים לפעילות, כגון: דרכים לתיעוד הלמידה, אסטרטגיות להתמודדות עם מילים חדשות, רעיונות לסיכום ושיתוף במליאה. אשמח גם להצעות נוספות להעשרת הפעילות ולהפיכתה למשמעותית יותר עבור התלמידים.
השלב השלישי - הכנת פעילויות לקריאה מעמיקה
- המורה משתמש בפרומפט השלישי ליצירת שאלות ברמות חשיבה שונות.
- המורה בוחר מתוך ההצעות שאלות ופעילויות.
- המורה מציע את הפעילויות ללמידת עמיתים בחברותא או מנחה אותן בקבוצה קטנה.
פרומפט מספר 3 "קריאה מעמיקה"
(להעתיק את הטקסט המובא כאן ל־Claud, למלא את החלקים המודגשים)
צור מערך שאלות מובנה לטקסט [כאן הכניסו את הקובץ של הטקסט] המיועד לתלמידי כיתה [כאן הכניסו את הכיתה]. נא לבנות את השאלות לפי הקריטריונים הבאים:
- שאלות איתור מידע (3 שאלות):
- שאלות המתבססות על מידע המופיע באופן מפורש בטקסט
- יש לוודא פיזור של השאלות לאורך כל הטקסט
- להשתמש במילות שאלה מגוונות (מה, היכן, מתי, כמה וכו')
- שאלת אוצר מילים (שאלת רב־ברירה):
- לבחור מילה משמעותית מהטקסט
- לנסח 4 אפשרויות תשובה
- לוודא שהאפשרויות הגיוניות ומתאימות לגיל התלמידים
- שאלות היסק (3 שאלות):
- שאלת רב־ברירה אחת עם 4 אפשרויות הגיוניות
- 2 שאלות פתוחות המחייבות הסקת מסקנות מהטקסט
- להתבסס על רמזים בטקסט ולדרוש חשיבה מסדר גבוה
4. שאלת הערכה וביקורת (שאלה אחת):
- לדרוש הבעת דעה אישית מנומקת
- לכלול דרישה להצגת לפחות שתי סיבות או שני נימוקים
- לקשר בין הטקסט לעולמם של התלמידים
5. שאלת הבנה של מבנה הטקסט (שאלה אחת):
- להתייחס למבנה הלוגי של הטקסט
- אפשר לכלול מטלת סידור רצף אירועים או תהליכים
- או לבקש זיהוי של רכיבי מבנה בטקסט
6. שאלה לניטור חוויית הקריאה (שאלה אחת):
- לעודד רפלקציה אישית על הטקסט
- לאפשר ביטוי אישי ויצירת חיבור רגשי לטקסט
- לבקש הסבר או נימוק לבחירה
הערות נוספות:
- יש להתאים את רמת השאלות והניסוח לגיל התלמידים.
- לוודא שימוש בשפה ברורה ומדויקת.
- לשלב מילות הוראה מגוונות (הסבירו, תארו, השוו, נמקו וכו').
- לציין מספרי שורות כשמפנים למידע ספציפי בטקסט.
- להקפיד על סדר הגיוני בהצגת השאלות.
פלטפורמות AI שבהן אפשר להפעיל את הפרומפטים:
הערה: לצורך עבודה בפרקטיקה המתוארת לעיל מומלץ להתחיל עם Claude. לצורך הפניית המשך לקישורים מומלץ להיעזר ב-ChatGPT וב־Gemini.
להמשך קריאה