דלג אל

יצירת פרשנות טקסטואלית-קולנועית רב מודיאלית

למאגר הפרקטיקות
יצירת פרשנות טקסטואלית-קולנועית רב מודיאלית
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

כותבת הפרקטיקה:
אלדד בוגנים: מוביל קהילת מורה חוקר יוצר, מומחה טכנופדגוגיה, מורה לקולנוע בבית ספר עירוני א, ותיכון בן צבי קרית אונו

צורך

מורים לקולנוע מחפשים דרכים יצירתיות לשלב ניתוח טקסטואלי של סצנות סרטים עם הבנה ביקורתית ומעשית של שפה קולנועית. הפרקטיקה עונה על צורך זה על ידי שימוש בפלטפורמות דיגיטליות ותהליך למידה רב ממדי.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב 1: לערוך ניתוח ראשוני של הסצנה
התלמידים בוחרים סצנה מסרט ומנתחים אותה על פי פרמטרים שניתנו (כגון קומפוזיציה, תנועת מצלמה, שימוש בפסקול, משמעות נרטיבית וכו'). כדאי שזה יהיה בהנחיית המורה ואפשר גם להשתמש בכלי AI לניסוח. הרעיון הוא להגיע לדף אחד של ניתוח עם הרעיונות המרכזיים.

דוגמאות:
- הסנדק (קופולה, 1972) – סיקוונס ההטבלה. לינק לניתוח פשוט
- הבלתי משוחדים (דה-פלמה, 1987) – פתיחת הסרט. לינק לניתוח מורכב – שוט בעקבות שוט

שלב 2: יצירת הפודקאסט הדיאלוגי
התלמידים מעלים את הטקסט לכלי google notebookLM. ולינק לסרטון יוטיוב עם הסצנה המנותחת. חשוב שיהיה לסרטון טרנסקריפט. אם אין לו, אפשר להעלות אותו לערוץ שלכם עם כתוביות משלכם ואז לעשות לינק.

בנוטבוק אפשר ליצור פודקאסט על ידי לחיצת כפתור. אפשר לנסות למקד את הפודקאסט לפני יצירתו בהתמקדות בנושא מסוים, למשל: "התמקד במטפורת הלבן כצבע טהור". כדאי לעשות זאת ל-3 או ל-4 נקודות שתרצו למקד בשיחה.

דוגמאות:
- הסנדק – לינק לסצנה ביוטיוב, פרומפט לפני יצירת השיחה: התמקד במטפורת הסנדק כראש משפחה, והסנדק כראש משפחת פשע.
- הבלתי משוחדים: לינק לסצנת הפתיחה, פרומפט: התמקד במטפורה "דם על הידיים" ו"צחצוח תדמית".

שלב 3: עריכה ותזמון
השיחה שנוצרת היא בדרך כלל ארוכה, יותר מ-10 דקות, ואינה בנויה כקומנטרי. יש כמובן להקשיב לה ואז לחתוך את הקטעים הרלוונטיים החשובים כשיחה המלווה את הסצנה. העריכה נעשית בתוכנת עריכת וידאו כגון פרימייר, ומאפשרת ליצור משחק בין ערוצי הסאונד.
השיחה הנוצרת היא באנגלית ולכן גם כדאי שהתלמידים יתרגמו לעברית ויוסיפו כתוביות לסרטון. חשוב להגביל את אורך הסרטון ל-5 דקות או פחות. הדבר גורם לתלמידים לחדד את רעיונותיהם ולדייק אותם באמצעות עריכה.

דוגמאות:
- הסנדק – לינק לשיחה שאורכה כ-12 דקות
- הבלתי משוחדים – לינק לשיחה שאורכה כ-31 דקות

לאחר עריכה ושילוב

שלב 4: הצגת הסצנה הערוכה
יהיה אפשר להציג את הסצנה עם הקומנטרי מול הכיתה או בערוץ המגמה.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר להוסיף רבדים נוספים, כגון עיצוב גרפי המלווה את הקומנטרי או בניית שאלון אינטראקטיבי לצופים.

טיפים

מומלץ לפרק את המהלך ל-4-3 מפגשים בני 3 שעות כל אחד.

תהליך העיבוד לוקח זמן, בייחוד כשמדובר בעבודה אישית או זוגית, על כן לא מומלץ על עבודה בקבוצות.

התלמידים צריכים להיות מנוסים בניתוח סצנה, בעריכה ובהבנת משמעותו של הקומנטרי. על כן מומלץ להפעיל מהלך זה או בסוף כיתה י' או בתחילת כיתה י"א.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

כיתה הפוכה: מודל ללמידה היברידית
מודל הכיתה ההפוכה הופך את היוצרות: במקום להקדיש את הזמן בכיתה להבניית ידע חדש, התלמידים צופים באופן עצמאי בסרטונים או קוראים קטעי מידע לפני בואם לכיתה, והשיע...
שותפות לומדים בתהליך ההערכה: בחירת כלי ההערכה, הערכה עצמית והערכת עמיתים
הערכה לא נעשית לשם עצמה – היא חלק מהלמידה! מיומנויות של הערכה עצמית והערכת עמיתים קשורות בגישות התופסות את הלומדים כפעילים בתהליך הלמידה שלהם ולכן גם כשותפים...
Practicing Arguments
The practice will help teachers practice argument analysis with students on a given topic by creating a podcast and summaries using Notebooklm.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.