דלג אל

שיחה הסוגיות הלא מדוברות - הפילים שבחדר

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות, חינוך לערכים   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

כותבת הפרקטיקה:
ד"ר רון דביר, מפתח עבור המכון לחקר יישומי של בינה מלאכותית בחינוך, אגף מו"פ, מינהל חדשנות וטכנולוגיה

צורך

"פיל בחדר" זאת סוגיה שידועה לכול, אך חיה במחשכים. בגלל מורכבות הסוגיה, המשמעויות שלה והחשש מדיבור מפורש עליה, אנשים מנסים להתעלם ממנה ונמנעים מעיסוק בה. בפרקטיקה זו חושפים "פיל בחדר" ומדברים עליו באופן מפורש ועמוק אך מונחה ומבוקר. דוגמה בולטת מהשנים האחרונות ל"פיל בחדר" שהיה לא מדובר, עד שנשים אמיצות החלו להוציא אותו לאוויר העולם - me too. דוגמה אחרת מהשנתיים האחרונות - בעולם שבו לרוב התלמידים יש גישה לבינה מלאכותית, מי בעצם מכין את העבודות שהם מגישים למורים - הם או הצ'אטבוטים שלהם.
הפרקטיקה עונה על כמה צרכים:
1. פיתוח חשיבה ביקורתית ברמה גבוהה. 
2. התמודדות עם הפיל, ולו גם באמצעות שיחה עליו. שיחה כזו עשויה בהמשך לתרום גם לחיפוש משותף של מענים לסוגיה שהפיל מייצג.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בפעילות זו, התלמידים (או המורים, אם הפעילות מבוצעת בחדר המורים) משוחחים עם צ'אטבוט ייעודי על הפיל שבחדר.

השלב הראשון: תכנון

תכננו את פעילות "הפיל שבחדר".
1. מהן המטרות הפדגוגיות או החברתיות הספציפיות שתרצו לדון בהן?
2. האם הפעילות תבוצע באופן אישי, בזוגות או בקבוצות קטנות?
3. האם אפשר לדון בה בכל סוגיה, או כדאי לתחום אותה לתחום מסוים או אף לפיל מסוים זהה לכל התלמידים, כדי להימנע מגלישה לאזורי שיחה בעלי פוטנציאל נזק?

השלב השני: שיחה על ההקשר

במליאת הכיתה, נהלו שיחה עם התלמידים על המושג "פיל בחדר". העלו לדיון "פיל בחדר" שהוא פשוט יחסית, כלומר לא צפוי לפגוע ברגישויות אישיות של התלמידים. לדוגמה: "כולם יודעים שטיסות גורמות נזק משמעותי לסביבה - ובכל זאת גם חובבי סביבה רבים נוטים להדחיק נזק זה, להימנע מדיבור עליו, וממשיכים לטוס לחופשות ביעדים רחוקים". בשיחה העלו שאלות, כגון:

  • מדוע אתם או הסובבים אתכם מתעלמים מפיל זה?
  • מה הנזק שנוצר מכך שהפיל לא מדובר?
  • כיצד אפשר להתמודד עם פיל זה, כלומר עם הנזק שהטסים לחופשה יוצרים?

ספרו לתלמידים על הצורך ברגישות. לדוגמה, להימנע מפילים שעוסקים בנושאים שעשויים להכאיב לתלמידים מסוימים ולא מתאימים לפעילות לימודית בפורמט של פיל בחדר.

נהלו סיעור מוחות - בקשו מהתלמידים להציע כמה פילים. התייחסו לפילים אלה ודונו בשאלה אם הם מתאימים או אולי בעייתיים.

ספרו לתלמידים על הפרויקט המלהיב שלפניהם - להיעזר בבינה מלאכותית כדי לחקור פיל מסוים מכל צדדיו.

השלב השלישי: הדגמה

במליאת הכיתה, הציגו את המסך שלכם על המסך. היכנסו לחדר "הפיל שבחדר" ובחרו בצ'אטבוט "חקירה של פיל בחדר".

הפעילו אותו. תארו לבוט "פיל בחדר". שוחחו איתו - הוא יציג לכם שאלות הקשורות לבוט וגם אתם יכולים לאתגר אותו. בסיום ההדגמה בקשה ממנו לסכם את כל הידע שפיתחתם בשיחה על הפיל.

הדגימו מה עושים אם אין לתלמידים רעיון לפיל בחדר. בקשו מהבינה המלאכותית להציע לכם כמה רעיונות בתחום מסוים, למשל "פילים בחדר" בנושא כדורגל. תוכלו לבחור אחד מהם ולשוחח עליו.

השלב הרביעי: לב הפעילות - חקירת פיל שבחדר

כעת שילחו לתלמידים קישור לכניסה לחדר "הפיל שבחדר". בקשו מהם להיכנס באופן אנונימי (לא לכתוב פרטים מזהים). החליטו אם הפעילות יכולה להתקיים בבודדים, בזוגות או בקבוצות קטנות. הפיל ינחה את השיחה. החדר במג'יק סקול "הפיל שבחדר".

השלב החמישי: שיחת משוב

נהלו במליאת הכיתה שיחה על ההתנסות שלהם בחקירת פיל שבחדר בסיוע הבינה המלאכותית. הם למדו על הרעיון של "פילים שבחדר"? מה הם למדו על הפיל הספציפי שאותו חקרו? מה הם גילו על ההתנהגות של בינה מלאכותית והאינטראקציה שלהם איתה?

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

ציירו את הפיל שבחדר

ציירו את הפיל שבחדר בסיוע בינה מלאכותית. השתמשו במחולל תמונות המותר לשימוש ע"י תלמידים בשכבת הגיל של הכיתה שלכם (מצאו אותו בקטלוג החינוכי או בטבלת מחוללי התמונה). בקשו מהם לצייר את הפיל שבו עסקו. הנחו אותם לבקש בקשות מפורטות ממחולל התמונות ולתאר לו מהו הפיל, מה ההיבטים המיוחדים של הפיל שהציור ידגים, באיזה סגנון יהיה הציור.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

אלפו את הפיל

בשיחה עם הבינה המלאכותית אפשר לבקש ממנה להציע דרכים מעשיות להתמודד עם הפיל. הכוונה לפעולות שהתלמידים עצמם יכולים לנקוט כדי להשפיע, ולו במעט, על הסוגיה. זהו מיזם כיתתי. אם הפעילות עם הפיל שבחדר מבוצעת כתהליך חשיבה של צוות ההוראה, השאלה היא כיצד הפיל שבחדר קשור לאתגרים המעשיים של המורים עצמם.

חזרה לראש הדף

כדאי לזכור

כדאי לזכור

זהירות ורגישות! פעילות "הפיל שבחדר" עשויה לגרום לנזק. למשל, בפגיעה בתלמידים בעלי רגישות ופגיעות מיוחדת בתחום מסוים. כדאי להציג את הפעילות לעמיתים ולבקש משוב והערות לשיפור. למשל, אפשר להתייעץ עם היועצת החינוכית של המוסד החינוכי.

ספציפיות: אפשר לדון בסוגיות כלליות וחובקות עולם, אך לפעמים דווקא שיחה על פילים ממוקדים תהיה מעניינת ומלמדת יותר. למשל, הפיל של "אנחנו סובלים בבית הספר" לעומת "בשיעורים מסוימים משעמם לנו ואנחנו מאבדים קשב".

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ציון ימי הולדת
יום הולדת אישי או לכל ילדי החודש? איך נחגוג יום הולדת בכיתה ונחזק את הקשרים בין התלמיד/ה למורה ולחברים
זיהוי ונטרול הטיות ושיקולים זרים בתהליכי קבלת החלטות
איך נקבל החלטות באופן מושכל וביקורתי? אילו מיומנויות כדאי לרכוש כדי להתרגל לחשיבה מודעת שמנטרלת דעות קדומות, נמנעת משיקולים זרים ומזהה תפיסות מוטות של בעלי ע...
קשרים חברתיים ובינה מלאכותית
הפרקטיקה מציעה שימוש בבוט במג'יק סקול לפיתוח וליישום פעילויות חברתיות בכיתה, ליצור חיזוק הקשרים החברתיים תוך התאמה למאפייני הכיתה ולצרכים החברתיים של התלמידים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.