דלג אל

שימוש במודל שפה ליצירת טקסט

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים, הבניית ידע, פיתוח מיומנויות   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     קשר מורה תלמיד/ה

צורך

שילוב רעיונות התלמידים במודל שפה עונה על הצורך בפדגוגיה דיפרנציאלית ובהעצמת תחושת השייכות. הפרקטיקה מאפשרת לכל תלמיד לראות את תרומתו משתלבת בטקסט משמעותי, מה שמגביר את המוטיבציה ואת המעורבות. כמו כן, היא מקדמת אוריינות דיגיטלית וחשיבה יצירתית, תוך כדי המחשה חווייתית של תהליך ניסוח תפילה קולקטיבית, המחברת בין הלמידה לערכים אישיים וקבוצתיים.

אבני דרך: הקשר לארץ ולמדינה

מתודה: ניסוח פרומפט, ניתוח סרטון, טקסט או מושג, השוואה בין טקסטים, חיבור לאקטואליה, רלוונטיות לעולם התלמיד

כותב הפרקטיקה: הרב מנחם קליין, מפמ"ר ומפ"א תושב"ע ותלמוד חמ"ד, המזכירות הפדגוגית

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב 1: איסוף הרעיונות של התלמידים
לאחר קריאה ודיון בתפילה לשלום המדינה, המורה מנחה סיעור מוחות שבו כל תלמיד מתבקש לחשוב על ברכה אישית למדינה. אפשר לכוון את התלמידים להעלות רעיונות בתחומים שונים דוגמת ביטחון, בריאות, חינוך, כלכלה, חקלאות, טכנולוגיה ועוד. המורה רושם את ההצעות על הלוח או מבקש מהתלמידים לרשום אותן בעצמם.

שלב 2: סידור הרעיונות והכנתם לעיבוד
המורה מארגן את הרעיונות לקבוצות לפי נושאים. לדוגמה, אם כמה תלמידים ביקשו ברכה לשלום בצבא, זה יאוגד יחד תחת נושא הביטחון. אפשר גם לנסח משפטים ראשוניים מתוך דברי התלמידים כדי לייצר טקסטים ברורים יותר.

שלב 3: הכנסת הרעיונות למודל השפה
המורה מזין את הרעיונות לתוך מודל שפה (כגון ChatGPT) עם הנחיה ברורה. לדוגמה:
"אנא נסח תפילה קצרה לשלום המדינה, שמשלבת את הרעיונות הבאים של תלמידים בכיתה ד'. יש לשמור על סגנון מכובד ומכיל, בדומה לשפה של תפילה לשלום המדינה המקורית".
אפשר לעשות זאת בלמידה משותפת עם הקרנת המסך לכיתה או שהמורה יבצע את הפעולה בעצמו ויציג את התוצאה.

שלב 4: עיון והתאמה של התוצאה
התלמידים קוראים את הטקסט שהופק מהמודל ומשווים אותו למקור. המורה מנחה דיון: האם הנוסח מתאים? האם משהו חסר? האם יש צורך לדייק את הניסוח? במקרה הצורך, אפשר לערוך שינויים ולבצע ניסוחים נוספים עד לקבלת גרסה מספקת.

שלב 5: כתיבה סופית והצגת התוצר
לאחר שהכיתה מאשרת את הנוסח, התלמידים יכולים להעתיק אותו למחברותיהם, לכתוב אותו על דף מעוצב או להקליד אותו למסמך דיגיטלי כיתתי. אפשר גם להדפיס את התפילה החדשה ולתלות בכיתה או בבית הספר.

שלב 6: דיון מסכם והפקת לקחים
המורה מסכם את הפעילות בשיחה על החשיבות של התפילה המשותפת, על הדרך שבה מילים יכולות להשפיע על המציאות ועל החוויה של יצירה משותפת. אפשר גם לשאול את התלמידים כיצד הרגישו כשנוסח שהם היו שותפים לו נכתב כחלק מהתפילה.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

יצירת ספר תפילות כיתתי

במקום לשלב את כל הברכות לנוסח אחד אחיד, אפשר ליצור ספר כיתתי ובו לכל תלמיד עמוד משלו עם הברכה האישית למדינה, בליווי איור או עיצוב אישי. הספר יכול להיות מודפס, כרוך, ואפילו מוצג בטקס בית ספרי.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

הקלטת תפילה משותפת

לאחר שהמודל יוצר את התפילה החדשה, אפשר להקליט את התלמידים מקריאים אותה יחד או לחלקים. ההקלטה יכולה לשמש הקדמה לטקס בית ספרי, חומר לתיעוד פעילות הכיתה או אפילו להישלח כהקלטה למשפחותיהם.

ועוד רעיון

ועוד רעיון

שילוב בתפילה הבית ספרית

אפשר לבחור ברכה אחת או שתיים מתפילת התלמידים ולשלב אותן בתפילת הבוקר בבית הספר למשך שבוע. כך התלמידים ירגישו חיבור ישיר לדבריהם ויהיה להם מקום פעיל בתפילה הקבועה.

חזרה לראש הדף

אפשר גם

אפשר גם

יצירת קליפ ויזואלי

באמצעות תוכנה פשוטה (כגון Canva או PowerPoint) התלמידים יכולים להכניס את הברכות שלהם לטקסט מתחלף בליווי תמונות רלוונטיות. אפשר להקרין את הקליפ באירוע יום העצמאות או בטקסי בית ספר אחרים.

חזרה לראש הדף

ואפשר גם

ואפשר גם

שליחת הברכות למנהיגי המדינה

אפשר לאסוף את הברכות ולשלוח מכתב לבית הנשיא, לראש הממשלה או לרבנים הראשיים, כדי לשתף אותם בברכות של הילדים למדינה וליצור חיבור אישי בין התלמידים למנהיגות המדינה.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

תנאים הכרחיים להצלחת הפעילות:

  1. היכרות מוקדמת עם כלי ה-AI: המורה צריך להתנסות מראש בהפעלת מודל השפה כדי לוודא שהוא יודע כיצד להשתמש בו בצורה נכונה ולהדריך את התלמידים בהתאם.
  2. הכנת ניסוח ברור לשאילתא (פרומפט): כדי לקבל תוצאה איכותית, חשוב שהמורה ינחה את התלמידים לנסח את הברכות באופן ברור ומדויק, ולבדוק שהתוצר מתאים לערכים של הכיתה.
  3. גישה לכלי AI: מומלץ לבדוק מראש אילו כלים זמינים לשימוש בית ספרי – מודלים חינמיים מוגבלים בכמות השימוש היומית, והגרסאות בתשלום מאפשרות יותר אפשרויות עיבוד.
  4. שילוב כתיבה אישית לפני הכנסת הנתונים למודל: התלמידים צריכים לנסח רעיונות משלהם לפני שהתהליך הטכנולוגי נכנס לתמונה, כדי שהתוצאה תישאר אותנטית ומותאמת לרוח הכיתה.


גורמי הצלחה מרכזיים:

  1. שיתוף ודיון בכיתה: מעבר לשימוש ב-AI, חשוב לקיים דיון על התוצרים, להשוות בין הברכות שהתקבלו ולתת לתלמידים להרגיש שדבריהם משמעותיים.
  2. הדגשה שהתוצר הוא כלי עזר ולא מחליף מחשבה: התלמידים צריכים להבין שה-AI מסייע בעריכה ובסידור, אך הרעיונות מגיעים מהם.
  3. אחריות המורה על התוצאה הסופית: חשוב לעבור על הנוסח הסופי, לבדוק שאין טעויות או מסרים לא מתאימים ולערוך התאמות במקרה הצורך.


מגבלות של כלי ה-AI (בייחוד בגרסאות חינמיות):

  • הגבלות טכניות: בחלק מהכלים יש הגבלת כמות מילים או זמן תגובה ארוך כאשר יש עומס משתמשים.
  • איכות התוצר משתנה: לעיתים התוצאה תהיה גנרית או לא מדויקת מספיק, ולכן מומלץ לבצע התאמות ידניות ולתת משוב לתלמידים.
  • בעיות בגישה לאתרים מסוימים: בבתי ספר עם הגבלות אינטרנטיות ייתכן שהגישה לכלי ה-AI תיחסם, ולכן מומלץ לבדוק זאת מראש ולהכין תוכנית חלופית.


סיכום: כדי שהפעילות תהיה מוצלחת, יש לשלב בין היצירתיות של התלמידים לבין יכולות ה-AI, תוך כדי שמירה על פיקוח פדגוגי ותיווך נכון של המורה.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

שינוי אקלים NotebookLM
הכלי מאפשר לתלמידים ולמורים להתמקד בנקודות מרכזיות מתוך המידע הרב, לסכם נתונים בצורה נגישה ולהפוך נתונים כמותיים וגרפים לתובנות ברורות, שמקילות פיתוח דיון מו...
קשרים חברתיים ובינה מלאכותית
הפרקטיקה מציעה שימוש בבוט במג'יק סקול לפיתוח וליישום פעילויות חברתיות בכיתה, ליצור חיזוק הקשרים החברתיים תוך התאמה למאפייני הכיתה ולצרכים החברתיים של התלמידים
MagicSchool - ארגז עוזרים אישיים ייעודיים לחיסכון בזמן
הקלה בעומס המוטל על מורות ומורים בכל הכרוך בהכנת תכני הוראה, כגון מערכי שיעור ומשימות לימודיות, וכן סיוע בביצוע משימות פדגוגיות נוספות באופן יעיל ומהיר, וכך ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.