"כל אחד הוא לא רק 'אחד' במספר אלא גם 'יחיד'. הוא שונה מ'אחרים'. יש בו משהו עצמי, ייחודי, משהו ייחודי שאין כמותו אצל אחרים. מכאן שאי אפשר למלא מקומו." (הרב סלובייצ'יק, על התשובה)
במערכת החינוך בישראל, כמו במערכות חינוך אחרות בעולם, לומדים תלמידים בעלי יכולות מגוונות וצרכים שונים.
הכלה של כל התלמידים במערכת החינוך והשתלבות בה הן ערך ראשון במעלה. חברה המכילה את כל פרטיה מעמיקה את התובנה של גיוון ושל העושר הטמון בו. כל אדם שונה מרעהו, כל אחד ניחן ביכולות ולו צרכים, משאלות ומאוויים. כל פרט בחברה יכול לתרום את חלקו ליצירת תמונה שלמה של חברה, ומכל אחד אפשר ללמוד.
המחויבות להכלתם ולהשתלבותם של תלמידים היא אתגר חשוב לצוותי ההוראה. מחויבות זו כרוכה בתפיסת עומק תודעתית ובהשקפה שלפיה כל תלמיד זכאי ללמוד בקרב קהילתו הקרובה ולחוות בה חיים משותפים לאורך כל שעות היום, במוסדות החינוך, בשעות הפנאי ובמבחר מסגרות שמחוץ למוסדות החינוך. לצד זה יש להטמיע את ההכרה כי מענים שונים לתלמידים שונים מעניקים ערך מוסף לכל כיתה ומקדמים את כולה.
בבואנו לדון בסוגיית ההכלה וההשתלבות אנו מתייחסים לארבע 'זירות פעולה' מרכזיות במוסד החינוכי: הכלה פדגוגית, הכלה רגשית-חברתית, הכלה ארגונית והכלה סביבתית. החלוקה לזירות השונות אינה דיכוטומית אלא מאפשרת התבוננות מעמיקה והוליסטית הרואה במוסד החינוכי אורגניזם אחד שלו מגוון צרכים ומגמות.
הכלה והשתלבות במוסד החינוכי באות לידי ביטוי במתן מענים מרובים למגוון צרכים בארבע 'זירות הפעולה'. סדרת המענים מאפשרת לכל תלמיד להתקדם ולממש את יכולותיו, למצוא עניין, להרחיב את כישוריו החברתיים ולהעשיר את עולמו הרגשי.
מסוגלות עובדי ההוראה להתמודד עם האתגרים הערכיים והמקצועיים החשובים הניצבים בפניהם היא יעד מרכזי למערכת. הכלה והשתלבות של תלמידים שוני צרכים מעשירות את יכולתם של עובדי ההוראה להתמודד עם האתגרים הערכיים והמקצועיים החשובים הניצבים בפניהם. אתגרים אלו הם גם הזדמנות להתנסויות מקצועיות ורגשיות עשירות ומעשירות.
פורטל זה נועד להנגיש לכל השותפים את המידע ואת הכלים העומדים לרשותם באמצעות חומרים עיוניים, חומרי הוראה ולמידה, כלים, סדנאות ועוד.
אנו מקווים שתמצאו בפורטל מענה לאתגרים ולצרכים מקצועיים, ואנו מזמינים אתכם לשלוח תכנים להעשרתו.