דלג אל

בינה בהערכה

ai

בניית תוכניות התערבות אישיות או קבוצתיות לילדי הגן בעזרת בינה מלאכותית, על סמך כלי התצפית הדיגיטלי 'עוגן'.

פרקטיקות בשימוש צוות הגן

כותבות הפרקטיקה: אמינה סעדייה, מנהלת אשכול גנים 'ילדי הטבע' כפר מנדא

* הסדנה התקיימה במסגרת מרתון בינה מלאכותית בחודש פברואר 2025

הפרקטיקה נועדה לסייע לצוותי חינוך בבניית תוכניות התערבות אישיות וקבוצתיות, המבוססות על תצפיות וניתוח נתונים, במטרה לקדם למידה מותאמת אישית, לשפר את תהליכי ההערכה וקבלת ההחלטות הפדגוגיות, ולהפחית עומס אדמיניסטרטיבי. כמו כן, היא מחזקת את עבודת הצוות ומעודדת תקשורת שיתופית עם ההורים, תוך כדי יצירת מעורבות ושיתוף פעולה מיטבי בכל שלבי התהליך החינוכי.

לאחר ביצוע תצפיות להיכרות מעמיקה עם ילדי הגן ומילוי כלי התצפית הדיגיטלי 'עוגן', הפרקטיקה תסייע לצוות הגן לפתח יכולת הסקת מסקנות, לקבל החלטות פדגוגיות מושכלות ולבנות תוכניות התערבות אישיות וקבוצתיות מבוססת נתונים, המותאמות לצרכים החינוכיים של ילדי הגן.

הפרטיקה תחזק את המיומנויות הניהוליות של הצוות החינוכי, כולל תכנון וניהול פעילויות ושמירה על תקשורת רציפה עם הורים וצוותים מקצועיים ליצירת מעורבות ושיתוף פעולה מיטבי.

הפרקטיקה תסייע להפחתת עומס העבודה האדמיניסטרטיבית ותאפשר לצוות להשקיע יותר זמן ומשאבים בפעילות חינוכית ישירה עם הילדים.

השלב הראשון: איסוף נתונים ומילוי כלי התצפית הדיגיטלי 'עוגן'

הגננת תאסוף נתונים מקיפים על ילדי הגן ממגוון מקורות, כגון תצפיות, שיחות אישיות ושיחות עם הורים. נתונים אלו יוזנו לכלי התצפית הדיגיטלי 'עוגן'.

השלב השני: שליפת נתונים מכלי התצפית הדיגיטלי ללא פרטים מזהים

בשלב זה הגננת תשתמש בדשבורד כלי התצפית הדיגיטלי 'עוגן' כדי לקבל תמונת מצב כיתתית וחלוקה לקבוצות בעלות מאפיינים דומים. כדי לשמור על פרטיות הילדים נתמקד בגרף 'תוצאות מיפוי לפי שאלה', אשר מאפשר שליפת נתונים מהדשבורד ללא פרטים מזהים. הגרף מציג את כל השאלות בכלי התצפית בחלוקה לרמת תפקוד: בהתאם למצופה (ירוק), מיומנות לחיזוק (כתום), ומיומנות לפיתוח (אדום).
שימו לב, אפשר לבחור אם להציג את נתוני כל תלמידי הגן, קבוצת תלמידים או תלמיד בודד.

השלב השלישי: עיבוד הנתונים ובניית תוכנית התערבות אישית, קבוצתית, גנית

בשלב זה הגננת תבנה תוכניות התערבות קבוצתיות ואישיות. לצורך זה ייעשה שימוש בכלי בינה מלאכותית (מודל שפה) כגון ChatGPT ,Claude או כלים אחרים, אשר מאפשרים העלאת קבצים ועיבוד מידע. מטרת השימוש בכלים אלו היא לאפשר היוועצות לצורך בניית תוכנית התערבות בהלימה לתוצאות המיפוי. השימוש בכלי בינה מלאכותית מסייע בייעול זמני העבודה ומציע רעיונות לפעילויות מותאמות אישית לתלמידים.מצורפת הצעה לפרומפט
.הצעה לתוכנית ההתערבות באמצעות הבינה המלאכותית עשויה לכלול מטרות רבות, אך כדי לבנות תוכנית אפקטיבית ויישימה, מומלץ לבחור תחילה 2-3 מטרות מרכזיות לקידום ולהתמקד בהן. לאחר הערכת השגתן, ניתן להרחיב את התוכנית ולבחור מטרות נוספות להמשך ההתערבות.
בנוסף, ניתן להיעזר בכלי בינה מלאכותית להכנת חומרים לפגישות צוות ומפגשי הורים, ובכך לאפשר מעקב אחר התקדמות הילדים והעצמת שיתוף ההורים בתהליך החינוכי.
גם בשלב זה חשוב לוודא כי הנתונים המוזנים למערכת הבינה המלאכותית אינם מכילים פרטים מזהים, על מנת לשמור על פרטיות הילדים ולשמור על הנחיות אבטחת המידע.

השלב הרביעי: הערכה שוטפת

הגננת תעריך את הצלחת התוכנית. בהתאם לצורך, הגננת תשפר את התוכנית ואת דרכי הפעולה כדי להשיג תוצאות מיטביות. גם בשלב זה אפשר להשתמש בכלי הבינה המלאכותית לצורך שיפור והיוועצות.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.